Hands-on preview: Rage
Namen als Wolfenstein3D, Quake en Doom zouden bij elke zich respecterende gamer meer dan één belletje moeten doen rinkelen. idSoftware is dan ook al meer dan twintig jaar een grote naam in de gamesindustrie en bepaalde grotendeels hoe de toekomst van het shootergenre er zou gaan uit zien. Ditmaal proberen ze wederom hun steentje bij te dragen met Rage. Na een eerste blik op de E3-beurs dit jaar werden we nu uitgenodigd door Bethesda, de uitgevers van het spel, voor een hands-on preview in hartje Londen.
Hopelijk is de toekomst die idSoftware in gedachten heeft voor de toekomstige shooter wat rooskleuriger dan de toekomst die in Rage wordt beschreven. In 2038 gaat een verdwaalde meteoriet namelijk eerst even aankloppen bij Janneke maan om daarna zijn gezicht diep in onze kleine blauwe aardbol te boren. In een poging om de mensheid van de ondergang te redden wordt het Ark project opgestart: er worden grote ondergrondse complexen gebouwd die een deel van de mensheid moeten beschermen tegen de enorme impact en alle gezellige biologische gevolgen die daarmee gepaard gaan.
Het diepvriestimertje wordt op 100 jaar gezet en wanneer je eindelijk uit je cryo-slaap ontwaakt is er buiten uiteraard het één en ander veranderd.
Mutanten, The Wasteland en.. Walter Sobchack?
Zowat 80% van de bevolking werd weggevaagd door 99942 Apophis, zoals de meteoriet liefdevol werd gedoopt, en zoals het onze menselijke natuur betaamt vindt de rest er niets beters op dan elkaar de kop in te slaan en enkel aan eigenbelang te denken.
In het verwoeste landschap (heel strategisch 'The Wasteland' genoemd) ontstaan uiteindelijk zeven bendes: de mutanten, de Wasted Clan, de Ghost Clan, de Scorcher Clan, de Shrouded Clan, de Jackal Clan en de Gearheads. Elke bende heeft zijn eigenaardigheden en speciale vaardigheden, maar allen hebben ze één ding gemeen: een honger naar macht en zelfbehoud.
Naast de bendes die in de woestenij voor hun overleving vechten, is er een groepering die op het eerste zicht een beetje orde in de chaos wil brengen. Die groepering, The Authority genaamd, blijkt er echter heel wat andere doelstellingen op na te houden, maar het hoe en waarom blijft vaag en gedurende de eerste helft van het spel blijven ze nogal uit beeld. idSoftware belooft echter een serieuze wending ergens in de helft van het verhaal en dan zal The Authority een belangrijke rol gaan spelen.
Na een paar aarzelende stappen in de nieuwe, verwoeste wereld zie je meteen de dood in de ogen in de vorm van enkele mutanten die jacht maken op overlevenden van de Ark. The Authority looft namelijk stevige premies uit voor overlevenden van de Ark en dat weten de bendes en mutanten maar al te goed. Gelukkig word je op het nippertje gered door Dan Hagar (waarin we naar onze blije verbazing de stem van John Goodman herkennen), die al jaren stand weet te houden met zijn kleine familie-clan temidden van alle plunderaars, overlevenden en verdwaalde mutanten.
Hij vangt je op en in ruil voor enkele klusjes helpt hij je een nieuw leven te starten. Zijn eerste opdracht is vrij duidelijk: ga naar een nabijgelegen rovershol en moord iedereen uit.
De eerste missies, die als tutorial dienen, laten je van hot naar her rennen en laten je ook meteen kennis maken met de nieuwe aardbewoners. De eerste bende die aan bod komt is de Ghost Clan, en die laat meteen een stevige indruk na. Zij beroepen zich op stealthy melee aanvallen en gebruiken de omgeving naar hartelust in hun aanval. Zo springen ze op, onder en over alle obstakels en vormen ze een erg moeiljk te raken doelwit. De animaties ogen allemaal heel vloeiend en met hun unieke aanvalstactiek is het nooit echt voorspelbaar wat er gaat gebeuren.
