HANDS-ON PREVIEW | Baldur's Gate III kent een vliegende (maar buggy) start
Het gebeurt niet vaak dat de wereld naar ons land kijkt wanneer er een nieuwe game op de markt komt, maar als het van het Gentse Larian Studios afhangt kijkt de ganse game en boardgame community het komende jaar met argusogen naar ons. Hun Baldur's Gate III is immers sinds enige tijd verkrijgbaar in early access via Steam, GOG en Stadia. Het is alvast heel goed en buggy op hetzelfde moment.
Games komen wel vaker uit in early access om de ontwikkelaar nog wat tijd te geven om extra inhoud toe te voegen, bugs te verwijderen of extra verhaal in de game te steken. Het gebeurt echter niet vaak dat de game nog vaak vast zit, crasht of vergeet content in te laden. Baldur's gate III maakt misschien een wat moeilijke start volgens sommige spelers, maar Larian update de game gelukkig om de paar dagen met verschillende verbeteringen en oplossingen voor bovenstaande problemen. De komende maanden mogen we ook nog eens wat nieuwe content verwachten, als de meeste van de kleine problemen opgelost zijn.
Wanneer je Baldur's Gate III speelt kun je haast niet anders dan het vergelijken met Larian’s vorige grote RPG, Divinity: Original Sin II. De maker heeft een amalgaam gemaakt van alles wat hun RPG’s zo prachtig maakt, gecombineerd met de tabletop elementen van Dungeons & Dragons. Ze slagen er daarbij voortreffelijk in om de game zowel interessant als actief te houden.
Na slechts een uurtje gamen zaten we al gekluisterd aan het scherm, starend naar een 20-zijdige dobbelsteen om te kijken of onze overtuigingsskill of geschiedeniskennis goed genoeg waren om de omgeving of een NPC te overtuigen ons verder te helpen in de game. De dobbelsteenrollen zijn in D&D iconisch en maken het verhaal steeds anders, waardoor je steevast moet anticiperen op wat zal komen. Altijd hopen we die ‘Natural 20’ te rollen, maar helaas kan het natuurlijk even goed een zielige ‘1’ zijn en moeten we ons spel verder zetten met wat minder geluk.
Net zoals de interactie met NPC's en de wereld is ook de combat in Baldur's Gate 3 op dobbelstenen gebaseerd. Al gebeurt dit wel meer op de achtergrond en krijg je voornamelijk percentages te zien die aangeven hoevee kans je hebt om een aanval succesvol af te ronden. Vechten doe je heel vaak in de game en het is één van de belangrijkste aspecten van de gameplay, maar het verhaal is daarnaast even belangrijk en de vele personages die je tegenkomt zijn volledig geanimeerd en ingesproken met tal van verschillende dialogen en steeds weer nieuwe opties om ze van antwoord te dienen.
In vergelijking met andere game RPG’s zijn het niet zozeer de normale attributen zoals dexterity en intelligence die belangrijk zijn. Als je het ver wilt schoppen in de wereld van Baldur’s Gate III moet je ook zorgen dat je intimidatie, atletische kunsten, je geloof en zoveel meer bijgehouden wordt, om je te doen uitblinken in verschillende factoren. Elk van deze skills zijn gebaseerd op je basispunten die je investeert wanneer je levelt. Vervolgens kunnen ze je een bonus geven tijdens het rollen van je dobbelsteen, om je zo een grotere kans te geven dat je de beste uitkomst haalt tijdens het rollen.
Dat de wereld vol interactie zit met items en manieren om situaties aan te pakken, maakt de game nog interessanter. Veel items kun je oppakken en gebruiken in gevechten. Gooi bijvoorbeeld een fles olie op het veld en smijt er een vuurbal in om alles te doen ontvlammen, of schiet een touw los en zie hoe een hoop goederen naar beneden vallen, waardoor er een nieuw pad vrijkomt. Larian Studios heeft duidelijk veel werk gestoken in het creëren van de wereld.
