Aralon Sword and Shadow (Mobile)
Aralon Sword and Shadow
Door Bt_Solid
Naast simpele pickup games als Angry Birds en Cut the Rope zijn er ook titels met meer diepgang te vinden voor de iPhone/iPad. Aralon Sword and Shadow is er zo eentje. Maar hebben we genoeg tijd om zo'n spel op onze mobiel uitgebreid te ervaren?
RPG fans met een iPhone/iPod/iPad hebben zeker niet te klagen. Naast klassieke ports zoals 'Final Fantasy' en 'Secret of Mana' hebben we ook al een paar originele titels zoals 'Chaos rings', 'Dungeon Hunter' en 'Battleheart'. Maar zo'n uitgebreide RPG als Aralon Sword and Shadow hebben we nog niet gehad. Een verhaal van wraak, verraad en magie dat zich afspeelt in een wijde omgeving met een grote variatie aan personages en wezens.
Je begint het verhaal in je woonst waar je een vriend van je vader stervend aantreft. Je krijgt te horen dat je vader een koninklijke wachter was en zijn leven heeft opgeofferd om de koning te redden. Vanaf dan is het natuurlijk aan jou om de waarheid te achterhalen, je familie eer te redden en een held te worden. Wanneer het spel begint moet je je personage samenstellen door een ras (mens, elf of trol) en klasse (warrior, rouge, ranger of mage) te kiezen. Dit heeft geen impact op het verloop van het verhaal, je zal steeds vanuit het zelfde dorp vertrekken, maar wel op de manier van spelen. Een warrior is effectiever met zwaarden en schilden, een rouge/ranger met dolken en pijl en boog, en de mage gebruikt natuurlijk vooral magie. Een paar opties laten je het haar, kleur en enkele gezichten kiezen. Maar het meeste van je uiterlijk wordt bepaald door de armor en wapens die je draagt, wat dus ingame zichtbaar is.
Heel belangrijk bij action RPG's zoals deze zijn de controls. Deze zitten gelukkig bij Aralon goed in elkaar. Vanuit third person perspectief bestuur je je personage door middel van een virtuele joystick (soort standaard geworden op de iDevices), de camera staat vast achter je held en door je vinger over het scherm te bewegen beweeg je de camera. Anders dan in de meeste games laat dit ook je personage draaien. Je hebt nog keuze uit twee andere opties. Eén geeft je hetzelfde third person zicht maar zonder dat de camera vast achter je personage zit. Je verliest hierdoor wel de mogelijkheid om achteruit te lopen. Andere optie is een first person zicht, maar dit werkt, vooral in combat tegen meerdere vijanden, niet lekker. Het is jammer dat je niet op een makkelijke wijze kunt switchen tussen de drie. Je moet hiervoor je game opslaan, terug naar het beginmenu gaan en daar onder opties de camera stijl kiezen, redelijk omslachtig dus. Zeer spijtig, want sommige omgevingen zijn het zeker waard eens in first person te bekijken.
Spreuken, aanvallen en attributen komen in een handig taakbalkje te staan net zoals op de pc. Dit is zeer goed gezien van de makers want zonder deze balk zou de game een hels karwei zijn om te spelen. Aan de andere kant van het scherm tegenover de joystick zitten een actie en blok knop. Deze zijn, samen met de joystick, nogal klein waardoor je soms ongewild de camera draait. Met een tik op het passend icoontje open je je inventory. Hier heb je een overzicht van je personage en de door jou verzamelde items. Leuk aan de inventory is dat je het niet moet upgraden tijdens het spel voor meer opslagruimte, een vaak voorkomend probleem in deze soort titels. Van in het begin heb je drie pagina's waar je je spullen in kwijt kunt, en als dat nog niet genoeg is kun je je items ook opslaan in de schatkisten die over de wereld verspreid liggen. Een ander icoontje verbergt de map van de wereld. Lastig bij deze kaart is dat je niet kunt scrollen, de kaart staat vast op het gebied waarin jij je bevind.
Toch zitten er een paar kleine foutjes in de controls. Zoals ik al aangaf zijn de joystick en actie knoppen aan de kleine kant waardoor je soms ongewild de camera begint te draaien of tijdens combat naast het aanval icoontje zit te tikken. Er is geen analoge besturing wat maakt dat je niet kunt switchen tussen rennen en wandelen, je bent altijd aan het rennen. Nu is dit voor het meeste van de game geen probleem, maar soms kom je in situaties terecht waarbij nauwkeuriger bewegen beter van pas had gekomen.