Net zoals idSoftware beloofde past de A.I. zich zichtbaar aan wanneer je zelf je tactiek verandert. Kies je ervoor om in alle stitle ongezien voorbij te sluipen en op het laatste nippertje een mes in iemands rug te planten, krijg je een heel andere reactie dan wanneer je met alle remmen los naar binnen stormt en begint te schieten op alles wat beweegt. Het is mooi om te zien dat er nog ontwikkelaars zijn die aandacht besteden aan het ontwikkelen van een degelijke A.I., een deel van de reden voor de twee dual-layer DVD's voor de pc- en Xbox 360-versie.
An offer he couldn't refuse..
Uiteraard zijn er ook interacties met NPC's die het iets beter met je voor hebben en die bieden je maar al te graag hun hulp aan, maar willen daar dan wel iets voor in de plaats. Het is een spelletje van 'ik doe iets voor jou als jij iets voor mij doet' en stilletjesaan weet je een mooi arsenaal aan missies, wapens, items en armor op te bouwen.
Zo word je voor het opruimen van een bendehuis beloond met een nieuw wapen, krijg je voor een zoektocht naar een vermiste vrouw extra armor, en geleidelijk aan werk je quest na quest een volledige uitrusting bijeen. Voeg daar nog een buggy aan toe (nee geen babymobiel, maar een snelheidsduivel over het zand) en je bent klaar om de wijde wereld in te stappen of rijden. Op naar het volgende stadje, de volgende opdrachtgever en nieuwe upgrades, wapens en uitrusting voor jezelf en je buggy.
Eens je daar goed en wel gesettled bent komt een volgende grote aspect van Rage aan bod: racen. De prille nieuwe beschaving draait namelijk vooral rond je trouwe vierwieler en de races zorgen voor een vorm van hiërarchie tussen en in de bendes. De races waaraan je kan deelnemen zijn erg verschillend, gaande van een eenvoudige time challenge tot een rocket derby. Uiteraard is het nodig je wapens en armor een beetje te verbeteren voor je je in een massaal gevecht stort met je oude buggy en dat kan je alleen doen met de beloningen die je verdient door races te winnen.
Rage draait dus vooral rond shooting en racing, maar er zit ook een tikkeltje RPG door. Dat aspect is nogal beperkt - de nadruk ligt duidelijk op de andere twee - maar er bestaat wel een economie in Rage die vooral draait om de buit die je verzamelt tijdens en buiten je missies. Wat je opraapt, is meestal rommel die je meteen kan verkopen, maar ook heel wat ammo en andere bruikbare items kan je wel vinden.
Het leuke aan deze verzameldrang is dat je in Rage bruikbare spullen kan maken. Daarvoor heb je uiteraard eerst een recept of bouwplan nodig, maar die verzamel je door (meestal zij-)missies uit te voeren. De tech-items die je kan bouwen gaan van een eenvoudige pleister tot een autonome droid die het vuile werk voor je opknapt en mits een beetje logisch nadenken en goede timing biedt het hele tech-gedeelte van je inventory vaak een oplossing in hachelijke situaties.
Pc vs PS3
Na enkele races kregen we ook eens de kans om Rage op console te testen. Uw bescheiden reviewer is geen held als het op shooters en controllers aankomt, maar we zetten ons beste beentje voor en na de nodige muren en plafonds te hebben neergeknald, wisten we toch een ietwat redelijke prestatie neer te zetten. We werden ook meteen een stuk vooruit in de tijd geslingerd, en moesten het ditmaal opnemen tegen The Authority zelf. Ons doel was een vriend uit de gevangenis te bevrijden.
