GTA-bedenker Dan Houser vindt Londen geen geschikte stad voor de reeks
Sinds de release van de originele Grand Theft Auto in 1997 dromen verschillende fans al van een volwaardige 3D-versie die zich afspeelt in Londen. Maar volgens mede-oprichter en voormalig Rockstar Games-schrijver Dan Houser zal dat er waarschijnlijk nooit van komen.
In een gesprek met podcast maker Lex Fridman legde Houser uit dat de serie diep geworteld is in de Amerikaanse cultuur. “We hebben ooit iets kleins in Londen gedaan, GTA: London 1969 en dat was best leuk,” zei hij. “Maar voor een volledige GTA-game vonden we altijd dat er te veel ‘Americana’ in het DNA van de reeks zit. Het zou moeilijk zijn dat te vertalen naar Londen of een andere stad.”
Volgens Houser draait Grand Theft Auto om wapens, over-the-top personages en een scherpzinnige blik op de Amerikaanse samenleving. “Je hebt dat grootse, bijna karikaturale Amerika nodig. De game is altijd een soort buitenstaander blik op dat land geweest,” aldus Houser.
Tijdens het interview kwam ook de setting van het aankomende Grand Theft Auto VI ter sprake, dat terugkeert naar Vice City, Rockstar’s versie van Miami. Fridman noemde Miami “de perfecte stad voor Amerikaanse satire”, vol contrasten tussen glitter en criminaliteit. Houser stemde daarmee in: “Er is een reden waarom GTA steeds terugkeert naar steden als Miami, New York en Los Angeles. Ze hebben allemaal die mix van glamour, onderwereld, immigratie en extreme rijkdom. Dat maakt ze ideaal voor verhalen over het moderne leven.”
Nog eens ne Getaway mag wel :-)
Geplaatst op 2025-11-03 16:30:44