"Mensen wilden dat BioWare faalde met Dragon Age: The Veilguard"
Dragon Age: The Veilguard kreeg vanaf de onthulling wel al wat kritiek te slikken, omdat het er behoorlijk kleurrijker uit zag dan de vorige Dragon Age-games en ook sommige personages werden niet meteen bejubeld. De game heeft het ook minder goed gedaan dan de verwachtingen en dat is natuurlijk jammer voor de mensen die aan de game hebben gewerkt.
Alix Wilton Regan, die de vrouwelijke Inquisitor speelde in zowel Dragon Age: Inquisition and Dragon Age: The Veilguard vond het echt "heel erg voor BioWare als studio dat er zoveel gemengde reacties waren. Ik vond het persoonlijk een echt sterke game. Voor mij was het gewoon BioWare dat volledig zichzelf was. Ik denk ook dat vele mensen het spel min of meer wilde zien mislukken of BioWare wilde zien mislukken gewoon omdat ze gewoon slechte mensen op het internet zijn en daar zijn er jammer genoeg veel van zoals we hebben gezien."
Ik vond het persoonlijk ook zeker geen slechte game, ik heb me echt goed geamuseerd met de game. Hetzelfde had ik met Mass Effect Andromeda, als je voorbij veel aandachtspunten kijkt, is het best nog een goede game.
Maar Inquisition was nog steeds de betere van de reeks en vond ik ergens spijtig. Want met het sluitstuk zou je net een finale van jewelste verwachten, maar het verhaal wist niet te overtuigen (en een paar plotsveranderingen die geen steek hielden als je de vorige games had gespeeld). Gameplay voelde ook meer alsof ik Kingdoms of Amalur aan het spelen was...
Niettemin, de backlash die de game kreeg is nu eenmaal ook grotendeels te wijten aan de gigantische "anti-woke" politie die er op los gelaten is door de community.
Als je randdebielen hebt die de vaardigheid ontbreken voor zichzelf een deftig standpunt te formuleren en al krijsen bij het idee "dat je een transgender personage" kan maken of zijn genderidentiteit kan laten uitspelen in het verhaal (welke amper maar 1 of 2 minuten dialoog in beslag neemt en totaal geen impact heeft op het verhaal of de game in general ansich), dan krijg je natuurlijk dit scenario.
Het is misschien een klein deeltje van het gepeupel die moord en brand schreeuwt, maar je mag de impact van de negatieve toon van een game niet onderschatten.
Kijk naar AC Shadows, Ubisoft zegt wel van dat de game goed verkoopt en dat ze 5 miljoen spelers hebben gemeten een tijdje geleden, maar met effectieve verkoopcijfers zijn ze nog niet over de brug gekomen. Ze zwijgen als de dood...
Het internet en vooral sociale media is een gevaarlijk gegeven en kan een specifiek medium maken of kraken nog voor het in de winkelrekken ligt of uitgegeven wordt...
Geplaatst op 2025-05-26 11:20:34, bewerkt op 2025-05-26 11:26:11
Kijk naar de Oblivion remake. Op het forum op Steam kunnen ze alleen maar praten over "bodytype 1 en 2". Wat boeit dat nu toch?
"Woke" is zo'n containerbegrip geworden dat ik het gewoon negeer in eender welke commentaar over spellen. DA:I was zgz. ook woke, maar ik vond dat helemaal niet, en ik ben daar al redelijk kritisch over. Er is één storyline die daarop uitmondt. En dan? Niemand verplicht u om dat personage te blijven gebruiken... Een spel dat dit door uw strot ramt is een andere zaak, maar over welk spel spreken we dan? Ben er nog geen tegengekomen...
Hoe meer opties en customisation, hoe beter. Het logisch gevolg is dat je vaak de keuze hebt tussen man/vrouw, en dat relaties zich dan aanpassen. Een game zit dan misschien vol met 80% biseksuelen "en dat is niet representatief", maar wat wil je dan? Content missen? 2x doorheen het verhaal spelen?
Geplaatst op 2025-05-26 15:37:12
Ik ben echt bue gehoord van dat woke gezever en verkoopcijfers. Ga gewoon kijken als de volgende game mij iets is, reviews en eerste gameplay afwachten en daarvan uitgaan. Goede verkoop of niet
Geplaatst op 2025-05-26 13:48:54
Ze schreeuwen continu dat de spellen "niet voor jou" zijn en schaken zich naar de twitter activisten die helemaal geen games kopen. De wereld is niet tegen je, je hebt gewoon nul verstand van je markt.
Geplaatst op 2025-05-26 17:38:23
Dat jullie het nog altijd over brol als dit hebben en hoe goed het ochot ocharme wel ni was en de stoute anti-woke trollen eigenlijk verantwoordelijk waren en ni de shitty developers die 3-4 zo'n fails op rij hebben gepresteerd, laat zien hoe out-of-touch en biased jullie wel niet zijn.
Er was vorige maand een spel dat heel de industrie overhoop heeft gegooid waar letterlijk heel het internet het nog, eigenlijk meer en meer, over heeft in hoe er eindelijk nog eens iets deftig uitgekomen is waar al zolang naar gevraagd wordt maar fucking HLN heeft er een artikel over; jullie niet.
Slechts de review (en 2 previews), een week nadat het uitkomt waar ge een zagevent genoemd wordt omdat ge de dingen bij naam noemt en jullie eigen redactie die zichzelf loopt tegen te spreken in de comments van die review (over o.a dat de score "te hoog" was; man, trek uw ogen open!). Eens een welkome afwisseling van altijd dezelfde 5 commenters maar holy shit als dit gaming journalism in BE moet voorstellen, laat het dan gewoon he.
