Strategische franchise Dawn of War keert terug met vierde deel
Na acht jaar stilte is er eindelijk nieuws voor Dawn of War-fans: Dawn of War IV is in ontwikkeling en staat gepland voor release in 2026. Voor deze nieuwe telg neemt het Duitse KING Art Games (Iron Harvest) het stokje over van het oorspronkelijke Relic, dat de eerste drie titels maakte.
Tijdens Gamescom Opening Night Live werd een CGI-trailer getoond, waarin Kronus, de iconische setting van de serie, weer tot leven komt. Dawn of War IV belooft de terugkeer van base-building, dat in Dawn of War II en III grotendeels was verdwenen. Spelers kunnen zich opmaken voor turrets, Waaagh!-banners, power nodes en requisition points.
Bij lancering zullen vier speelbare facties beschikbaar zijn: Space Marines, Orks, Necrons en voor het eerst Adeptus Mechanicus. Samen bieden ze meer dan tien commandanten, 110 units en gebouwen plus een in-game editor en army painter. De campagne bestaat uit vier delen – één per factie – en speelt zich ongeveer 200 jaar na de gebeurtenissen van de Dark Crusade-campagne af. Bekende karakters zoals Ork-baas Gorgutz en Space Marine-psyker Jonah Orion keren terug. De verhaallijn is geschreven door John French, auteur van vele Black Library-titels en bevat meer dan 40 minuten aan cutscenes en non-lineaire elementen om de replaywaarde te verhogen.
Naast de campagne kunnen spelers zich uitleven in skirmish-matches, co-op en competitieve multiplayer, inclusief de terugkeer van de geliefde Last Stand-modus uit Dawn of War II. Een opvallende nieuwe feature is het “combat director”-systeem, dat melee-gevechten choreografeert: units vechten nu synchroon tegen specifieke vijanden, wat zowel visueel indrukwekkend als strategisch boeiend is.