Arrowhead legt uit waarom Helldivers 2 zoveel ruimte op pc gebruikt
Helldivers 2 neemt op pc ongeveer 150GB in beslag, wat bijna drie keer zoveel is als op consoles. Brendan Armstrong, deputy technical director bij Arrowhead, legt uit dat dit komt door data-duplicatie: assets worden meerdere keren opgeslagen om laadtijden op HDD’s te verkorten. SSD’s werken anders en hebben deze duplicatie niet nodig, waardoor de console versies kleiner zijn.
Hoewel SSD’s sneller zijn, blijft de game HDD’s ondersteunen omdat ze nog steeds deel uitmaken van de minimumvereisten. Omdat de laadtijd voor een missie wordt bepaald door de traagste speler in een squad, is duplicatie noodzakelijk om iedereen redelijk snel te laten inladen. Volledig verwijderen van duplicaten zou de laadtijden op HDD’s veel langer maken, wat niet acceptabel is voor de ontwikkelaars.
Op korte termijn zal een update ongebruikte assets verwijderen, maar deze worden vervangen door nieuwe content, waardoor de totale installatie grootte vrijwel hetzelfde blijft. Middellange termijnopties omvatten het bundelen van veelgebruikte assets en het verwijderen van duplicaten, hoewel dit HDD-laadtijden kan verhogen. Op de lange termijn wil Arrowhead de engine optimaliseren om alleen noodzakelijke data in RAM te laden, wat opslag en prestaties beter in balans brengt. Armstrong benadrukt dat er geen eenvoudige oplossing is en dat het studio-team zorgvuldig afweegt hoe ze laadtijden en opslagruimte kunnen optimaliseren.