De wereld van Aralon is gigantisch, de grootste spelwereld dat we tot nu toe op een mobiel systeem hebben gezien, en je zal deze in realtime moeten ontdekken. Voornamelijk te voet, maar gelukkig heb je ook een uitgebreide selectie paarden om te berijden maar ook wolven en zelfs draken. De optie om een paard te kopen komt al redelijk snel in de game. Voor een paar honderd goudstukken (die je snel genoeg zult verdienen door de belachelijk grote hoeveelheid side-quests) koop je een certificaat van een paard dat je dan in de taakbalk kunt plaatsen. Tik je dan op dit icoontje in de open wereld, verschijnt je paard meteen ter plaatse. Jammer genoeg zitten hier ook een aantal foutjes. Zo heb ik een paar keer voor gehad dat mijn paard gewoon door de grond viel als ik het opriep. Nog een probleem van grotere frustratie is de collision detection van je paard. Deze zal bij de minste aanraking met een boom, steen of bosje je kont eraf flikkeren. Dit wordt je na een tijd wel gewoon, maar het blijft lastig.
Op combat gebied doet Aralon niets speciaals. Afhankelijk van jou gekozen klasse zul je met zwaarden, dolken, bogen of magie vechten. Speciale vaardigheden en spreuken kunnen opgeroepen worden door middel van de taakbalk. De standaard melee aanval zul je het meeste van de tijd gebruiken en dat is spijtig genoeg niets meer dan de aanval knop tappen. Je hebt een schild icoon voor te blokken maar je bent voornamelijk de aanval knop aan 't butten bashen. Dat maakt dus dat de gevechten eerder worden beslist door wie het hoogste level is in plaats van skills. Bereid je voor om, vooral in het begin, veel te sterven. De veiligste manier is om in de buurt van vijanden te blijven die rond je personages level liggen, en te levelen. Je kan alles en iedereen aanvallen die je in de wereld tegen komt. Val je een onschuldige NPC aan, dan zal je status naar 'outlaw' veranderen waarna de wachters jacht op je zullen maken. Er zit dus een soort van moraal systeem in maar zeker niet zo diep en uitgebreid als bij grotere titels zoals Dragon Age of Mass Effect.
Nu zou een RPG maar een slechte RPG zijn als er niet massa's te doen valt om de noodzakelijke ervaring te verdienen. Hier schiet Aralon niets te kort, je zal je geen minuut vervelen. Je verdient ervaring door te vechten en quests te doen. Als je level hoger wordt krijg je punten voor je statistieken (strength, agility, endurance, intellect en spirit) en voor je vaardigheden uit te breiden. De keuze van ras en klasse in begin van het spel bepaald welke vaardigheden je tijdens de reis zult vrijspelen. Deze vermijden uiteindelijk wel dat het alleen button bashen is tijdens gevechten.
De wereld van Aralon is prachtig neergezet. Het komt niet in de buurt van Infinity blade, maar het zet wel een veel grotere wereld neer die je heel open en vrij kunt verkennen. Je komt op verscheidene gebieden, zoals bossen, steden, dorpen en stranden, en doorkruist de wereld zowel overdag als tijdens de nacht. Er zit dus een dag/nacht cyclus in met toch wel heel fraaie licht effecten voor een mobiel apparaat. Het is misschien niet de mooiste wereld, maar wel zeer geloofwaardig. De game vertoont hier en daar wel wat pop ups, en de NPC's en vijanden zijn niet erg gedetailleerd. De tekortkomingen op grafisch gebied liggen dus eerder aan de kracht van het toestel dan gebrek aan ontwikkeling. De geluidseffecten zijn overtuigend en de muziek zeer typerend voor deze fantasie verhalen, maar durft soms wat te overheersen waardoor je de geluidseffecten niet meer hoort. Belangrijke conversaties worden met spraak gebracht, en de voice-acting is over het algemeen wel strak. Hoewel het hoofdpersonage van mij wel een iets stoerdere stem had mogen hebben. Random npc's komen niet verder dan een 'hellow' of 'good morrow' gevolgd door een tekstballon. Maar het is genoeg om je te doen geloven dat je echt in de wereld van Aralon zit.
- Grote spelwereld
- +25 uur gameplay
- Goede controls
- Zichtbaar armor
- Paar bugs
- Battery sucker
- Beperkte map