Fysieke PlayStation games verdwijnen langzaam uit beeld
Uit Sony’s meest recente jaarcijfers blijkt dat fysieke software verkoop in 2024 nog maar drie procent van de totale PlayStation-omzet vertegenwoordigde. Omgerekend gaat het alsnog om zo’n 953 miljoen dollar, maar dat is een flinke daling ten opzichte van 2020, toen fysieke spellen nog goed waren voor zes procent.
De verschuiving verklaart deels waarom de PS5 vooral als digitale editie wordt aangeboden en waarom er geruchten zijn dat de PS6 dezelfde kant op gaat, met een optionele disc drive. Toch is er discussie of consoles de trend sturen, of dat het dalende enthousiasme voor fysieke games de digitale focus juist aanjaagt.
Sony ziet zijn grootste inkomstenbron inmiddels in add-on content, oftewel DLC, dat bijna een derde van alle verkoop oplevert. Digitale software neemt een vijfde voor zijn rekening, terwijl hardware door de hoge prijs vanzelfsprekend 24 procent van de omzet beslaat. Fysieke games vallen daarbij steeds meer in het niet.
Een bijkomende factor is dat Sony in 2024 relatief weinig grote first-party releases had. Astro Bot was het grootste succes met 1,5 miljoen verkochte exemplaren in de eerste maand, maar verder bleef het vrij stil. Dat is opvallend, omdat juist exclusives vaak nog in fysieke vorm worden gekocht.
Al mijn console games zijn fysiek, en dat zal zo blijven van zo lang ik ze op die manier kan aanschaffen. Mochten PC games nog via blu-ray over de toonbank gaan zou ik die ook fysiek in huis halen.
Een collectie aan games die letterlijk stof kan happen wint het voor mij persoonlijk echt wel van een digitale lijst in bv. Steam.
Geplaatst op 2025-09-17 15:21:36