HANDS-ON PREVIEW | Marvel Tokon: Fighting Souls kiest voor eenvoud
Soms worden er games aangekondigd die je totaal niet zag aankomen. Marvel Tokon: Fighting Souls is zo één van die titels. Een fighting game met een flink Japanse inslag, gemaakt door Arc System Works. Wij hadden het alvast niet verwacht, maar dat gaf ons des te meer reden om eens aan de slag te gaan met de closed beta van afgelopen weekend.
De closed beta van Marvel Tokon: Fighting Souls was relatief beperkt, dus we hebben niet zo heel veel te vertellen, maar het heeft ons wel al een eerste idee gegeven van deze fighter. Wat onmiddellijk opvalt is dat het heel toegankelijk is. Games van Arc System Works kunnen best ingewikkeld zijn, maar dat is hier niet echt het geval. De controls zijn bijzonder eenvoudig en je moet geen bizarre toetsencombinaties onder de knie krijgen om al enkele spectaculaire combo’s neer te zetten.

Dat heeft ook wel als nadeel dat de special attacks je echt om de oren vliegen en die zijn in Marvel Tokon: Fighting Souls heel stilistisch. Dat is cool om te zien, maar na een aantal wedstrijdjes hadden we het er ook wel een klein beetje mee gehad. Er is duidelijk gekozen voor spektakel, maar dat kan er dus voor zorgen dat het spektakel soms wat van zijn kracht verliest.
Het meest opvallende aspect van Marvel Tokon: Fighting Souls is dat je telkens in teams van vier speelt. Je begint daarbij met één personage en door bepaalde acties uit te voeren tijdens een match krijg je ook toegang tot de andere personages. Je kan dan wisselen of bepaalde tag team combo’s uitvoeren. Ook hier valt weer het idee op dat het allemaal relatief eenvoudig is om die combo’s uit te voeren. Opnieuw, dat is geen probleem, maar we stellen ons toch vragen hoe de meer ervaren community van fighting games hier naar zal kijken, want het zijn ook zij die er meestal voor zorgen dat dit soort games een langer leven beschoren is.
Visueel ziet de game er trouwens wel fantastisch uit. De stijl die wordt gebruikt past perfect bij het idee dat je met comic-personages aan het spelen bent en ook de Japanse stemmen, die eerst wat vreemd aanvoelen, versterken de sfeer die Arc System Works duidelijk wil neerzeten met Marvel Tokon: Fighting Souls.
Het Marvel universum is gemaakt voor een fighting game, maar dat het eentje van Arc System Works zou worden, is wel een beetje verrassend. Op het eerste zicht hebben ze daar gekozen voor een soort eenvoud in de gameplay, wat er misschien voor zorgt dat fans van fighting games minder interesse zullen hebben in deze titel. Het echt antwoord op die vraag zullen we daar volgend jaar, bij de echte release, op kennen.