Ubisoft kondigt AI-project aan dat NPC’s slimmer maakt
Ubisoft heeft ‘Teammates’ aangekondigd, een nieuw AI-experiment om games te veranderen dat volgens de uitgever veel verder gaat dan de huidige golf aan chatbots. Het systeem moet NPC’s in first-person shooters laten functioneren als echte teamgenoten en niet langer als wegwerp-AI’s. De onthulling volgt kort nadat CEO Yves Guillemot verklaarde dat generatieve AI inmiddels overal binnen Ubisoft wordt ingezet en een impact zal hebben vergelijkbaar met de sprong van 2D naar 3D.
Teammates is officieel een onderzoeksproject, maar wel al speelbaar. In de demo kruip je in de huid van een verzetsstrijder in een dystopische toekomst op zoek naar vijf vermiste teamleden op een vijandige basis. Je krijgt ondersteuning van de AI-assistent Jaspar en twee NPC-squadleden, Pablo en Sofia, die allemaal gebruikmaken van de nieuwe technologie. Jaspar kan vijanden markeren, uitleg geven over de wereld, instellingen aanpassen en zelfs de game pauzeren via natuurlijke stemcommando’s. Volgens Ubisoft is hij bovendien een volwaardig personage dat context begrijpt en zijn gedrag aanpast aan je acties en stem input.
Ook Pablo en Sofia reageren op directe spraakopdrachten en tijdens vroege tests bleken spelers opvallend snel een band met deze AI-teamgenoten te vormen. “Jaspar hielp spelers die vastzaten, gaf extra info en navigeerde door menu’s,” zegt gameplay GenAI-directeur Xavier Manzanares. Narratief directeur Virginie Mosser benadrukt dat het project de rol van schrijvers niet vervangt: zij bepalen nog steeds het verhaal en de persoonlijkheden, maar NPC’s krijgen ruimte om binnen duidelijke grenzen te improviseren.
Ubisoft zegt dat Teammates al door enkele honderden spelers is getest en de komende maanden verder wordt verfijnd. Het bedrijf wil tools bouwen die menselijke creativiteit en AI logisch samenbrengen, gebaseerd op feedback van testers en interne teams.