Guitar Hero-studio RedOctane keert terug na 15 jaar
RedOctane Games, het oorspronkelijke brein achter de iconische Guitar Hero-franchise, maakt na 15 jaar afwezigheid zijn comeback. De studio, mede opgericht door broers Kai en Charles Huang, kondigde deze week officieel zijn terugkeer aan, al hoeven fans geen directe revival van Guitar Hero te verwachten.
RedOctane werd in 1999 opgericht en begon als fabrikant van randapparatuur voor muziekgames. De grote doorbraak kwam in 2005 met de lancering van Guitar Hero, dat samen met Harmonix werd ontwikkeld en uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen. Na het succes van Guitar Hero 2 werd de studio in 2006 overgenomen door Activision, dat de franchise verder ontwikkelde met Neversoft. In 2010 werd RedOctane echter gesloten en daarmee leek het verhaal ten einde.
Maar onder leiding van Simon Ebejer (voorheen werkzaam bij Neversoft aan Guitar Hero) maakt RedOctane een nieuwe start. De Huang-broers zijn weliswaar niet fulltime terug, maar maken deel uit van de ‘special advisory board’. Er is echter één belangrijke kanttekening: de studio bezit de rechten op Guitar Hero niet en werkt dus aan een volledig nieuw ritmespel.
Wat dat precies inhoudt, is nog niet bekend. In een blogpost laat het team weten dat het “iets nieuws” ontwikkelt binnen het muziekgenre en dat de game vermoedelijk geïnspireerd is op de ritmische gameplay van Guitar Hero. Of er weer gebruik wordt gemaakt van plastic gitaren of andere accessoires, is nog niet bevestigd. Maar met de ervaring van RedOctane op dat vlak lijkt het zeker een mogelijkheid.