Ubisoft verdedigt microtransacties als verrijking van de spelervaring
Ubisoft stelt in zijn nieuwste jaarverslag dat microtransacties bijdragen aan een leukere spelervaring. Tegelijk erkent het bedrijf dat zulke vormen van inkomsten verzameling gevoelig liggen en belooft het daarom "beleid te voeren dat de spelerservaring respecteert".
In het bijna 400 pagina’s tellende rapport zegt Ubisoft dat het spellen wil maken die "meer bieden dan alleen entertainment". Zo leer je volgens hen historische context via Assassin’s Creed, werk je aan je conditie met Just Dance en ontwikkel je tactische en coöperatieve vaardigheden via Ghost Recon en Rainbow Six. Daarbij wil het bedrijf ook zorgen voor een veilige speelomgeving en dus ook duurzame en respectvolle vormen van monetisatie toepassen.
Die laatste ambitie wordt echter gespiegeld aan een wat discutabel uitgangspunt: volgens Ubisoft maken microtransacties in premium games de ervaring leuker, omdat spelers zo hun personages kunnen personaliseren of sneller progressie kunnen boeken. Met andere woorden: betalen voor cosmetica of boosts maakt de game beter.
Ubisoft benadrukt dat je in principe van de games kunt genieten zonder extra aankopen. "De gouden regel bij het ontwikkelen van premium games is dat spelers het volledige spel kunnen ervaren zonder meer te betalen." Toch schuurt dat met de praktijk: de optie om te betalen voor vooruitgang bestaat niet voor niets. Er zijn genoeg spelers die ervoor kiezen en dat maakt het lucratief om die systemen te behouden.
Ubisoft staat daarin overigens niet alleen. Uitgevers als EA, Activision Blizzard, Capcom en Warner Bros. kregen de afgelopen jaren kritiek op hun microtransactiebeleid. Tegengeluiden zijn er ook: ontwikkelaar CD Projekt (van The Witcher en Cyberpunk 2077) stelde vorig jaar nog dat er geen plaats is voor microtransacties in singleplayergames.
betalen om te cheaten ...
Geplaatst op 2025-07-22 07:05:04
Ubisoft is het spoor nu helemaal bijster...
EA, Activision Blizzard, Warner Bros, Capcom... de sloeries met een boatload aan microtransacties....tuurlijk gaan ze hun businessmodel verdedigen. Wat kan hen dat schelen wat gamers willen, zolang idioten er blijven voor betalen, gaan ze het blijven uitmelken. Quantiteit boven kwaliteit... Ze zijn volledig blind voor andere games die het wel goed doen zonder al die rommel.
Geplaatst op 2025-07-22 11:02:37, bewerkt op 2025-07-22 11:04:32