Het gebeurt bijna nooit, maar Microsoft heeft een Xbox achievement verwijderd
Het ziet ernaar uit dat Microsoft een Xbox achievement heeft verwijderd, iets wat zelden gebeurt. Het gaat om een achievement van Homestead Arcana, een casual farming sim die in april via Xbox Game Pass beschikbaar kwam. Het duurde niet lang alvorens spelers door hadden dat één specifieke achievement moeilijk of zelfs helemaal niet te behalen was.
De achievement in kwestie heet "You Can't Be Too Prepared" en wordt verdiend wanneer een speler élk item in de game minstens één keer craft. Makkelijker gezegd dan gedaan, want naast het feit dat er honderden items in de game zitten, was er ook één item - de Green Ankle Boots - dat met het juiste recept niet gemaakt kon worden.
Een bug of vergetelheid? Hoe dan ook kwam er geen oplossing voor dit probleem en heel wat spelers blijven op één achievement van een perfecte score hangen, tot recent. Sommige spelers merkten namelijk dat ze plots 1000/1000G en 35/35 achievements hadden voor Homestead Arcana. Na wat speurwerk bleek dat de "You Can't Be Too Prepared" verdwenen was en dat de 100 punten van die achievement verdeeld waren over andere achievements die wél behaald konden worden.
Het is onduidelijk of Microsoft op eigen houtje de achievements heeft verwijderd, of dat het dit op vraag van ontwikkelaar Serenity Forge heeft gedaan. Hoe dan ook is de achievement nu geen hinderpaal meer voor spelers.
IPV gewoon dat ene item niet te laten mee tellen zoals het vaak wordt gedaan bij zo fixes... xD
Geplaatst op 2023-06-05 12:47:40
Dat klinkt meer iets als wat de ontwikkelaar moet doen. Als die daadwerkelijk bij Microsoft wegkomt is dit het enige wat de waarschijnlijk kunnen doen.
Als de ontwikkelaar wel zon fix zou doorvoeren, dan moet hij en fixen dat bij het maken van item 999/1000 (ik noem maar een getal) de achievement afgaat. Hij moet dan echter ook een controle inbouwen dat als een speler item 999 al heeft gemaakt, dat de achievement dan ook ontgrendeld wordt. Dat laatste zie je bij veel spellen fout gaan. Als een achievement af had moeten gaan, maar dat door een bug niet is gebeurd dan lukt het heel vaak niet meer om hem te ontgrendelen.
Geplaatst op 2023-06-05 21:45:20
Dat komt dan vaak door nonchalant te ontwikkelen en bewaren van data. Een bug als deze valt heel simpel te fixen door de requirement idd te verlagen. Het retroactief laten poppen van een trophy is idd iets waar sommige ontwikkelaars lak aan hebben of het niet kunnen doen voor de één of andere reden, als het is van niet kunnen dan heb je daar maar heel zwakke code geschreven en als het is van niet willen dan ben je gewoon irritant bezig. In beide gevallen is dat gewoon echt een teken van geen interesse om er echt iets aan te doen. Gelukkig worden tegenwoordig zo trophies wel deftig gefixt dus cv wel.
Maar dat MS er iets aan moet doen is wel triestig, ik zou dit verstaan als de game al zeer oud is en de developers al lang niet meer werken aan de game, maar dan nog, dan wil dat zeggen dat de devs er nooit om gegeven hebben....
Maar dat lijkt me hier niet het geval te zijn, dit is toch een nieuwe game? Super weird in elk geval.
Geplaatst op 2023-06-06 10:09:54