Super Monkey Ball 3D
Toen Nintendo hun nieuwe handheld aankondigde, praatte men quasi alleen nog maar over het 3D-beeld dat het apparaat ging kunnen afspelen. Toch heeft de 3DS nog een hoop andere snufjes erbij gekregen die net zo goed kunnen gebruikt worden als het 3D-aspect. De gyroscoop bijvoorbeeld laat je jouw 3DS kantelen om dat effect te verkrijgen in games. SEGA had al meteen een ideetje gekregen toen men dat hoorde en haalde nog snel even Super Monkey Ball van stal om ons doorheen verschillende levels te laten rollen en balanceren.
Voor wie Monkey Ball nog niet kent, een korte introductie. De reeks kent zijn oorsprong op de GameCube en is sindsdien niet veranderd van concept. Je speelt letterlijk met een aap in een bal en het is de bedoeling dat je doorheen verschillende levels rolt, zonder van het platform te vallen en terwijl je tegelijkertijd banaantjes oppikt en binnen de tijd de finish bereikt. Je hebt keuze uit verschillende personages zoals AiAi, GonGon en Baby, maar de keuze die je maakt heeft geen effect op hoe goed je de bal aan het rollen brengt.
3D of geen 3D?
De overstap naar de Nintendo 3DS geeft spelers de keuze over hoe ze het spel willen spelen, mede dankzij de ingebouwde gyroscoop. Kies je voor de bewegingssensor, dan kun je nog aangenaam verrast zijn hoe precies het ding wel niet is en als je een vaste hand hebt, kan het nog een echte meerwaarde blijken te zijn in de latere levels. Toch verkoos ik meestal om met de circle pad te spelen, maar dat is mede omdat het iets minder raar overkomt in het openbaar. Wel opgelet, mensen die voor de bewegingssensor kiezen zullen er wellicht iets voor moeten opofferen, namelijk het 3D-beeld.
De kijkhoek om het 3D te zien is namelijk sowieso al vrij klein op de 3DS en als je dan het apparaat moet beginnen kantelen tijdens het spelen, kan die extra dimensie al snel helemaal uit het zicht vallen. Mensen die liever de circle pad gebruiken zullen ook een opoffering moeten maken. Op maximale 3D-capaciteit krijg je een soort spookbeeld. Hierdoor heb je constant het gevoel dat je niet helemaal scherp ziet, met als gevolg een onprettige 3D-ervaring. Het kon natuurlijk aan mij liggen, maar ook anderen aan wie ik de game toonde hadden hetzelfde probleem. Het 3D op een laag pitje of volledig uitzetten zal voor deze game dus de boodschap worden.
Je rolt er snel doorheen
Aangezien Super Monkey Ball 3D al niet meer de eerste in de reeks is, moeten ontwikkelaars wel eens met iets nieuws voor de dag komen. Dit doen ze door nieuwe elementen en voorwerpen in de game te stoppen. Denk maar aan zand, om je te doen afremmen, of bumpers, die je richting afgrond sturen als je ze aanraakt. Deze extra’s zijn een leuke toevoeging en ook iets om mee rekening te houden, zeker als je in de laatste rechte lijn voor de finish zit.
Waar mensen zich misschien aan kunnen ergeren is de lengte van het spel. De game biedt zo’n 80 verschillende levels, opgedeeld in verschillende werelden met natuurlijk elk hun eigen thema: van coole draken tot schattige fonteinen of het kasteel van Alladin. Iedere wereld zal je een totaal ander decor kunnen voorschotelen, maar dat schiet helaas allemaal net iets te snel voorbij. Na een schamele drie uurtjes zul je de credits zien opdoemen en is de bal al tot stilstand gekomen. Gelukkig is elk level wel uniek en zie je geen kopieerwerk tijdens je reis doorheen het spel, maar het zou toch leuk geweest zijn mocht je iets langer kunnen bezig zijn met de hoofdbrok van de game.
De mini-games zijn vrij schaars
Doorheen de carrière van AiAi in Monkey Ball, heeft het aapje verschillende spelletjes bedacht om samen met zijn vrienden te spelen: denk maar aan golf, biljart of kart racing. Dit was dan ook vaak een grote meerwaarde voor de eerdere games van de franchise. Toch heeft de 3DS daarin zwaar moeten inboeten, want er zijn dit keer slechts twee mini-games meegekomen naar de portable en beide zijn zelfs niet echt van de beste ook. De eerste is Monkey Fight, en is nog het best te vergelijken met de Smash Bros. reeks van Nintendo. Vier aapjes nemen het in verschillende arena’s tegen elkaar op om zoveel mogelijk banaantjes uit elkaar te slaan vooraleer de tijd op is. Waar Smash Bros. voor verslavende speelsessies kan zorgen, brengt Monkey Fight slechts voor enkele matches eens iets anders. Daarna heb je het wel weer gezien en ga je richting de tweede mini-game.
Dit tweede mini-game komt in de vorm van Monkey Kart en je mag al meteen eens raden van waar ze dat gehaald hebben. Net zoals in Mario Kart heb je verschillende personages en karts om uit te kiezen en ook tijdens de race kunnen voorwerpen opgepikt worden om anderen van de baan te knallen of jezelf een boost te geven. Deze mini-game kan je misschien iets langer boeien, maar het aantal parcoursen is vrij schaars en ook het sturen kan wel eens te wensen overlaten. Mocht je daarin zin hebben, kunnen deze games nog in multiplayer een meerwaarde bieden, maar dan moet je wel een vriend of vriendin hebben die ook deze game bezit.
- Bewegingssensor is erg nauwkeurig
- Typisch Monkey Ball-sfeertje
- De hoofdbrok is iets te kort
- Te weinig mini-games
- Slecht gebruik van 3D