Unity schrapt controversiële fees voor gebruik van game engine
Na uitgebreid overleg met de community, klanten en partners heeft Unity beslist om de controversiële fees voor het gebruik van hun game engine volledig af te voeren en in plaats daarvan terug te keren naar een traditionele abonnementsformule.
De nieuwe fees werden een jaar geleden geïntroduceerd en lieten ontwikkelaars betalen per installatie die van hun game plaatsvond. Dit zou vooral kleinere developers zwaar treffen en hoewel er na de initiële kritiek al aanpassingen doorgevoerd werden, bleef de nieuwe formule erg controversieel. Bovendien liep Unity heel wat reputatieschade op en dat terwijl die reputatie daarvoor al stevig aan het wankelen was gegaan.
Nu is dus beslist om de fees te laten voor wat ze zijn. Unity zegt dat het niet langer in conflict wil leven met zijn klanten, maar de kans is reëel dat de fees simpelweg ook financieel een nachtmerrie waren. Door de terugkeer naar een traditioneel abonnementsmodel zou Unity weer op het juiste spoor gezet moeten worden.
Concreet zal Unity Personal weer helemaal gratis worden voor developers die minder dan 200.000 dollar omzet halen, terwijl grotere studio's een abonnement kunnen nemen op Unity Pro of Unity Enterprise.