Fysieke PlayStation games verdwijnen langzaam uit beeld
Uit Sony’s meest recente jaarcijfers blijkt dat fysieke software verkoop in 2024 nog maar drie procent van de totale PlayStation-omzet vertegenwoordigde. Omgerekend gaat het alsnog om zo’n 953 miljoen dollar, maar dat is een flinke daling ten opzichte van 2020, toen fysieke spellen nog goed waren voor zes procent.
De verschuiving verklaart deels waarom de PS5 vooral als digitale editie wordt aangeboden en waarom er geruchten zijn dat de PS6 dezelfde kant op gaat, met een optionele disc drive. Toch is er discussie of consoles de trend sturen, of dat het dalende enthousiasme voor fysieke games de digitale focus juist aanjaagt.
Sony ziet zijn grootste inkomstenbron inmiddels in add-on content, oftewel DLC, dat bijna een derde van alle verkoop oplevert. Digitale software neemt een vijfde voor zijn rekening, terwijl hardware door de hoge prijs vanzelfsprekend 24 procent van de omzet beslaat. Fysieke games vallen daarbij steeds meer in het niet.
Een bijkomende factor is dat Sony in 2024 relatief weinig grote first-party releases had. Astro Bot was het grootste succes met 1,5 miljoen verkochte exemplaren in de eerste maand, maar verder bleef het vrij stil. Dat is opvallend, omdat juist exclusives vaak nog in fysieke vorm worden gekocht.
Al mijn console games zijn fysiek, en dat zal zo blijven van zolang ik ze op die manier kan aanschaffen. Mochten PC games nog als blu-ray over de toonbank gaan zou ik die ook fysiek in huis halen.
Een collectie aan games die letterlijk stof kan happen wint het voor mij persoonlijk echt wel van een digitale lijst in bv. Steam.
Geplaatst op 2025-09-17 15:21:36, bewerkt op 2025-09-17 22:06:44
Same!!
Geplaatst op 2025-09-17 20:24:08
Idem hier! En daarnaast is het vaak ook nog een heel stuk goedkoper.
Op release scheelt het vaak al 10-20 euro en tegen de tijd dat de game digitaal in sale is kan je hem fysiek nog goedkoper vinden.
Bij de meeste games kan je pas na een paar jaar echt grote sales verwachten digitaal en dan komt het vaak net in de buurt van wat je op dat moment voor de fysieke versie (al dan niet tweedehands) zou betalen.
Geplaatst op 2025-09-17 20:39:47
Akkoord, maar voor elke console game is er natuurlijk ook een key te koop op het internet. :-)
Of het allemaal legit is laat ik even in het midden, maar voor de - absurde - vraagprijzen hoeven we er naar mijn ziens niet per se tegen te zijn. Ook al zal Sony haar PS Store over het algemeen 10%+ duurder maken van zodra alles enkel digitaal verkrijgbaar is...
Het is misschien fout van mij, maar ik schaf mijn PC games alleen aan de volle pot aan als het indiedevelopers zijn, omdat ik er zeker van wil zijn dat ze hun geld te zien krijgen. Voor die AAAA+ releases van Ubisoft en dergelijke surf ik al eens eerder langs de grijze markt. Daar bespaar je ook regelmatig gemakkelijk €20 of meer op een spel.
Als Sony de grapjas wil uithangen en de PS6 vooral digitaal wil maken (er worden geen blu-rays meer gefabriceerd btw...) zullen ze van mij toch niet de volle pot krijgen!
Edit: Voor de shits en alle giggles ben ik net eens één game gaan vergelijken.
Borderlands 4:
PS Store: €79,99
Key: €52,35
¯\_(ツ)_/¯
Geplaatst op 2025-09-17 22:03:42, bewerkt op 2025-09-17 22:19:08
Same
Geplaatst op 2025-09-18 09:05:30
Net zoals heel veel sites wordt er helaas niet bij gezet dat die 3% eigenlijk een vertekend beeld is van de realiteit over de hele fysieke markt op playstation.
Het gaat enkel om inkomsten/omzet die Sony ziet van fysieke games en niet wat de omzet van de hele fysieke markt op playstation is.
Van fysieke first party games krijgt Sony (bijna) alles, maar van third party games is dat slechts een minimale licentie kost die de third party moet betalen want de rest gaat rechtstreeks naar die third party en komt nooit langs Sony en kan Sony dus niet tellen als omzet voor zichzelf.
Bij digitale games is het net andersom voor third party: Sony krijgt 100% binnen van de verkoop van digitale games (=omzet) via hun PSN store om vervolgens dan een fee van 30% te houden en de overige 70% door te betalen naar de third party (=kost). Dus zo'n digitale game staat wel 100% in hun omzet terwijl ze er maar 30% van over houden.
Daarnaast is die 3% dan ook nog is over de hele omzet van de game divisie. En binnen diezelfde omzet is het aantal verkopen van digitale games 20% en add-on content 29%.
Als er dus enkel naar omzet uit nieuwe games (geen add-ons) wordt gekeken, dan is fysiek ongeveer 13% van de omzet, maar dat is dan nog steeds zonder de third party games.
En net zoals vermeld in het artikel: Sony heeft niet veel grote/fysieke first party games uitgebracht wat in de omzet van alleen Sony, ook niet helpt natuurlijk.
Neemt allemaal niet weg dat de verkoop van fysieke games in een dalende lijn is, maar die 3% doet het wel veel extremer lijken dan de werkelijkheid van de hele fysieke markt op playstation.
Ergens had ik gelezen dat het rond de 20-25% zou zijn in werkelijkhed, maar dat kon ik niet meer terugvinden helaas en ook vergeten hoe ze tot dat getal waren gekomen.
De komende jaren zal fysiek helaas steeds minder worden, veel games worden enkel digitaal uitgebracht en zelfs Sony zelf zit al meerdere jaren digitale codes toe te voegen in dure collector's editions ipv de fysieke disc die er ook is.
Pagina 38 voor wie zin heeft:
https://www.sony.com/en/SonyInfo/IR/library/corporatereport/CorporateReport2025_E.pdf
(Sorry, ik moest het even kwijt...)
Geplaatst op 2025-09-17 20:37:20
Bedankt voor de toevoeging :)
Geplaatst op 2025-09-17 23:09:32
Was er vorig jaar geen artikel waarin bleek dat van alle verkochte PS5 consoles; 80% disc versions waren?
Vreemd om dan een jaar later dit te lezen ...
Reactie hier iets boven maakt veel duidelijk natuurlijk.
Geplaatst op 2025-09-18 07:13:37
Ghost of yotei bij bol 62,99 bij andere 69.. Op de ps5 store 79.. Hopelijk houden deze fysieke games het nog lang vol zolang ze bestaan koop ik ze
Geplaatst op 2025-09-19 07:14:46