In deze level zien we ook meteen een veel gevulder inventory. Niet alleen staan nu veel meer wapens tot onze beschikking, zoals een volwaardig assault rifle en de toevoeging van een resem granaten, maar ook het tech-gedeelte is flink aangevuld. Waar we vorige level met moeite wat radertjes en kettingen konden combineren tot een machientje dat deuren opblies, kunnen we nu een sentry, emp-granaten en zelfs een volwaardige aanvalsdroid bouwen. Al die extra's komen dan ook handig van pas wanneer we onze weg banen door een klein beveiligingsleger en de nodige vijandige sentries hier en daar.
Uiteraard waren we toch vooral op zoek naar de verschillen tussen deze versie en de pc-versie die we net hadden gespeeld. Meteen valt op dat het grafisch allemaal wat minder is, wat ook wel te verwachten was. Toch is dat verschil niet al te groot en manifesteert het zich vooral door de textures die steeds met wat vertraging inladen en het wegvallen van wat AA en extra effecten. Textures die laat inladen lijken tegenwoordig wel schering en inslag te zijn wat consoles betreft, maar in Rage neemt het sterk af naarmate de omgeving kleiner wordt, want binnen was er dus weinig van te merken.
Don't walk into corners no more...
Visueel ziet Rage er op het eerste zicht prachtig uit. De idTech5 engine doet prima zijn werk en ook de megatexturing techniek waarop voordien al de nadruk werd gelegd, bewijst zijn waarde. De omgevingen zijn erg gedetaileerd en divers en ook de animaties zijn van erg hoge kwaliteit.
Kijk je echter wat verder dan dat aanvankelijke wow-moment, dan zie je al snel dat de textures toch vrij low-res zijn en dat is een spijtige zaak. Het lijkt erop dat een compromis werd gesloten tussen pc en console, wat resulteert in een heel mooi spel op console, maar toch net dat ietsje te weinig op pc. Op console weet Rage een constante 60fps te hanteren, wat de speelbaarheid enorm bevordert en waarmee Rage ook een hele hoop spellen achter zich laat.
Framerate-drops zijn zeldzaam en grafisch ziet alles er vrijwel evenwaardig aan de pc-versie uit. De enige enorme framedrop die we tegenkwamen, gebeurde toen we in het kantoor van de lokale sherif in een hoekje gingen staan. Dit bleek echter een bug te zijn en werd beantwoord met een 'Don't walk into any corners no more' van de ontwikkelaars. 4Gamers-redacteurs blijken dus goede bughunters te zijn.
De nadruk ligt dus eerder op speelbaarheid en stabiliteit, maar we hadden toch graag wat betere resultaten gezien, zeker op de pc. Desondanks deze puntjes ziet Rage er nog steeds heel mooi uit. Bovendien zie je - zoals in de meeste shooters - vaak niet veel van de omgeving omwille van het tempo, maar van een bedrijf als idSoftware hadden we toch net dat beetje meer verwacht.
Qua gameplay hebben we echt niet te klagen. Uiteraard voelt de Unreal Engine vertrouwd aan, maar ook het inventory systeem is intuïtief en het upgrade en economisch systeem zit mooi in elkaar. Wat opvalt is het compleet ontbreken van enige vorm van XP. Men lijkt dit bewust vermeden te hebben en dat lijkt meteen ook de juiste keuze te zijn. Er is genoeg te doen in het verwoeste landschap van Rage om je bezig te houden en met de toevoeging van het tech-gedeelt heeft idSoftware een sterke troef in de hand.
Wat wel in het voordeel van Rage spreekt, is dat niemand na een dagje gamen echt zin had om te stoppen. Tegenwoordig is dat een uitzondering, zeker gezien wat we allemaal hebben moeten slikken in het shootergenre de afgelopen jaren. Rage smaakt dus duidelijk naar meer, en we zijn benieuwd of idSoftware de hoge verwachtingen die we kregen van deze hands-on ook zal kunnen waarmaken in oktober.