HANDS-OFF PREVIEW | Rustler is GTA, maar in de middeleeuwen
Rustler is een game die we al enkele keren te zien kregen, maar nu we nog maar een kleine maand voor de release zijn vond ontwikkelaar Jutsu Games het nog eens tijd om kort een nieuwe blik te geven op deze middeleeuwse GTA.
Je leest het goed: middeleeuwse GTA. Wie de game voor het eerst ontdekt, zal al snel zien dat de makers duidelijk hun inspiratie hebben gehaald bij de eerste en tweede Grand Theft Auto, waar de camera nog boven de actie hing en de games eigenlijk nog draaiden rond absurde humor en ongegeneerd mensen omver rijden.
Dat zie je in Rustler ook wanneer je in de huid van Guy kruipt, een man waarvan de ouders zelfs niet de moeite hebben gedaan hem een deftige naam te geven (aldus volgens de ontwikkelaars). Hij is een simpel boefje die maar wat graag wil deelnemen aan het grote toernooi dat binnenkort wordt georganiseerd. Waarom? De hoofdprijs is de kans om te trouwen met de lokale prinses en natuurlijk al de roem en rijkdom die daar bij komt kijken. Geen slecht plan, vindt Guy.
Wat volgt is een reeks avonturen, groot en klein, waar je te maken krijgt met heel wat bizarre situaties. De ontwikkelaars halen maar wat graag inspiratiebronnen als Monthy Python boven. Ook de clichés uit reeksen als Game of Thrones of games als The Witcher passeren gretig de revue. De boodschap is dan ook heel duidelijk: neem het allemaal niet te serieus.
Het grootste verschil met games als GTA is de periode waarin de game zich afspeelt. Je zit in de middeleeuwen en dat heeft ook zijn impact op de gameplay. Buiten af en toe een kruisboog (wat in Rustler een wapen is dat je niet zomaar te pakken krijgt) is er geen enkel wapen waarmee je vijanden vanop een afstand kan aanvallen. Melee is dan ook een belangrijk aspect van de gameplay. Dat was ook al duidelijk in de early access, waar ook meteen werd bewezen dat iemand op z’n muil slaan niet altijd even gemakkelijk is. Een opmerking die ook heel wat spelers maakten en dus past de moeilijkheidsgraad zich voortaan automatisch aan als een speler te vaak het loodje legt. Speel je op de hoogste moeilijkheidsgraad is dat niet het geval, maar het is goed dat deze optie er is ingestoken, want anders had frustratie ongetwijfeld hoogtij gevierd.
Rustler werkt ook met een soort wanted-systeem, waarbij je steeds te maken krijgt met sterkere tegenstanders. Het begint allemaal met eenvoudige stadswachten, maar later krijg je ook ridders, vijanden met een kruisboog en ridders te paard voor de kiezen. Net als in GTA kan je dus niet zomaar op rooftocht gaan, want voor je het weet zit heel het koninkrijk achter je aan en aangezien je eigenlijk amper over wapens beschikt, is dat echt geen goed idee.
De game verschijnt eind augustus op PS4, PS5, Switch, pc, Xbox One en Xbox Series X|S. Omdat de game ook op de nieuwste van Sony verschijnt werd er ook werk gemaakt van de implementatie van de DualSense. Zo is er directional haptic feedback op basis van de aanvallen, is er weerstand in de triggers wanneer je een kruisboog afschiet of je stamina opgeraakt en wordt er ook gebruik gemaakt van 3D Audio, zodat je altijd weet van welke kant de vijanden komen.
Visueel is Rustler geen game waar je van achterover valt, maar dat hoeft ook niet. De grafische stijl past perfect bij de sfeer die het spel wil uitademen. Het moet immers allemaal niet te serieus zijn en dus is er ook geen nood aan hyperrealistische graphics. Dat geldt ook voor de voice acting, die werd beperkt tot hier en daar wat stevig gegrom, maar meer ook niet. De soundtrack omschrijft de ontwikkelaar zelf als ‘middeleeuwse hip-hop’, wat dat ook moge betekenen.
Rustler is het type game dat bij veel mensen onder de radar zal vliegen, maar wel eens zou kunnen uitgroeien tot een culthit. Als Jutsu Games er in slaagt de humor steeds op een hoog niveau te houden, dan zullen wij in ieder geval met plezier deze Grand Theft Horse heel wat uren spelen.