Battlefield: Bad Company 2 (iPad)
Battlefield: Bad Company 2 (iPad)
Door MystDisc
First Person Shooters blijven games die eerder op de pc worden gespeeld met muis en toetsenbord, en sinds de huidige generatie ook op consoles met gewone controllers. Maar hoewel games zoals Modern Combat 2: Black Pegasus en N.O.V.A. 2 bewezen dat het wel degelijk mogelijk is op een iDevice, hebben gamers het nog steeds niet zo voor de besturing via een touch-screen zonder enige knopjes. Battlefield: Bad Company 2 werd oorspronkelijk ontwikkeld voor pc, xbox360 en ps3 maar kwam ook al uit op iPhone en iPod Touch, en is nu ook op iPad beschikbaar. Het is dus nu de vraag of de game gebruik maakt van het grotere scherm van de iPad om zo de besturing toch juist iets makkelijker te laten verlopen dan dat het met de iPhone-versie van het spel het geval was.
In Bad Company 2 heb je de keuze tussen drie verschillende manieren om je controls op je scherm te zetten. Zo beweeg je met opstelling A je mannetje in de linkerhelft van het scherm en richt je met je wapen in de rechterhelft van het scherm. Opstellingen B en C verspreiden de HUD elk op een verschillende manier over het scherm, maar zorgen ook voor virtuele D-pads om je mannetje mee te besturen. Op de HUD vinden we een optie om iron sight aan te zetten, wat de speler toelaat om gerichter te schieten, alsook een mogelijkheid om te bukken, wat vrij handig kan zijn wanneer je je achter een doos of dergelijke wil verschuilen terwijl een vijand met zijn RPG op jou zit te richten. Aan de bovenkant van het scherm zien we dan weer het wapen dat we momenteel hanteren, alsook het aantal kogels dat er nog in het wapen zitten. Door op dit geweer te drukken, zal je je wapen kunnen herladen en door er met je vinger over te glijden zal je dan weer van wapen kunnen verwisselen. De virtuele knoppen in Bad Company 2 zijn dus bij bijna elke opstelling van HUD vrij intuïtief geplaatst, zodat er verder niet meer veel uitleg nodig is in verband met de controls tijdens het spelen.
Het spel biedt de speler veertien gevarieerde missies, waarin het soms de bedoeling is om een hele groep infanterie neer te halen of om andere voertuigen vanuit je tank op te blazen. De missies duren elk ongeveer vijf minuten, hoewel ze op het einde toch een stukje korter aanvoelen. Er zijn drie moeilijkheidsgraden waarop je doorheen de missies kan gaan: easy, medium en hard. Die laatste is de enige modus waarbij de besturing van de iPad echt veel te wensen overlaat. Je hebt hierin namelijk niet genoeg tijd om op je vijand te mikken aangezien je met je vinger helemaal over het scherm moet gaan en dit relatief veel tijd kost zodat je vijand je al lang een kogel in je kop heeft geschoten wanneer je wilt beginnen met schieten. Je hebt ook nog de mogelijkheid om auto-aim aan te zetten in het begin van het spel en dit is zeker aan te raden omdat het anders haast onmogelijk wordt om je vijand nog te raken. Auto-aim is gewoon iets noodzakelijks indien je niet met muis en toetsenbord speelt. Toch kan je er voor kiezen om zonder te spelen, maar wees dan wel gewaarschuwd.
De stijl van het menu van Battlefield: Bad Company 2 werd overgenomen van de originele versie van de game en dat is zeker geen slechte zaak aangezien dit een zeer mooi en overzichtelijk menu is. Op je iPad kan je echter door de categorieën bladeren door er met je vinger op te drukken of over te glijden. Op de achtergrond bemerken we twee mannen in gevechtsuitrusting en de titel van de game in grote letters. De in-game graphics zijn uiteraard een stuk minder dan die van de originele Bad Company 2 maar mogen er zeker zijn op de iPad. Soms merk je wel dat de textures niet zijn wat ze moeten zijn, maar over het algemeen zien de omgevingen er steeds vrij mooi uit. Ook is de game voorzien van korte cut-scenes achter elke missie, die de speler zeer goed informeren over de recente gebeurtenissen, alsook over wat er nog komen zal. Wat ook een leuk gegeven is over de graphics in Bad Company 2, is dat de vechtpartijen vaak op een behoorlijke afstand gebeuren, waardoor het dieptezicht in het spel dan ook zeer belangrijk is. Gelukkig heeft EA het de speler mogelijk gemaakt om ook daadwerkelijk zo ver nog objecten te kunnen waarnemen in plaats van de witte mist, die we in andere games al meerdere keren zijn tegengekomen.
Het geluid van Bad Company 2 is één van de troeven van de game en op dit vlak merk je dus ook of de ontwikkelaar al dan niet oog voor detail had tijdens het maken van de game, wat hier dus duidelijk wel het geval is. Om te beginnen is de soundtrack die je te horen krijgt wanneer je door het menu bladert één en al genot om naar te luisteren. Daarnaast zijn de geweerschoten, ontploffingen en motoren van tanks in-game zeer helder en bovendien zijn de verschillen tussen allerhande geweren duidelijk te horen. Het enige zwakke puntje op vlak van geluid in Bad Company 2 is de voice-acting, die wel duidelijk te verstaan is, maar die zeer droog is ingesproken en die je dus niet echt meesleept in de actie van de game.
Link naar de game in de Appstore (€7,99)
- Handige controls
- Briljante soundtrack en geluid
- Gevarieerde missies
- Uitdaging op medium/hard
- Voice-acting emotieloos
- Soms korrelige textures