Apple koopt gamestudio en bereidt gaming app voor
Apple heeft voor het eerst in zijn geschiedenis een gameontwikkelaar overgenomen en zou nog dit jaar een speciale gaming-app willen lanceren. Samen zouden deze stappen de grootste gaming-ambitie van Apple in jaren betekenen, al blijft het de vraag of de gemiddelde gamer zich hierdoor plots tot Apple-producten wendt.
Apple stond decennialang niet bekend als een gamemerk. De Mac focuste vooral op batterijduur en creatieve workflows, terwijl iOS vooral floreerde met casual games. Grootschalige console-ervaringen bleven achter, mede door het lastige onderhoud van apps binnen het constant veranderende iOS-ecosysteem.
Toch zet Apple de laatste jaren kleine stappen richting de gamewereld. In 2023 werd bijvoorbeeld het Game Porting Toolkit gelanceerd, waarmee Windows-games eenvoudiger naar Mac konden worden gebracht. Ook verschenen recent grote titels als Resident Evil 4 Remake en Assassin’s Creed Mirage op Apple-platforms.
De nieuwe app, waarvan de naam nog onbekend is, wordt volgens de berichtgeving gepresenteerd tijdens Apple’s Worldwide Developers Conference op 9 juni. De app zou een soort centrale hub worden voor games op iPhone, iPad, Mac en Apple TV, met toegang tot zowel de App Store als het Apple Arcade-aanbod. Ook zou de app het huidige, grotendeels vergeten Game Center vervangen.
Daarnaast werd bekend dat Apple het Canadese RAC7 heeft overgenomen, het duo achter Sneaky Sasquatch. Dit is een populaire titel uit het oorspronkelijke Apple Arcade-aanbod. Volgens Apple is de overname geen voorbode van een grote overnamegolf, maar een unieke kans om het aanbod van Apple Arcade uit te breiden.