Bulletstorm
Het meest populaire genre bij ontwikkelaars is tegenwoordig waarschijnlijk FPS. Er worden er heel veel op de markt gebracht en er zijn dan ook enkele succesvolle reeksen. Spijtig genoeg zijn er weinig games binnen het genre die nog voor echte vernieuwing zorgen. Af en toe zit er echter eens een pareltje tussen die de gamer een compleet nieuwe ervaring belooft. Bulletstorm lijkt zo’n game te worden en dus waren we bij 4Gamers blij dat we het al eens van iets naderbij konden bekijken.
Was je mond maar eens met zeep
In Bulletstorm kruip je in de huid van Grayson Hunt, een vuilbekkende ruimtepiraat, die samen met enkele lotgenoten een hele hoop vijanden zal mogen verslaan op de planeet Stigya. Die vuilbekkerij mag je in Bulletstorm nogal letterlijk nemen. De verschillende personages slingeren voortdurend verwijten en scheldwoorden naar elkaar en schuwen daarbij de harde taal niet. Verwacht je tijdens het spelen dus ook niet aan een perfect op elkaar ingespeeld team, zoals we meestal zien in de meer realistische shooters. Tijdens het knallen zal je meer harde woorden naar je hoofd geslingerd krijgen, dan dat er bevelen worden gegeven. Het zal ondertussen wel al duidelijk zijn dat fun een heel belangrijk woord zal worden in deze titel. Bulletstorm moet vooral plezierig zijn en heeft geen noodzaak aan het creëren van realistische oorlogssituaties.
Het belangrijkste onderdeel van Bulletstorm zijn de skillshots. Dit zijn allerhande speciale manieren waarop je vijanden naar het hiernamaals kan helpen. Om die uit te voeren krijg je natuurlijk een hoop wapens ter beschikking, maar ook twee speciale aanvallen. Zo kan je je voeten gebruiken om trappen uit te delen en te sliden, maar je krijgt ook een energy leash. Hiermee kan je vijanden vastnemen en naar je toe trekken of omhoog gooien. Dit zal samen met een hele hoop inventieve wapens er voor zorgen dat je een hele hoop skillshots kan uitvoeren. Bij People Can Fly hebben ze er ons meer dan vijfhonderd verschillende beloofd.
Die skillshots zijn van zeer uiteenlopende aard. Zo heb je om te beginnen de ‘Enviro Mental’. Dit krijg je wanneer je een vijand doodt door middel van de omgeving (door hem in een cactus te gooien bijvoorbeeld). ‘Mercy’ wil dan weer zeggen dat je hem eerst in zijn edele delen schiet om hem daarna volledig te doorzeven. Bij ‘Bullet Slide’ schuif je in de richting van je vijand, geef je hem een goed trap onder zijn kont om hem vervolgens vol te pompen met lood, terwijl 'ie in de lucht hangt. Het zal aan jou zijn om veel te proberen en uit te zoeken wat je allemaal voor elkaar kan krijgen.
Niet enkel de skillshots, maar ook de wapens in Bulletstorm zijn speciaal. Zo zit er een 4-barrel shotgun in, maar ook een wapen dat een soort stuiterballen afschiet en een ketting met granaten aan die je op specifieke plaatsen rond je vijand kan slingeren, om zo een ander effect te krijgen. Die wapens brengen ook nog eens speciale skillshots met zich mee, afhankelijk van de manier waarop je ze gebruikt.
Deze slinger wil je niet rond je nek
Het beest uithangen
De singleplayer van Bulletstorm lijkt alvast heel veel plezier met zich mee te brengen, maar bij dit soort games is het natuurlijk de multiplayer die het ultieme spelplezier moet bovenhalen. Gelukkig konden we die ook al eens onder handen nemen. We kunnen alvast onmiddellijk zeggen dat iedereen die Bulletstorm aanschaft ook ongelooflijk veel tijd in de multiplayer zal steken. Het speltype dat we te zien kregen, had de naam ‘Carnage’. Hierin werd je met een vierkoppig team gedropt op een vrij kleine map. Terwijl je daar rondloopt, zal je overspoeld worden door een hele hoop vijanden. Tijdens elke ronde zal je als team een bepaald aantal punten moeten verzamelen. Dit doe je door vijanden te doden en hoe specialer de skillshot, hoe hoger de punten.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom dit leuker zou zijn in de multiplayer. Het antwoord op die vraag zijn de skillshots die enkel beschikbaar zijn wanneer je ze met meerdere teammaats uitvoert. Zo heb je bijvoorbeeld ‘Drawn and Quartered’. Jij en een teamgenoot nemen simultaan een vijand vast met de energy leash, even trekken en je krijgt een vijand in meerdere stukken. Veel skillshots uit de singleplayer zijn ook aangepast aan de multiplayer. Wanneer een skillshot bestaat uit twee onderdelen, zal eerst iemand het eerste deel moeten uitvoeren en daarna iemand anders het tweede deel. Enkel zo zal je genoeg punten kunnen verzamelen om de ronde tot een goed einde te brengen.
Die punten hebben echter niet enkel nut voor je team. Je persoonlijke punten kan je aan het begin van elke ronde gebruiken om upgrades, kogels en nieuwe wapens te kopen, een systeem dat misschien het best te vergelijken is met dat van Counter-Strike. Er zullen in Bulletstorm ook andere multiplayermodi aanwezig zijn die ook meer in de richting van deathmatch zullen gaan en waarmee je dus je vrienden op een zo spectaculaire manier om het leven mag brengen.
Grafisch ziet Bulletstorm er meer dan afgewerkt uit. Het neemt zich allemaal niet te serieus en dus is het allemaal heel kleurrijk, maar daarom niet minder mooi. Het is helemaal anders dan een Call of Duty of Medal of Honor, maar dat mag ook wel voor dit spel. Het geluid is zoals gezegd van topkwaliteit en dan vooral de voice acting en de geweldige one-liners.