Bonus: de verkoopscijfers van AC Shadows zijn binnen en het was nog slechter dan gedacht. Ze komen zelfs nog niet aan de helft om break-even te draaien. 1,6 miljoen sales is ok voor een Indie game; niet voor een AAA van een established franchise met die resources. Expedition 33 heeft dat aantal op nog geen 5 dagen gehaald met een fractie van het budget en 50 core developers. Geen fail my ass(assin's creed Shadows); Maar vooruit, haal de copium-maskertjes en de ontkenningsdekentjes maar boven Xd
Geplaatst op 2025-05-27 10:33:48
Joh, je neemt dit allemaal veels te serieus. Misschien is dat wel het probleem. Zoveel frustratie.
En ook Expedition 33 wordt door sommigen woke genoemd. Just saying. Zoals tegenwoordig alles wel woke wordt genoemd. Het zal wel. Ik vind het een mooie game en dat is het enige wat mij interesseert. Shadows heb ik niet gespeeld dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
Geplaatst op 2025-05-27 11:11:26, bewerkt op 2025-05-27 11:45:29
Moh kiekt eh ker iere seg wien da weire is oender de levende menschen...
We waren al aan het afkicken van je BS...
Want de xenofobe trollenclan heeft geen aandeel gehad in de verkoopcijfers...oh nee want wij verkrachten de term "woke" voor wat het oorspronkelijk was om onze consersatieve alpha-white ideologieën als de geldende wet te handhaven want al die wokies met hun opgedrongen linkse propaganda teisteren onze sluitspier zelfs in onze slaap...
"Hypocrisie pur sang" I'd say...
Nonetheless... de tijd dat we gewoon het spel gingen ophalen als het in de winkelrekken lag en niet verwacht werden te luisteren (laat staan dat het toen al mogelijk of toegankelijk was voor elk van die amoebes met 2 hersencellen) naar 1 of andere rant van een randdebiel op sociale media, behoort definitief tot het verleden.
PS. Take a chill pill en ga werken. Er is meer dan alleen videogames in de wereld en verwacht niet dat je woke-spoken waar je zo om baalt, zich achter elke hoek schuilen...
Geplaatst op 2025-05-27 12:20:10, bewerkt op 2025-05-27 12:23:23
"Ga werken" en "Er is meer dan alleen videogames in de wereld"...komende van de mens die om half één 's middags deze nonsens schrijft in een commentsectie over videogames (nadat den deze aan zijn shift is begonnen)...van BS gesproken.
Noem het gelijk ge wilt met uw semantisch gezeik over wat "woke" al dan niet inhoudt, beide kanten weten wat ermee bedoeld wordt:
- Gepush van non-binaire/zwarte of bruine/transgendere/lelijke/inhoudsloze/onuitstaanbare personages die geen realistische interactie kunnen hebben om hun leven te redden maar met alles moeten kunnen poepen dat los en vast zit (want daar gaat het natuurlijk om in videogames).
- Allemaal onder de noemer "inclusief voor modern publiek" maar god forbid dat een man er als een man uitziet en een vrouw als een vrouw. Voor de rest alles zo divers mogelijk, ook al klopt het helemaal niet met de setting; DEI MOET primeren boven alles
- Combat, graphics, world-building, progressie,mechanics...allemaal ondergeschikt (en meestal ondermaats) aan de politieke boodschap van de developer, waar "the patriarchy" altijd de onderliggende vijand is, 100% als hij hetero en blank is.
-Oh wee als er op één van voorgenoemde zaken kritiek komt: dan "is het spel niet voor u" of "is de playerbase racistisch/seksistisch/bigot".
Maar guess what: the customer is always right.
Succesvolle projecten pakken niet uit met "Ah nu zoveel miljoen spelers of zoveel". => Die pakken uit met verkoopscijfers
Succesvolle studio's doen geen vestigingen dicht na iedere release omdat ze niet uit de kosten geraken. En worden ook niet de zoveelste bitch van Tencent. Of zien hun aandeel twee keer een leap of faith pakken (enkel den eagle cry mankeerde nog) binnen de maand: bij release en bij bekendmaken van hun verkoopscijfers.
Succesvolle games worden niet gekuckt vlak na release door games die mensen zelfs amper kunnen runnen (Monster Hunter Wilds) of indie games gemaakt door 1 man (Schedule 1).
En als gamejournalisten hun job zouden doen, zouden ze hier eerlijk en neutraal over berichten maar nee; nen IGN (of zelfs hier) geeft DA Failguard een 9/10 en legt alle kritiek naast zich neer omdat ze in hetzelfde bedje ziek zijn. En de commentors hier duidelijk ook.
Alle chance is daar de beste "pill" van allemaal voor: een reality check. AC Shadows is de zoveelste flop en Clair Obscur is een frisse ademteug die hopelijk een einde maakt aan deze zeer kwalijke evolutie in games (en andere media) de laatste tien jaar. Met een beetje chance volgt "de kritische vakpers" en hun drones.
Geplaatst op 2025-05-27 21:15:49
Zagevent.
Geplaatst op 2025-05-27 18:40:32
Ik ben er vrij zeker van dat de url truthgaming.be, .com of whatever nog vrij is, dus kopen die handel zou ik zo zeggen!
Geplaatst op 2025-05-27 21:03:33