Ook PlayStation denkt 'proactief' aan multiplatform
Blijkbaar denkt niet enkel Xbox harder na over het uitbrengen van de eigen games op andere platformen, ook bij PlayStation wordt daar extra aandacht aan gegeven. Dat heeft Hiroki Totoki, hoofd van PlayStation, gezegd. Hij deed die uitspraken in het kader van een Q&A rond het laatste financiele rapport van Sony.
Totoki zegt dat PlayStation "proactief kijkt om games naar andere platformen te brengen als onderdeel van een agressief groeiplan". Hij wijst er op dat in het verleden Sony er altijd voor gekozen heeft om de consoleverkoop te versterken door first-party content, maar dat hij ook gelooft dat sterke first-party content op pc er ook voor kan zorgen dat die first-party verder kan groeien.
PlayStation heeft natuurlijk al onder de vorige baas Jim Ryan er voor gekozen om games naar pc te brengen, maar dan wel nadat de game al minstens een jaar op de eigen consoles is uitgekomen (bepaalde uitzonderingen als Helldivers 2 niet meegerekend). Het is niet duidelijk of Totoki die ruimte nu kleiner wil maken.
Helldivers wees idd uit dat ze Playstation enkel baat heeft bij Day One PC releases, of het nu meteen is of niet, het staat eraan te komen en maar goed ook :)
Gezien ze geen grootste first party games gaan uitbrengen voor april 2025, wordt het allicht afwachten tot dan.
Geplaatst op 2024-02-15 10:10:52
Als de kosten van je games zwaar de pan uit swingen omdat je absoluut focus op graphics over gameplay wil leggen, dan moet je extra markten aanboren of je zaak gaat overkop in the long run.
Kijk bvb naar het getoeter over een recordomzet, maar wat hier niet vermeld wordt is dat er tegelijk werd gevraagd waarom wel omzet maar niet ook de winst gestegen is.
Mss wordt het gewoon tijd dat Sony zich ook terug eens richt op een mix van games ipv enkel de interactieve films die ze nu door onze strot rammen. Fijn voor een 20-tal uurtjes mooie plaatjes kijken, maar daarna zit je terug op je honger, en het soort games dat we kregen tijdens de eerste playstation generaties, is nergens te bekennen. Geen Ape Escapes of Twisted Metal meer, geen Parappa, Jak of Sly meer. Gedaan met creatieve stuff zoals Gravity Rush. Marvel en interactieve films galore.
Even gingen ze dan proberen met live service games, maar toen dat ook niet de goede richting uitging pasten ze (terecht) de strategie aan. Het lijkt er echter momenteel nog altijd op dat Sony sinds het vertrek van Shawn Layden ook z'n visie is kwijt geraakt. Er waren nog mooie successen met de projecten die hij opstartte, en het merk heeft nog altijd enorm veel gewicht dankzij de opgebouwde goodwill, maar hoe lang nog op deze manier?
WTF is de Playstation Portal, hoe goed werd ook de VR2 opgevolgd, en waarom spreken we over een Pro-model terwijl je amper games in de nabije toekomst hebt, en je nu al de prijs van het huidige toestel hoog moet houden?
En dan vind 'k het persoonlijk super grappig dat een deel PS-lemmings hun gaming vergelijkt met fine dining tegenover fastfood. Helaas hebben die mensen, en een groot deel van de huidige gamesmedia niet door dat ze eigenlijk gewoon hamburgers aan het vreten zijn die verzopen werden in een vette grafische saus, en ze vinden het geweldig (voor een tijdje toch, de hamburger is helaas heel snel op, en het hongergevoel zorgt ervoor dat ze daarna social media gaan spelen ipv hun games).
Het jammere is dat die veel te vette saus 5 keer duurder is dan de rest van de hamburger, dus Sony zal extra restaurants moeten bijzetten, om meer hamburgers te verkopen zodat ze de kost van de saus kunnen terugverdienen.
En dan krijg je plots een domme wake up call door een good old-fashioned game dat wsl een fractie kost van de prijs van een God of War, Spider-man 2 of Horizon 2, dat gewoon tof om spelen is, en op beide platformen tegelijk gewoon goed gaat. Een dom klassiek spelletje voor gamers dat zonder enige moeite records breekt voor playstation studios op steam. Just because it's fun.
/rant :-p
Geplaatst op 2024-02-15 11:32:27
Ik vind tans dat God of war, TLOU2, returnal en horizon zero dawn.... fantastische en diepgaande gameplay hebben waar ik op alleen veel meer dan 20 uurtjes zoet op was, ik vind zeker dat sony wat meer games mag maken dat niet third person action games met een focus op story. mah zeggen dat hun games interactieve films zijn is ook overdreven imo
Geplaatst op 2024-02-15 12:08:48
Ieder zijn mening en je mag die zeker hebben, maar ik vind de gameplay vrij run of the mill persoonlijk.
Ik zal zeker niet beweren dat ze slecht zijn, dat zou zwaar overdreven zijn, maar haal de saus weg en je blijft met middelmaat over.
