Ubisoft onthult nieuwe technologie om "games zonder limieten" te maken
Ubisoft heeft Ubisoft Scalar voorgesteld. Dat is een nieuwe "cloud-native" technologie die het ontwikkeld heeft om als extra laag bovenop bestaande development engines gebruikt te worden. Met Ubisoft Scalar wil Ubisoft de "games van morgen" ontwikkelen, "zonder limieten" en van "ongeziene grootte."
Het grote voordeel van Ubisoft Scalar is blijkbaar dat het verschillende componenten van een traditionele development engine, zoals AI, audio, physics en dergelijke, los van elkaar in de cloud laat bestaan. Op die manier kunnen ontwikkelaars van elke component apart gebruik maken zonder andere componenten (negatief) te beïnvloeden. Elke component wordt ook ten volle gesteund door de kracht van de cloud en wordt niet beperkt door de hardware van spelers.
Concreet houdt dit alles in dat ontwikkelaars veel meer flexibiliteit krijgen om spelwerelden te creëren en dat die spelwerelden op een veel vlottere manier tot leven kunnen komen bij spelers. Omdat alles via de cloud gaat, kan alles ook on-the-go aangepast worden, waardoor bijvoorbeeld niet per se een patch nodig is om de AI te verbeteren. Omdat alles via de cloud gaat, kan on-the-go ook voor bepaalde componenten een versnelling hoger of lager geschakeld worden, afhankelijk van wat de game of het netwerk op dat moment vereisen.
Momenteel zouden verschillende studio's van Ubisoft al aan de slag zijn met Ubisoft Scalar, maar concrete projecten met de nieuwe technologie werden nog niet onthuld.
Het lijkt mij dat dit hetzelfde probleem zal hebben als Google Stadia. Volledig afhankelijk van internet snelheid. En on-the-go updates lijken positief, maar toch ook wel Orwellian. De speler zal helemaal geen controle meer hebben over zijn spel.
Geplaatst op 2022-03-21 10:56:25
Het probleem met Stadia is vooral de latency tussen input en de ingame reactie daarop. Als je 20ms of meer vertraging hebt tussen je actie op de controller en het beeld, is dat storend, afhankelijk van het soort spel.
Maar als je bvb AI of een instorted gebouw in de cloud laat berekenen, en daar zit 50ms vertraging op, is dat nauwelijks merkbaar ingame.
Geplaatst op 2022-03-21 11:05:34
Een instortend gebouw wel denk ik. Bij een AI zou je dat ook wel kunnen merken, maar aan de andere kant kan dat het spel gemakkelijker maken door de speler meer tijd te geven. We zullen wel zien hoe dat zal gaan.
Maar die volledige controle door de uitgever lijkt mij het echte probleem, als er geen support meer is voor dat spel kan je het gewoon helemaal niet meer spelen.
Geplaatst op 2022-03-21 20:05:56
Bij een instortend gebouw vraagt het spel de "berekening" al aan als de speler nog maar net geschoten hebt, daarna toon je een ontploffing voor enkele tienden van een seconde, en tegen dan is de berekening al binnen.
De meeste AI's zijn nu al te snel voor spelers en werken met vertraging om het realistisch te houden. Als je ziet hoe snel aimbots soms werken heb je een idee van hoe snel het kàn zijn. Daar wat vertraging op, kan geen kwaad. Ik denk dat het ook zeker nuttig is voor massa's NPC's waarbij de reactiesnelheid minder belangrijk is (bvb de honderden NPC's in een Hitman level), of voor games waarbij een AI met èrg veel factoren rekening moet houden, bvb de AI in turn based strategy games.
Geplaatst op 2022-03-22 08:46:57
Het grote voordeel voor Ubisoft is natuurlijk vooral dat ze die cloud services gewoon kunnen afzetten en mensen dus helemaal niets meer aan zo'n spel hebben...
Geplaatst op 2022-03-21 11:06:09
You'll own nothing and you'll be happy.
Geplaatst op 2022-03-21 21:06:38
Matrix, is that you?
Geplaatst op 2022-03-21 23:39:28