PSN populairder dan XBLA bij UK-ontwikkelaars
Een nieuwe studie heeft uitgewezen dat PSN bij ontwikkelaars uit het Verenigd Koninkrijk twee keer zo populair is om voor te ontwikkelen als XBLA. Ongeveer 100 studio's over het hele land werden ondervraagd, waarvan 30 aangaven dat ze games voor PSN ontwikkelen, terwijl slechts 16 studio's spelletjes voor XBLA maakt. Enige nuance hier is dat Sony zelf vijf eigen studio's in het Verenigd Koninkrijk gevestigd heeft en Microsoft maar twee.
De nieuwe cijfers bevestigen een tendens die al langer merkbaar is. Eerder al bleek uit een studie dat PSN sinds augustus 2010 de overhand begon te nemen. Terwijl de dienst van Sony blijft groeien, zakt die van Microsoft meer en meer weg. Momenteel is XBLA als platform nog slechts een tikkeltje populairder dan WiiWare om voor te ontwikkelen, aldus de studie.
Tegelijk toonde de studie echter aan dat de consoles niet meteen de grootste spelers zijn. Die rol is immers weggelegd voor online distributieplatformen op pc en mobiele platformen als iPhone en iPad. 67% van de studio's gaf aan voor iPhone te ontwikkelen, terwijl 45% ook voor iPad ontwikkelt. 41% ontwikkelt voor pc, terwijl 31% aangeeft specifiek voor Facebook te ontwikkelen.
Voorts vertelde 47% van de studio's dat ze hun eigen games ook zelf uitgeven, wat vermoedelijk te maken heeft met de relatief lage productiekosten die bij vooral indie-ontwikkelaars een gunstig effect hebben. Waar aan een kleinere titel ongeveer 2,7 miljoen euro besteed wordt, kost een AAA-game van grotere ontwikkelaars al snel 11,5 miljoen euro. Door de hoge productiekosten worden tegenwoordig ook topontwikkelaars haast gedwongen om goedkopere digitale content te leveren.
Volledig digitaal gaat het er allemaal echter nog niet aan toe, want 50% van de studio's gaf aan dat de gewone winkelverkoop nog steeds de belangrijkste vorm van inkomsten uitmaakt. 13% zei inkomsten te halen uit subscriptions en 26% haalt geld binnen via microstransacties.