Epic legt verantwoordelijkheid voor haperende Unreal Engine 5 games bij studio's
De CEO van Epic Games, Tim Sweeney, heeft tijdens het Unreal Fest in Zuid-Korea zijn visie gedeeld over de aanhoudende performance problemen in Unreal Engine 5-games. Volgens hem ligt de grootste schuld niet bij de engine zelf, maar bij de manier waarop studio’s hun ontwikkelproces inrichten.
De laatste maanden kwamen verschillende UE5-titels uit die kampen met haperingen of matige framerates, waaronder Metal Gear Solid Delta: Snake Eater en Wuchang: Fallen Feathers. Dat soort problemen zijn er sinds de introductie van de engine vaker geweest.
Sweeney legt uit waar het volgens hem misgaat: veel ontwikkelaars richten zich eerst volledig op high-end hardware en schuiven optimalisatie voor low-spec systemen voor zich uit tot het einde van het traject. “In een ideale wereld begin je al met optimalisatie voordat alle content klaar is,” aldus Sweeney.
Epic probeert dat proces te verbeteren via twee sporen: geautomatiseerde optimalisatietools binnen de engine en uitgebreidere educatieprogramma’s voor ontwikkelaars. Mocht het nodig zijn, dan kan Epic’s eigen technische team bijspringen. Ook ervaringen uit Fortnite worden volgens Sweeney vertaald naar UE5 om prestaties op zwakkere pc’s te verbeteren.
Daarmee schuift hij de bal duidelijk terug naar de studio's zelf, die volgens hem hun werkwijze moeten aanpassen. Voor grote uitgevers is dat haalbaar, maar bij kleinere indie-ontwikkelaars ligt dat minder eenvoudig: zij hebben vaak niet de middelen om vroeg in het proces uitgebreide optimalisatie te doen. Juist daar zal Epic zijn educatie- en ondersteuningsprogramma’s verder moeten uitbouwen om de engine breed toegankelijk en stabiel te houden.
Devs nemen idd veel shortcuts, nanites zijn voor hen de heilige graal terwijl optimalisatie er onder lijdt, meestal door deadlines veronderstel ik, of gewoon lui? wat interessante videos hierover: https://www.youtube.com/@ThreatInteractive
Geplaatst op 2025-08-30 01:03:15
Die gast van ue is ook vet lief ja
Biedt allemaal dingen aan om je te helpen
Niet zijn probleem dat devs denken dat ue een soort magische tool is lol
Geplaatst op 2025-08-30 06:04:02
Die gast is veel the extreem lol, zijn laatste video is hoe expedition 33 blijkbaar extreem lelijk is. Hij maakt goede punter maar het is bedolven onder overdrijvingen en populisme. Zen game studio heeft ook nog altijd geen game en zijn oplossingen trekken meestal op niet veel
Geplaatst op 2025-08-30 12:16:01
Nie echt, hij geeft lof waar het nodig is, zoals bij days gone en half life alyx. Ze hebben hebben hem ook eens op de proef gesteld of hij woord bij daad kon voegen en het resultaat was veel betere optimalisatie door zijn team.
En extreem? elke hedendaagse AAA game vereist gewoon dlss en FG om deftig te draaien op 4k, niks extreem aan, gewoon slechte optimalisatie en luiheid, ook veel devs met een te groot ego die niet openstaan voor verbetering maar direct in de aanval gaan. Veel van de hedendaagse games worden ook op oude builds van UE gemaakt.
Geplaatst op 2025-08-31 12:59:11, bewerkt op 2025-08-31 13:04:19
"Ze hebben hebben hem ook eens op de proef gesteld of hij woord bij daad kon voegen en het resultaat was veel betere optimalisatie door zijn team."
Source?
Geplaatst op 2025-08-31 14:36:57
https://www.youtube.com/watch?v=UHBBzHSnpwA
Geplaatst op 2025-09-01 12:49:34
Serieus XD
Ik verwachte een game project of zo en niet een simpele demo die een nieuwe tech uit test.
En dan is de helft van die video niet eens er meer erover. En als je hem bekritiseert stuur hij een valse copyright claim.
Zoals ik zij zal ik eerst wachten op een echte game van hun studio voor dat ik hem meer serieus neem.
Geplaatst op 2025-09-01 23:16:05
Een game project is ook niet wat ze hem gevraagd hebben om te bewijzen..
Geplaatst op 2025-09-02 17:41:48
Nee maar ik verwacht dat een game studio ook werkelijk games maakt
Geplaatst op 2025-09-02 17:57:11
Van de week nog ergens een video gezien waarin een Dev aan het woord komt en zegt dat "optimalisatie" zijn workflow vertraagde ... dan weet je wel waar de prioriteiten liggen helaas.
Geplaatst op 2025-08-31 15:36:36
Deadlines halen jammer genoeg
Geplaatst op 2025-09-01 23:16:39