Indie dev: XBLA-aanpak is "ondraaglijk"
Volgens een onderzoekje van indie developer 2DBoy gaat Xbox Live Arcade een moeilijke periode tegemoet qua indie development. Hij heeft immers 200 indie devs een enquête toegestuurd, waarin hij polst naar hun mening over het platform. Van de 100 ontwikkelaars die geantwoord hebben, duidt maar liefst 48 % aan dat werken met Xbox Live Arcade "ondraaglijk" is.
Steeds minder ontwikkelaars zouden ook voor XBLA willen ontwikkelen, terwijl er steeds meer naar PSN trekken. Zo duidt de ontwikkelaar aan dat onder meer het verschrikkelijk eenzijdige contract (omschreven als "het meest uitbuitende en eenzijdige" ooit), het verplicht publiceren via Microsoft Game Studios, tal van nodeloze kosten, het gedwongen gebruik van Avatars en de verplichte exclusiviteit bijzonder vervelend zijn.
Hij erkent dat het slechts een onderzoek is bij 200 ontwikkelaars, maar wijst er wel op dat die samen een Metascore van 78 halen (ruim boven het gemiddelde van 66) en dat ze gemiddeld 137000 exemplaren verkopen, terwijl het gemiddelde op 46000 zit. Het betreft dus niet zomaar wat ontwikkelaars, maar de betere van de hoop. HIj erkent ook dat Microsoft met XBLA heel wat deuren heeft open gezet, maar hij lijst ook heel wat zaken op waar Microsoft beter in kan en zou moeten worden. Vele verbeteringen gaan om een vlottere service, een respectvolle situatie en tal van andere zaken die geldbesparend zouden kunnen werken voor de ontwikkelaars.
De platformvoorkeur verschuift naar PS3
Valve en Facebook doen het goed qua ontwikkelgemak, PS3 en Google doen het oké, maar Microsoft scoort niet sterk