Geplaatst op 2024-02-15 12:16:18
graphics zijn leuk maar vond het nooit zon groot sauske, de mix tussen story en imo geweldige gameplay was voor altijd de meat die pas op was na 70 uurtjes en me toch voor een lange tijd vol hield :P
Zeker TLOU2, dat was een ride
Geplaatst op 2024-02-15 12:28:28
Je gaat me niet wijmaken dat je bij tlou 2, 70+ uur zoet kon houden ? Zou mijn statistieken eens moeten bekijken, maar ik vermoed wel dat ik de platinum op 20/30 uur heb voltooid. Hiermee is de game ook 100% uitgespeeld en was er verder niks meer te doen.
Wat niet inhoud dat het geen geweldige game is, van mij mag sony gerust doorgaan met games als tlou, gow, spiderman, toe nu toe is er een goei balans tussen singeplayer games en mp games.
Geplaatst op 2024-02-15 14:23:10
Tis vooral de 'heruitgave' dat het deed voor mij, zeker met de roguelite mode dat je volop op de geweldige gameplay kan focussen
Geplaatst op 2024-02-15 15:26:52
20/30 uur voor de plat?? De main game is al 25 uur dus ik betwijfel dat ten zeerste. Een goeie 40 uur voor de plat is zeker mogelijk of misschien 30 als je het pusht en van in het begin een guide volgt, maar je moet sowieso een stuk in NG+ verder doen als je alle upgrades wou en de plat dus 30 is by far de minimum met 35 meer realistisch. 70 uur is zeker veel, maar ik heb volgens mij ook 60 uur, dit omdat ik de platinum blind gedaan heb in 2 volle playtroughs.
Los daarvan is de statement van "Je gaat me niet wijmaken dat je bij tlou 2, 70+ uur zoet kon houden ?" vrij dwaas, volgens mij heb ik TLOU1 op PS4 ver 200 uur gespeeld, het is niet omdat sommige een spel 1 keer spelen en het beu zijn dat anderen dat ook zo ervaren, ik heb dat spel wrs al 6/7 keer herspeelt.
De RE4 remake heb ik op release bv ook 120 uur gespeeld, dat spel duurt nog geen 15 uur. Maar ik heb dat denk ik 5/6 keer herspeelt na elkaar voor chalanges, speedruns, hardcore runs etc.
Iets dat je in een TLOU game ook perfect kan doen, een eerste run op normal, dan een run voor de platinum en ik vind in die games een run op de hoogste diff zonder hud en beperkte materials ook altijd zeer leuk om te doen, daarmee zit je in TLOU al makkelijk boven die 70 uur.
Lang verhaal kort jouw ervaring is niet gelijk aan die van iedereen.
Geplaatst op 2024-02-15 15:53:38
Ook daar verschillen we dan van mening want last of us 2 was voor mij max een 7.
En nee voor mij heeft dat niets te maken met wokeness of een dooie Joel, die verdiende uiteindelijk wat hij gekregen heeft.
Ik begrijp dat hij in deel 1 niet terug een "dochter" wilde verliezen, maar om dat te vermijden heeft hij wel behoorlijk wat andere onschuldige slachtoffers gemaakt. Daar bovenop had het haar keuze moeten zijn en niet die van hem. Dit gewoon om even te schetsen dat er best wel een lans te breken valt voor Golfbal-Joel.
Het thema wraak was op zich zeker een goed thema in deelt 2, maar het werd imo volledig verkeerd aangepakt.
Tijdens het eerste deel van het spel wordt je aangeleerd om Abby te haten, tijdens de tweede helft wordt dat geprobeerd om te draaien maar je bent als speler al zo danig geconditioneerd dat voor veel mensen het gevoel eerder was van "fuck dat manwijf, en nu moet 'k daar ook nog eens een half spel mee verder".
Ook is een groot deel van de rek uit het tweede deel, omdat je ondertussen al exact weet wat er met de volledige vriendenkring van Abby gebeurde door de eerste helft die je speelt met Ellie. Spoiler: they die!
Door de Ellie en Abby hoofdstukken af te wisselen, had je verscheidene van deze euvels kunnen wegnemen.
Je vermijdt dat de speler een half spel lang leert om Abby te haten, maar je leert haar persoon kennen, je leert begrip hebben voor hoe haar leven verliep en voor de pijn die ze voelde toen haar vader vermoord werd terwijl hij basically enkel de mensheid probeerde te redden. Hierdoor kweek je mogelijk een veel interessanter gevoel waarbij je zelf gaat conflict voelen bij de keuzes die je als speler moet maken rond deze 2 hoofdpersonnages.
Je behoudt veel langer ook het verrassingselement van wie leeft en wie niet. Iets waarbij ze gerust ook iets meer overlevers hadden mogen overlaten, want nu weet je gewoon dat ze allemaal gaan sterven, dus je hecht je ook nooit aan die personnages. Door ze sympathiek en menselijk neer te zetten, kweek je veel meer een “fuck-nee-gevoel” wanneer ze uiteindelijk wel gedelete worden, maar dat is hier volledig afwezig.
Daar bovenop zit het spel voor inschattingsfouten en plot armor.
