Geen releases in grote PlayStation franchises in 2024
Slecht nieuws voor fans van pakweg God of War, Horizon, The Last of Us en andere PlayStation-klassiekers, want Sony brengt in het komende fiscale jaar geen enkele game uit in één van zijn grote franchises. Dat wil zeggen dat we in principe geen enkele game moeten verwachten voor april 2025. Dat heeft Hiroki Totoki, hoofd van Sony, gezegd in een Q&A.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen enkele first party titel zal verschijnen in 2024, maar het zal dan gaan over nieuwe IP's of één van de kleinere merken binnen PlayStation. Sony gaat er dan ook van uit dat de verkoop van hardware het komende jaar zal vertragen. Sony lijkt in 2024 dus vooral te focussen op releases van third party developers, zoals Silent Hill 2, Judas, Dragon's Dogma 2 en natuurlijk Final Fantasy VII: Rebirth. Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat bepaalde titels het komende jaar op pc hun release krijgen.
Ik denk dat hun all-in multiplayer live-service strategy van de afgelopen jaren hun nu toch wat zuur opbreekt. Zal nog wel even duren voordat studios zoals Naughty Dog hier van recupereren. Ik ben opzich al blij dat ze sommige van de projecten hebben durven annuleren.
Geplaatst op 2024-02-15 11:00:30
Dat en de torenhoge kosten van die AAA games, tijdens vorige gens lag de kost hiervan aanzienlijk lager en konden ze die ook sneller ontwikkelen.
Kijk maar naar de Xbox 360 / PS3 gen, wanneer dit nog een rendabel business model was:
Uncharted Trilogy, Gears Trilogy, Mass Effect trilogy, Resistance trilogy om maar enkele te noemen.
Nu wordt dit, noodzakelijk herleid tot 1 iteratie per gen, ik hoop persoonlijk dat we het Sony uit het PS1-2 tijdperk gaan terugzien, met gedurfde, kleinere games
Geplaatst op 2024-02-15 12:58:11
Goh, de top studios hebben hier wel oplossingen voor gevonden. Kijk maar naar Uncharted The lost legacy dat eigenlijk een uitbreiding had moeten zijn, maar uiteindelijk standalone was. De developers lieten toen weten dat dat voornamelijk was door optimalisatie van hun processen.
Of Insomniac bijvoorbeeld. Als je naar hun geplande releases kijkt ziet het er ook niet naar uit dat het onmogelijk is om een game per 2/3 jaar uit te brengen.
Wat ik wel geloof is dat het moeilijker is om uit de comfortzone te treden. Zodra een studio iets nieuws wilt proberen zijn de kosten om tot iets speelbaar te geraken erg hoog.
Geplaatst op 2024-02-15 16:08:59
Dat van die Lost Legacy klopt helemaal, hetzelfde geldt voor Miles Morales, welke nog steeds mijn favoriete Spidey game is tot op heden.
Insomniac is idd de meest consistente first party PS dev, maar van de andere kant (op het fenomenale Ratchet & Clank na) kunnen ze veel assets hergebruiken voor de Spidey games en worden ze nu vooral ingezet als een Marvel lincense games studio.
Ik zou hen graag nog eens een risico zien nemen, daar ze de meest creatieve PS studio, en zoveel meer zijn dan enkel een Marvel machine.
In Spidey 2 merkte je wel duidelijk dat ze onder zware tijdsdruk lijken te moeten werken, afgaande op de vele bugs die ik heb ervaren (welke in de pers werden verzwegen) en het mindere verhaal (vooral door de invloed Sweet Baby Inc).
Geplaatst op 2024-02-16 09:03:51, bewerkt op 2024-02-16 09:04:53