'Ontwikkelaars krijgen in Japan geen respect'
Als je het aan Keiji Inafune (Mega Man, Onimusha, Dead Rising) vraagt, dan heerst er in Japan een gebrek aan respect voor de ontwikkelaar, met name bij de uitgevers zelf, zij die de centen neerleggen voor de ontwikkelaar.
"In de Verenigde Staten was Medal of Honor een enorm succes en als reactie daarop werd Call of Duty opgestart in de hoop nog groter te worden. Dat is gelukt en nu zijn er verschillende manieren waarop management met de bedenkers kan omspringen. Ze kunnen kiezen hoe ze met de studio omspringen, hoeveel geld ze ter beschikking stellen, maar het eindresultaat is dat de makers nog beter willen doen met hun volgende game, omdat ze erkenning voelen. Het is misschien een aanpak die de 'freedom' van de VS reflecteert. Iedereen ziet hoe respectvol ze behandeld worden en iedereen wil dan ook beter doen."
Als hij naar de Japanse bedrijven kijkt, ziet hij een andere wereld. Volgens hem doen bedrijven in Japan het tegenovergestelde. "In Japan krijg je niet veel beloning voor al je moeite. Je krijg enorme ladingen verantwoordelijkheid, met name om een spel x aantal exemplaren te laten verkopen, maar weinig respect. Daarom kunnen wij geen helden doen opstaan. Zelfs mensen waarvan het buitenland denkt dat ze echt actief zijn en bijdragen tot de industrie, zelfs die mensen werken voor een verrassend laag loon zolang ze bij hun bedrijf blijven. Zelfs als ze onderhandelen, krijgen ze waarschijnlijk het antwoord dat het bedrijf hen niet zo nodig heeft."