Bad Company 2 is "Indiana Jones met assault rifle"
DICE en EA hebben al ettelijke keren benadrukt dat Battlefield 3 realisme nastreeft en dat doen ze nu nogmaals, maar deze keer vergelijken ze het met hun eigen game, Battlefield: Bad Company 2. Volgens lead designer, David Goldfarb, was dat spel immers een "avonturenfilm", in tegenstelling tot Battlefield 3.
"We geven een oorlog weer en alles wat daarbij hoort. We proberen dichter bij het taaltje van de moderne soldaat te geraken. De chaos van plotse gevechten wisselen we af met opbouwende momenten. We hebben geprobeerd het zo realistisch mogelijk te houden. Eenmaal het publiek denkt dat het niet meer echt zou kunnen zijn, ben je gewoon als eender welke andere shooter". Dat wil niet zeggen dat DICE zich niet danig heeft geamuseerd met Battlefield: Bad Company 2. Het bedrijf beschouwt deze titels als "Indiana Jones met een assault rifle". Toch willen ze met Battlefield 3 een andere toon neerzetten. "De toon is het gevoel, de stijl, het sentiment. Dat is waarom The Dark Knight geweldig is en de Batman van de jaren 60 niet. Het is het verschil tussen Saving Private Ryan en Hogan's Heroes. Als je het juist doet, raakt het alles".