Blizzard: "wij zijn geen pc-ontwikkelaar"
Blizzard kunnen we gerust beschouwen als een van de meest succesvolle pc-ontwikkelaars. Goede games en bovendien weten ze hun titels nog eens te verkopen ook, wat aantoont dat het wel degelijk mogelijk is winstgevend te zijn door enkel voor pc te ontwikkelen, iets wat weinig ontwikkelaars mogelijk achten. In een interview liet Jay Wilson, game director van Diablo III, zijn licht schijnen op het ontwikkelen van games voor pc. Daarbij liet de man vallen dat Blizzard zichzelf niet echt als pc-ontwikkelaar ziet, maar als game-ontwikkelaar. Het toeval wil gewoon dat pc het beste platform is om de games die ze willen maken ook effectief te verwezenlijken. Enkele stukjes uit het interview:
"De install base voor pc is groter dan die van alle consoles samen. Er zijn veel mensen met pc's en Macs, en ze houden ook van games. Het is jammer dat de illusie dat pc aan het sterven is zo verspreid is geraakt, en dat er zijn ingetrapt. Aan de andere kant zou ik zeggen dat Blizzard daar - het feit dat mensen denken dat pc geen plaats is waar je geld kan verdienen - aardig van geprofiteerd heeft. Het heeft het ons zelfs makkelijker gemaakt om het erg goed te doen.
Ik zou willen toevoegen dat we onszelf niet als pc-ontwikkelaar zien, maar als een game-ontwikkelaar. Het is gewoon zo dat de games die wij willen maken, op het pc-platform passen. Een van de dingen die we nooit willen doen, is naar een platform trekken alleen maar om er geld uit te slaan. We geloven niet dat je een RTS-games als Starcraft kan nemen en het geweldig - Blizzard-geweldig - kan maken op console.
Als mensen denken dat je geen geld kan halen uit pc, dan zouden ze eens naar ons moeten kijken als een symbool en ze zouden zich moeten afvragen waarom we zo succesvol zijn. Dat is voornamelijk door de kwaliteit van de games, maar wanneer je een goed product hebt, weinig concurrentie en een grote install base ..."