"Singleplayer is uitgestorven tegen 2014"
Mark Cerny, een game consultant die meewerkte aan onder meer Crash Bandicoot en Ratchet & Clank, is van mening dat het gegeven van singleplayer tegen 2014 verleden tijd is. Tenminste: "singleplayer" zoals wij het nu interpreteren.
"Ik geloof dat de traditionele singleplayer-ervaring weg is over drie jaar. Nu zit je nog in je woonkamer en speel je een game helemaal op je eentje - dit noemen we de singleplayer-missie of campaign. In een wereld met Facebook blijft dit gewoon niet duren, denk ik."
Cerny verwees naar de steeds meer vagere grens tussen singleplayer en multiplayer en verwijst naar games als Demon's Souls, waar het mogelijk was dat andere spelers jouw singleplayer campaign binnendrongen.
"We zien die muur nu al afbrokkelen. Als je over drie jaar zulke zaken niet doet, denk ik dat je in reviews bekritiseerd zal worden voor een gebrek aan innovatie. Als we drie jaar vooruit kijken, geloof ik dat het ondenkbaar is dat we nog games hebben zonder de aanwezigheid van andere spelers."
Cerny wees er tenslotte nog op dat dergelijke games nog maar in hun kinderschoenen staan en dat we het voorlopig nog moeilijk hebben dergelijke games te definiëren. Immers: "men kan geen revolutie ontketenen als men geen woord voor vrijheid heeft, dus hoe kan men over een ontwerp spreken als men niet de woorden heeft om het te beschrijven?"