Starbreeze stopt met Dungeons & Dragons-game en schrapt 44 banen
De Zweedse ontwikkelaar Starbreeze Studios heeft aangekondigd te stoppen met de ontwikkeling van zijn Dungeons & Dragons-project, codenaam Project Baxter. Het spel werd in 2023 onthuld met een geplande release in 2026, maar zal nu niet meer verschijnen.
Volgens het bedrijf is de beslissing genomen na een strategische herziening, waarbij werd geconcludeerd dat middelen beter kunnen worden ingezet om de groei van de Payday-franchise te versnellen. Een deel van het Baxter-team wordt overgeplaatst naar andere projecten, vooral binnen Payday, maar in totaal verdwijnen er zo’n 44 banen, zowel onder vaste medewerkers als onder contractors.
CEO Adolf Kristjansson noemt het “een moeilijke maar noodzakelijke beslissing”. In een verklaring lichtte hij toe: “Onze strategie is helder: Payday is een van de meest iconische IP’s in de gamesindustrie, met een ongeëvenaard bereik en potentieel. Door onze investeringen en talent hierop te focussen, kunnen we sneller leveren, spelers meer content bieden en onze positie als marktleider in het heist-genre versterken.”
Starbreeze benadrukt dat het de samenwerking met Wizards of the Coast waardeert en dat de opgedane kennis uit Baxter zal doorwerken in toekomstige projecten. Het bedrijf verwacht dankzij deze koerswijziging volgend jaar weer positieve cashflow te genereren.
De verschuiving naar Payday komt na een turbulente periode. Payday 3, dat in september 2023 verscheen, kende een moeizame lancering met zware serverproblemen en teleurstellende verkoopcijfers. Kort daarop werd CEO Tobias Sjögren ontslagen, en eind 2024 volgde een reorganisatie waarbij 15% van het personeel werd geschrapt. In maart 2025 werd Kristjansson aangesteld als nieuwe topman.