- Vlak voor het minigolftournooi van start ging zag Tommy heel duidelijk de personen die Joel gingen aanvallen en hij deed niets. Hetgeen me naar hetvolgende punt brengt.
- Twee doorwinterde veteranen in een dog-eat-dog wereld laten hun defensie zakken tussen een groep gewapende volslagen vreemden.
- In de andere richting is het volledig onlogisch dat Tommy en Ellie niet mee worden afgemaakt maar wel de kans krijgen om hun eigen revenge-story te beleven. Dit ondanks het feit dat Abby en haar groep net zelf in deze context op stap zijn, en zeer goed weten wat er kan gebeuren als je overlevers achterlaat.
- Abby spaart tot twee keer toe het leven van Ellie, en Ellie verklaart zelfs dat ze begrijpt waarom Abby doet wat ze doet. Maar toch gaat Ellie terug op stap om nog eens te proberen haar revenge te kijgen op iemand wiens vader werd vermoord door haar vaderfiguur. Hoe fucking hardleers kan je zijn, en hoe dom om je gezin achter te laten voor een zaak waarin je zelf al meer bloed vergoot dan de tegenpartij? Read the room bitch.
- Ze proberen je te overtuigen van de PTSD van Ellie wat Joel betreft, maar niets over de letterlijk honderden slachtoffers die ze zelf op deze trip maakte?
- En dan krijg je het eindpunt waarbij er terug gevochten wordt tegen een zwaar verzwakte Abby, en plots komt ze tijdens het vermoorden van dat mens tot de conclusie dat Joel dit niet zou gewild hebben en stopt ze?
- Als laatste punt komt ze dan aan bij het totaal verlaten huis waar haar gezin vertrokken is … boehoe … Grow a pair, ga naar de settlement, en excuseer jezelf. Wedden dat ze je terug in huis neemt tamme trut?
The Last of Us 2 was voor mij één van de meest deprimerende en nutteloze games die ik ooit gespeeld heb. In the end is er na alles wat je deed niets veranderd, werd er niets opgelost. Het enige dat gebeurde is dat er een hoop mensen stierf zonder dat dat ook maar iets opgebracht heeft. En ja, ik besef dat dat ergens de booschap is achter het spel (revenge is bad, m’kay), maar het werd dan ook nog eens slecht verteld.
En dan stoort het mij dat zoiets wordt overladen met lof vanwege de media omdat het zogezegd “dapper” is en “bepaalde thema’s durft aansnijden”, terwijl het eigenlijk een slecht geschreven zootje bs is dat als film straight to DVD was geweest (of straight to streaming tegenwoordig :-p).
De eerste game was een cliché roadtrip verhaal, maar het was goed gebracht terwijl het je ook een beetje liet voelen en nadenken. The Last of US was 1 van de games die ik in die gen het liefst gespeeld heb. Het tweede deel komt mij dan weer over als het product van iemand die veel te vol is van zichzelf en was voor mij de grootste ontgoocheling.
/rant 2, ik doe er geen 3e :p
Geplaatst op 2024-02-15 14:23:30
Denk niet dat discussie veel nut gaat hebben hier maar will well zeggen dat het feit dat TLOU2 zo controversieel ook well ode is dat het alles behalve een run of the mile game is, en toch well iets deed dat weining gedaan is. vind ook niet elk stuk even goed maar vond alles toch vrij verfrissend
Geplaatst op 2024-02-15 15:30:19, bewerkt op 2024-02-15 15:30:54
Het was ook niet mijn doel om een discussie op te starten, maar eerder om mijn persoonlijke bezwaren op te sommen tegenover dit spel.
Meestal krijg je commentaar dat je anti-woke bent of problemen hebt met de dood van Joel, of met de mannelijkheid van Abby, als je aangeeft dat je TLOU2 eigenlijk middelmatig of slecht vindt.
Ik vind idd bepaalde punten geforceerd overkomen om bepaalde checkboxes aan te vinken, maar dat is niet wat ik tegen het spel heb. Ik vermoed dat m'n rant hierboven dat wel duidelijk maakt :-)
Geplaatst op 2024-02-15 15:49:35, bewerkt op 2024-02-15 15:51:13
oh ja geen probleem! Ben niet met alles eens maar al je punten zijn wel legit.
Geplaatst op 2024-02-15 17:04:10
"tijdens de tweede helft wordt dat geprobeerd om te draaien maar je bent als speler al zo danig geconditioneerd dat voor veel mensen het gevoel eerder was van "fuck dat manwijf, en nu moet 'k daar ook nog eens een half spel mee verder"."
Dat is dan ook de bedoeling. Natuurlijk niet altijd makkelijk om mee om te gaan als je de neiging hebt in je eigen redenering te blijven ronddraaien.
Geplaatst op 2024-02-15 16:16:22
"Dat is dan ook de bedoeling. Natuurlijk niet altijd makkelijk om mee om te gaan als je de neiging hebt in je eigen redenering te blijven ronddraaien."
Das idd een commentaar die ik van jou had kunnen verwachten.
Geplaatst op 2024-02-15 17:25:02