Dissidia 012: Final Fantasy
Final Fantasy is een reeks die al bijna 23 jaar meegaat en een grote schare aan fans heeft weten te vergaren. Deze fans zagen in 2008 een droom in vervulling gaan toen Square-Enix Dissidia: Final Fantasy uitbracht. Dissidia bracht alle hoofdrolspelers van Final Fantasy I tot en met Final Fantasy XI samen om het op te nemen tegen de bad guys uit Final Fantasy I tot en met Final Fantasy XII, in een mix tussen rpg en beat ’em up. Het spel werd de hemel in geprezen in talloze reviews en op een jaar tijd werden er 900 000 exemplaren verkocht. Een vervolg kon dus niet uitblijven. Dat vervolg heet Dissidia 012: Final Fantasy en werd door 4Gamers uitvoerig getest.
Dissidia 012: Final Fantasy, ook gekend als Dissidia Duodecim, is de prequel op Dissidia: Final Fantasy en is het twaalfde gevecht in de strijd tussen Cosmos, de godin van het licht, en Chaos, de god van de wanorde. Beiden hebben strijders uit verschillende werelden gekozen om in hun naam te vechten. Wanneer het verhaal begint, is de zijde van Chaos aan de winnende hand. Om het tij te kunnen keren stuurt Cosmos 6 van haar strijders erop uit om de kristallen te verzamelen die hen de kracht zullen geven om Chaos te verslaan. De 6 uitverkoren strijders zijn Lightning, Vaan, Laguna, Yuna, Kain, en Tifa, uit respectievelijk Final Fantasy XIII, XII, VIII, IV en VII.
De eerste verhaallijn gaat dus over de 6 strijders in hun queeste voor de kristallen. De eerste grids doen dienst als tutorial. Na enkele adembenemde filmpjes kom je in je eerste gevecht terecht. Hier valt meteen de steile leercurve op van Dissidia 012. Als je de eerste Dissidia nooit gespeeld hebt, zal het even doorbijten worden vooraler je het systeem onder de knie hebt, maar met wat doorzettingsvermogen lukt het wel om een manikin van level 8 af te maken op level 2. De gameplay is in grote lijnen hetzelfde gebleven als Dissidia: Final Fantasy. Je hebt twee soorten aanvallen, een HP-aanval en een Bravery-aanval. Je bravery kan je links onderaan zien, die van je vijand rechts onderaan. Bravery bepaalt de hoeveelheid schade die een HP-aanval kan aanrichten. Je kan Bravery stelen van je vijand en die aan je eigen Bravery toevoegen waardoor jij meer en je tegenstander minder schade kan aanrichten. Hiervoor dienen dus de Bravery-aanvallen. Je haalt er geen HP van de tegenstander mee weg, enkel Bravery-punten. Wanneer de Bravery onder nul gaat, krijg je break status. In break status kan je geen schade aanrichten tot de Bravery zich gedeeltelijk hersteld heeft. Om schade aan te richten zijn er de HP-aanvallen. Deze verschillen per personage en in de loop van het spel kan je extra aanvallen vrijspelen.
Het gevechtssysteem bestaat uit 2 modi waaruit je kan kiezen bij het starten van de game. Er is de arcade mode en de rpg mode. De arcade mode is hetzelfde als in de originele Dissidia. In rpg mode krijg je het traditionele Final Fantasy-menu te zien en beweegt je personage automatisch zodat de speler zich volledig kan concentreren op aanvallen en verdedigen, ideaal voor spelers die Dissidia voor het eerst spelen. In arcade mode loop je zelf rond in de arena. Die arena’s zijn dezelfde uit Dissidia vermits het zich in dezelfde wereld afspeelt. De arena’s gaan van troonzalen, gebergtes en woestijnen tot heuse ijsvelden. Geregeld krijg je een gele dubbele pijl te zien waardoor je via een quick move de muren kan oplopen of het level kan doorgrinden waardoor je ineens aan de andere kant van de arena staat en je tegenstander in de rug kan aanvallen. Nieuw in dit tweede deel zijn de assist attacks, nadat je een aanval afgeweerd hebt kan je een voorgedefinieerd personage oproepen om een aanval uit te voeren. In de arena’s verschijnen willekeurig EX cores. Als je deze kan vangen dan gaat je EX-meter omhoog. Als die vol is, kan je de EX mode activeren. In EX mode kan je EX bursts uitvoeren, krachtige aanvallen die grote schade kunnen aanrichten. Eens er een EX core in het veld verschijnt, gaat ook je tegenstander erop af. Als zijn EX-meter vol is voor de jouwe zit je diep in de problemen.
De EX burst van Laguna
Nieuw in Dissidia 012 is de world map. Waar je in Dissidia gewoon van grid naar grid ging, kom je in Duodecim eerst op de world map terecht waar allerlei schatten verborgen liggen en waar je met de andere personages kan praten. Op de world map zijn ook portals te vinden die naar grids leiden zoals die ook in Dissidia te vinden waren. Een grid is een soort speelveld met het personage van de speler, een aantal pionnen, eventueel wat schatkisten en een, meestal bewaakte, uitgang. Je beweegt het personage over de grid tot aan een pion die je dan kan aanvallen. De gewone pionnen zijn manikins, kopieën van de personages waarmee je speelt, en zijn vrij eenvoudig uit te schakelen. Je moet deze verslaan om zo het pad naar de uitgang vrij te maken. Het gevaar zit hem in de HP van je personage. Die kan enkel bijgevuld worden in EX mode of op de world map. Het komt er dus op aan om je HP zoveel mogelijk te sparen in de gevechten met de manikins want aan de uitgang wacht een krijger van Chaos je op.
