Sega: Retail dood aan het gaan? Overdreven
Er wordt vaker gezegd dat de retailmarkt stilaan zal verdwijnen, ten voordele van de digitale markt. Grote baas van Sega West, Mike Hayes, denkt echter niet dat het zo'n vaart zal lopen en denkt dat beide markten nog geruime tijd samen kunnen overleven.
"Ik geloof het niet wanneer iedereen zegt dat alles digitaal zal worden. Ik denk dat ze allebei nog samen zullen overleven. Ik denk wel dat Cliff Bleszinski gelijk heeft en dat AA-titels zullen verdwijnen. Als je geen product hebt dat echt kan meedingen, dan is de kans dat je er winst op maakt bijzonder klein." Zelf mikt Sega op AAA-titels, met 1 of 2 nieuwe franchises en innovatie waar het kan. Elke groep kan ook focus leggen op digitale games, volgens Hayes.
"Vijftien % van onze inkomsten komen uit het brede digitale veld, zowel iOS als zaken zoals Steam. Ook Xbox Live Arcade en PlayStation Network dragen bij en we gokken dat het tot zowat 20 à 25 % van onze inkomsten zal groeien binnen 2 jaar. De voorbije 2 jaar hebben we dan ook gebruikt om naar die situatie te evolueren." Door bepaalde franchises niet te proberen, komt er ook zowat 30 miljoen dollar vrij dat naar andere zaken kan gaan, zoals console-downloads of goedkope apps. Sega zal dan ook heel wat nieuwe franchises op Xbox Live en PSN introduceren, zegt Hayes.