Asphalt 3D
Dat vele ontwikkelaars geïnteresseerd waren in de Nintendo 3DS, was al vanaf het begin duidelijk. Vele grote namen zijn momenteel bezig om hun games naar de 3D-portable te brengen. Vooral Ubisoft is al van bij de launch weer groots van de partij met tal van gekende reeksen. Dat niet alles hetzelfde kan aanvoelen heeft Ubisoft ook volledig door, want naast platformers en actiegames heeft het ook nog eens een racing game de overstap laten maken. Of de game ook een flitsende start heeft op Nintendo’s nieuwste handheld, daar zijn we nog niet zo zeker van.
Veel te doen
Asphalt kan voor sommigen onder ons misschien geen belletje doen rinkelen, maar deze reeks heeft zijn oorsprong op de mobiele telefoons. Asphalt kan het best uitgelegd worden als een mix van Burnout en Need for Speed, oftewel crashen, driften en tunen. Als je deze game voor €40 dan ook voor de 3DS ziet liggen, moet je zeker zijn of je niet liever een goedkopere versie zou halen op de smartphone.
Dat de game zoveel meer kost, laat niet weg dat er wel degelijk veel in de game is gestoken. Naast de 40 verschillende auto’s is er ook een career mode voorzien waarin je zo’n 70 races over 14 seizoenen kan aangaan. Iedere race zal één van vijf verschillende opdrachten bieden, gaande van eerste over de finish te eindigen, het meeste driftpunten verzamelen of alle tegenstanders aan de kant te rammen. Natuurlijk kun je ook los van de carrière ieder circuit berijden zoals je zelf wilt, dus tegen de tijd, met of zonder tegenstanders.
Doorheen de carrière kun je geld en ervaringspunten verdienen, waarmee je dan je bolide van een nieuw laagje verf of een nieuwe motor kan voorzien. Met de ervaringspunten kun je gaandeweg ook levelen om zo nieuwe auto’s of onderdelen (die je dan wel moet kopen) vrij te spelen. De auto’s kunnen nog erg variëren van een normale Volkswagen tot grote, zware Ferrari’s. Genoeg om je mee bezig te houden dus, maar dan moet je wel de volgende gebreken kunnen verdragen.
Maar lijkt het ook wat?
Tijdens de races zelf kun je al snel zien dat er hier en daar iets misloopt. De omgeving ziet er maar vrij gewoontjes uit, maar toch heeft de game hier en daar nog problemen om alles op het scherm te toveren, waardoor er omgevingselementen zoals bomen, banken of water vlak voor je neus kunnen opdoemen. Zelfs al zet je het 3D uit, dan nog lijkt de game het niet beter te doen met zijn omgeving. In 3D lijkt de game er wel nog degelijk uit te zien. De auto’s zijn mooi vormgeven en het helpt wel om in te schatten hoe ver voorliggers van jou verwijderd zijn, maar in de bochten schijnt hetzelfde effect toch afwezig te zijn, iets wat in games zoals Ridge Racer 3D wel aanwezig en nuttig is.
Ook het geluid kon hier en daar toch bijgeschaafd worden. De vrouwelijke presentator klinkt meer als een computerstem in plaats van een coole babe. De dancemuziek die tijdens de races te horen is, lijkt dan wel weer voor een mooie beat uit de speakers te zorgen, maar de auto’s (de 3DS bevat geen dolby surround) klinken toch maar preuts als ze aan 200 per uur door de straten vlammen.
Wat deed die auto nou?
Tijdens het racen door de straten kunnen al vlug snelheden van meer dan 200km/h gehaald worden. Dat zou voor sensationele taferelen kunnen zorgen, ware het niet dat de game iets erg belangrijk mist, namelijk een goed snelheidsgevoel. Op maximumsnelheid en tijdens het boosten schijnt er wat vaart in te komen, maar daarvoor lijken de gebouwen toch maar op een slakkentempo voorbij te bollen. Iedere auto stuurt op zijn eigen manier, wat ook wel hoort in een racing game, al lijken de physics van de auto’s het te begeven tijdens een sprong van een ramp of een drift door een bocht. De bolides nemen vreemde hoeken aan en springen haast terug op hun plaats tijdens het neerkomen op de grond of het eindigen van een drift. Dit komt voor de krachtige 3DS toch wel beschamend uit de hoek.
Naast de normale tegenstanders, kunnen er ook politiewagens zich moeien in de race om je te doen stoppen of tot schroot te rijden. Deze politiewagens kunnen van overal komen, en zelfs op volle snelheid tijdens een boost zitten ze jou vaak nog op de hielen of schieten ze je zelfs voorbij. Uiteindelijk zullen ze jou wel eens te pakken krijgen, maar verwacht geen Burnout-fragmenten met indrukwekkende vernielingen. De auto’s lijken enkel een paar deukjes te krijgen en kunnen soms zelfs als een tennisbal wegstuiteren in plaats van normaal neer te komen.
Mocht je nog enkele vrienden hebben die ook een exemplaar van Asphalt gehaald hebben, dan kun je lokaal nog een race naar keuze uitkiezen om tegen hen te racen. De multiplayeropties zijn net hetzelfde als een free race, dus als niemand ooit de game wou halen, zul je niet heel veel missen. Ook de StreetPass-functie wordt in Asphalt naar boven gebracht. Kom je iemand tegen met een kopie van de game in zijn 3DS, dan zullen er tijden en ghost-data overgezet worden, zodat je ook eens iemand anders zijn tijd kan proberen te verslaan. Leuke extra, mocht je enkele goede bestuurders tegen het lijf komen.
- Veel inhoud
- Kopie van een €5 game
- Slechte physics
- Pop-ups overal