Geannuleerde game van Doom-maker John Romero blijkt toch gered
De mysterieuze, eerder geannuleerde game van Doom-bedenker John Romero is alsnog van de ondergang gered. Romero bevestigde dat het project, waarvan de financiering deze zomer werd ingetrokken tijdens de massale Microsoft-ontslagrondes, de hele heisa heeft overleefd. Zijn studio, Romero Games, verloor destijds zijn uitgever, maar verzekerde fans dat het team niet werd gesloten en op zoek ging naar nieuwe partners. Die zoektocht blijkt nu succesvol.
Tijdens zijn optreden op Salón del Videojuego de Madrid kreeg Romero een daverend applaus toen hij bevestigde dat de game niet langer dood is. Hij gaf vervolgens enkele nieuwe details vrij over wat de reddingsoperatie heeft betekend voor het project.
Volgens Romero is de game vrijwel volledig herontworpen. Het nieuwe concept heeft niets te maken met de eerdere versie, al worden wel elementen uit het oorspronkelijke project hergebruikt. “We beginnen niet vanaf nul,” benadrukte hij. “We kunnen stukken uit de oude game halen en verwerken in een compleet nieuwe indiegame.”
Het project is nu kleiner van schaal, maar juist daardoor leuker om aan te werken, zegt Romero. Het hele team, bestaande uit afdelingsdirecteurs die eerder vooral leiding gaven, krijgt nu zelf de kans om direct te coderen, ontwerpen en bouwen. “We doen eindelijk weer waar we echt goed in zijn,” aldus Romero. “En daarom zijn kleine teams geweldig.”
Hoewel Romero nog niets kan zeggen over concrete gameplay mechanics, liet hij vallen dat hij “nooit een game als deze heeft gespeeld”. Wel is bevestigd dat het opnieuw om een shooter gaat, maar met compleet nieuwe ideeën. Hij vergelijkt de vernieuwing qua gevoel met de eerste keer Elden Ring spelen: “Een vreemde nieuwe wereld die je constant verrast.”