Square Enix investeert in Deense studio
Square Enix heeft een investering gedaan in het Deense BetaDwarf om de ontwikkeling van hun aankomende action-RPG Vaultbreakers te versnellen. De Japanse uitgever richt zich daarmee opnieuw op het Westen, in de hoop een nieuwe internationale hit te scoren. Ditmaal niet met een gigantisch intern project, maar via een samenwerking met een enthousiaste indie-studio.
Het lijkt een verrassende zet, zeker omdat Square Enix in 2022 nog zijn grote westerse studio’s (waaronder Crystal Dynamics en Eidos Montréal) en tientallen IP’s verkocht aan Embracer voor 300 miljoen dollar. Toen klonk het dat die titels “de verkoop van andere games binnen het concern ondermijnden”. Sindsdien lag de focus op Japanse series zoals Final Fantasy, Dragon Quest en Kingdom Hearts, al gaf het bedrijf onlangs zelf toe dat vooral Final Fantasy onder de verwachtingen presteert.
Toch is het westers publicatiebeleid nooit helemaal verdwenen. PowerWash Simulator, een indiehit uitgegeven via Square Enix Collective, bleek een voltreffer. Vorig jaar verscheen ook Life is Strange: Double Exposure, ontwikkeld door het Amerikaanse Deck Nine. Tijdens Summer Game Fest werd dan weer Killer Inn aangekondigd, een online multiplayergame van het Canadese Tactic Studios, eveneens onder Square Enix-vlag.
Nu breidt de uitgever dat netwerk verder uit via een directe investering in BetaDwarf. Hun game Vaultbreakers is een kleurrijke, top-down action-RPG die doet denken aan Diablo, maar dan met een lichtere toon. Spelers kunnen solo aan de slag of samenwerken in een PvE- of PvPvE-modus. De bètatest is inmiddels gestart, al is er nog geen concrete releasedatum.
Volgens Hideaki Uehara, hoofd zakelijke ontwikkeling bij Square Enix, was hij meteen enthousiast toen hij Vaultbreakers speelde: “De ervaring van samen spelen en het ontdekken van de spelwereld sprak me enorm aan. Na een bezoek aan BetaDwarf en gesprekken met het team, wisten we dat we hen wilden steunen in het realiseren van hun droom.”
BetaDwarf-CEO Steffen Kabbelgaard noemt de samenwerking “een droomcombinatie van kennis, talent en middelen”. Volgens hem is de game al ver in productie, met meer dan 15 testfasen en ruim 50.000 spelers die actief feedback geven. “Deze steun komt precies op het juiste moment. We hebben de basis al stevig liggen, en dit voelt als een kans op een echte home run.”