Codex Mortis is de eerste game die volledig gemaakt is met behulp van AI
De nieuwe Vampire Survivors-achtige Codex Mortis trekt de aandacht, maar niet per se om de juiste redenen. Ontwikkelaar Grolaf, ook bekend als Crunchfest, benadrukt namelijk trots dat de game voor 100 procent met AI is gemaakt: van code en assets tot animaties en muziek.
Volgens de maker is Codex Mortis in ongeveer drie maanden tijd ontwikkeld, zonder gebruik van een traditionele game engine. De game draait volledig op TypeScript, met PIXI.js voor rendering, bitECS voor het entity-component-systeem en Electron om alles als desktop applicatie te verpakken. De visuals zijn gegenereerd met ChatGPT, terwijl animaties zijn opgelost via een shader geschreven met Claude Code. Het volledige ontwikkelproces werd, naar eigen zeggen, “vibe-coded” met Claude Code.
In Codex Mortis draait alles om necromantie. Spelers combineren vijf scholen van duistere magie, bouwen overdreven krachtige builds en roepen ondode legers op in een bullet-hell structuur, solo of in co-op. De insteek is herkenbaar voor fans van Vampire Survivors, maar de manier waarop de game tot stand kwam is dat duidelijk minder.
De ontwikkelaar geeft toe dat het behouden van een consistente visuele stijl één van de grootste uitdagingen was, al zegt hij dat ChatGPT verrassend goed onthield welke visuele richting hij wilde. Animaties bleken lastiger, wat leidde tot een alternatieve aanpak met shader-gebaseerde ‘wobble’-effecten in plaats van traditionele character animation.
Een releasedatum voor Codex Mortis is er nog niet, maar geïnteresseerden kunnen wel een gratis demo op Steam spelen.
bekijk zeker eens de gameplay...
Geplaatst op 2025-12-15 10:47:54