World map
In Duodecim zijn er 33 speelbare personages, inclusief de strijders van Chaos. Je kan dus aan de kant van het goede of aan de kant van het slechte strijden. De personages beginnen op level 1. In een gevecht krijg je experience points, als je er genoeg verzameld hebt ga je een level omhoog. Elk personage kan tot maximum level 100 gaan. Na elk gevecht krijg je ook nog eens Gil (de officiële Final Fantasy munteenheid), PP (Player Points) en KP (Kupo Points). Met KP kan je bij de Moogle shops nieuwe wapens en uitrusting kopen. Player Points kunnen gebruikt worden om in de PP-catalogus extra personages en kostuums te kopen.
Het verhaal in Dissidia 012: Final Fantasy gaat, zoals reeds gezegd, over 2 goden in een eindeloze oorlog. Om deze oorlog uit te vechten hebben ze ieder een reeks uitverkoren krijgers die gedeeltelijk hun geheugen kwijt zijn. Deze krijgers strijden tot de eventuele overwinning waarna hun geheugen opnieuw gewist wordt en het gevecht opnieuw begint. Dissidia speelde zich af in het dertiende gevecht terwijl deze prequel in het twaalfde gevecht zit. Het verhaal op zich zit goed in elkaar en wordt gebracht met prachtige cut-scenes, zoals we het ondertussen wel gewend zijn van Square-Enix. Wat opvalt, is dat het verhaal vrij rechtlijnig is, weinig verrassende wendingen heeft en iets te veel niets zeggende dialogen waar de personages over onbenulligheden praten.
De personages zijn goed uitgewerkt. Ze hebben elk hun eigen karakter en manier van vechten, trouw aan de stijl uit hun originele games. Ook hebben alle personages stemmen gekregen, inclusief de cast uit Final Fantasy I tot en met Final Fantasy IX. De stemmen zijn goed gekozen en passen perfect bij de personages. De muziek werd gemaakt door Takeharu Ishimoto, die ook Dissidia 1 en Crisis Core van de nodige muziek voorzien had. Net zoals in deel 1 zit de muziek volledig goed en draagt die goed bij tot de sfeer van het spel. Final Fantasy heeft altijd al prachtige muziek gehad, en dat is hier niet anders.
Grafisch haalt Dissidia 012 het onderste uit de ondertussen toch al 7 jaar oude PlayStation Portable. De FMV’s zijn ongelooflijk mooi en sfeervol maar ook de personages en de effecten zijn prachtig gedaan. Vooral Lightning, die tot hiertoe enkel in HD te zien was in Final Fantasy XIII, is heel goed omgezet naar een lagere resolutie. De camera kan soms eens lastig doen in krappe ruimtes, hij blijft soms eens haperen in een hoek of achter een helling waardoor je je tegenstander uit het oog verliest. Met de richtingsknoppen kan je de camera draaien maar tegen dan staat er dikwijls al in dikke letters "defeated" op het scherm. Een kwestie van gewenning, maar toch een minpunt.
Dit is een overzicht van alle speelbare personages in Dissidia 012: Final Fantasy.
Aerith Gainsborough is enkel beschikbaar als assist personage als je Dissidia 012 Prologus downloadt van het PlayStation Netwerk.
Personage | Originele game |
Warrior of Light | Final Fantasy I |
Garland | Final Fantasy I |
Firion | Final Fantasy II |
The Emperor | Final Fantasy II |
Cloud of Darkness | Final Fantasy III |
Onion Knight | Final Fantasy III |
Cecil Harvey | Final Fantasy IV |
Golbez | Final Fantasy IV |
Kain Highwind | Final Fantasy IV |
Bartz Klauser | Final Fantasy V |
Gilgamesh | Final Fantasy V |
Exdeath | Final Fantasy V |
Kefka Palazzo | Final Fantasy VI |
Terra Branford | Final Fantasy VI |
Aerith Gainsborough | Final Fantasy VII |
Tifa Lockhart | Final Fantasy VII |
Cloud Strife | Final Fantasy VII |
Sephiroth | Final Fantasy VII |
Ultimecia | Final Fantasy VIII |
Squall Leonhart | Final Fantasy VIII |
Laguna Loire | Final Fantasy VIII |
Zidane Tribal | Final Fantasy IX |
Kuja | Final Fantasy IX |
Tidus | Final Fantasy X |
Jecht | Final Fantasy X |
Yuna | Final Fantasy X |
Prishe | Final Fantasy XI |
Shantotto | Final Fantasy XI |
Vaan | Final Fantasy XII |
Gabranth | Final Fantasy XII |
Lightning | Final Fantasy XIII |
Chaos | Dissidia Final Fantasy |
Cosmos | Dissidia Final Fantasy |
Feral Chaos | Dissidia Final Fantasy |
- 33 speelbare personages
- Leuk battlesysteem
- Spelen als licht of donker
- Prachtige cut-scenes
- Steile leercurve
- Weinig verrassend verhaal
- Camera kan soms lastig doen