Baldur’s Gate III is ook zenuwslopend moeilijk van tijd tot tijd. Het gevaar kan achter elke hoek schuilen. Zo liepen we eens met onze party een tombe binnen en stapten we per ongeluk op een klikkend platform, waardoor er olie uit de vloer kwam en we om de haverklap omvielen. Dit lijkt nog niet zo erg, maar opeens vlogen er ook steeds vuurballen rond onze hoofden en met één rake hit stond opeens de hele kamer in lichterlaaie. Om dan te merken dat je laatste save van meer dan uur geleden is... Een andere keer ontdekten we een ogre in een nogal compromiterende situatie (ahum), maar daar kwamen we gelukkig wel heelhuids, zij het lichtelijk geschokeerd, onderuit.
Gelukkig is een dode party member in Baldur's Gate 3 geen drama. Je kan saving throws doen met een dobbelsteen om je personage te redden, maar ook teamgenoten kunnen je terug op de been helpen. Als niemand je komt helpen en je rolt drie maal slecht, pas dan geef je echt de pijp aan Maarten, al kan zelfs dat voor sommige personages juist voor meer verhaal zorgen.
Net zoals in Divinity, bevat Baldur’s Gate III ook een multiplayeraspect. Spelers kunnen hun eigen game hosten en vrienden uitnodigen in hun campaign. Dat hebben we ook al ettelijke uren uitgeprobeerd en uitgezonderd van enkele vervelende crashes is het zeer eenvoudig om samen op avontuur te gaan en contact te leggen met NPC's. Die NPC’s zijn door de bugs soms nogal lachwekkend. Hun mond beweegt al eens volledig verkeerd tijdens het praten of je dood een vijand en zijn lichaam rekt volledig verkeerd uit en draait in het rond als een kip zonder kop. Niet alle bugs zijn vervelend, maar ze zijn er wel bij de tientallen en dat maakt natuurlijk duidelijk dat de game nog niet echt af is.
De early access is slechts het eerste deel van de game en meer inhoud zal de komende maanden bijgevoegd worden. Toch krijg je nu al een stevige boterham voorgeschoteld die je tot 25 uur aan de praat kan houden. Waarom zou je het bovendien slechts één kleer spelen, als je weet dat je meerdere type characters en classes kan uitbouwen en volledige andere interacties kan krijgen met de wereld dan in je vorige playthrough. Zodra de volgende delen releasen in 2021 kun je gewoon verder gaan met je huidige personage of nieuwe classes en races uitproberen. De game is nog niet officieel uit, maar we zouden haasten denken dat we al een volledige game in handen gekregen hebben, zij het dan met nog flink wat kleine bugs.
Baldur's Gate III kent dan misschien wel een vrij buggy start, de ontwikkelaar is voor ons een wereld aan het creëren die kan uitgroeien tot een van de beste RPG's in jaren en een boel nieuwe mensen interesse kan geven in de uitgebreide wereld van Dungeons & Dragons.
Het is natuurlijk een early acces release, maar dit laat weeral eens zien wat Larian in huis heeft kwa talent. Zeker de moeite waard voor mensen die zich graag in dit genre verdiepen.
Geplaatst op 2020-10-14 14:28:35
Ik vraag me af van waar al dat talent komt, kan toch niet allemaal uit België komen?
Geplaatst op 2020-10-14 15:29:36
Nee idd, Larian heeft in 5 verschillende landen een studio. Dus normaal kan je dat dan wel vullen met het nodige talent. Of ze allemaal meewerken aan Baldurs Gate 3 dat weet ik niet, hoogst waarschijnlijk wel denk ik dan. :-)
Geplaatst op 2020-10-14 17:30:22
Ah, ik dacht 2...
Hmm, is zien waar ze nog zitten.
Geplaatst op 2020-10-17 02:41:31