Söldner-X 2: The Last Chapter (uitbreiding)
In het voorjaar van 2010 verraste Sidequest Studio’s ons met Soldner-X 2: Final Prototype, een shoot’em up die een klassieke 2D-gameplay wist te combineren met enkele leuke innovaties, knappe 3D-graphics en een vette soundtrack. Met The Last Chapter is deze game nu aan z’n eerste en waarschijnlijk enige uitbreiding toe, die voor een zacht prijsje heel wat nieuwe content en uitdagingen toevoegt.
Voor wie nog nooit van Soldner-X 2 gehoord heeft: in deze game bestuur je een klein ruimteschip en neem je het op tegen massa’s vijanden die een regen van kogels op je afvuren. 2D gameplay wordt op een knappe manier gecombineerd met gelikte 3D graphics en op het einde van elk level mag je je verwachten aan een uitdagende eindbaas. Onderweg kan je heel wat power-ups en nieuwe wapens oppikken, of je kan op zoek gaan naar verborgen keys die nieuwe levels vrijspelen. Vrij uniek is de dynamische moeilijkheidsgraad, die het aantal vijanden en kogels automatisch aanpast aan je skills, weliswaar gekoppeld aan een vermenigvuldigingsfactor van je score. Hoe beter je wordt, hoe moeilijker het spel maar hoe meer punten je verdient.
Drie maal is scheepsrecht
The Last Chapter voegt om te beginnen aan de zeven bestaande levels drie uitgebreide exemplaren toe. Het eerste daarvan is een opvallend open level waarbij je aan hoge snelheid door futuristische 3D-gerenderde achtergronden vliegt, zonder veel obstakels maar met massa’s wispelturige vijanden. Hoogtepunt vond ik de knap ontworpen eindbaas, die in verschillende fasen steeds vernietigender naar je uithaalt. Het volgende level is in feite één grote eindbaas in de vorm van een reusachtig moederschip. Je krijgt zowat alle kanten van de romp te zien, die bezaaid is met afweergeschut en vaak bescherm wordt door energieschilden. Je zal dan ook regelmatig zware aanvallen moeten overleven terwijl je commando de schilden probeert uit te schakelen. In het laatste level bevind je je in het hartje van de vijandelijke wereld, die er bijzonder mysterieus uitziet dankzij de vreemde kleurschakeringen en hoogtechnologische tegenstanders. Als je die overleeft wordt je geconfronteerd met de kern zelf, die trouwens een verrassing voor je in petto heeft nadat je ‘m hebt verslagen.
Challenges voor gevorderden
De drie nieuwe levels zien er visueel fantastisch uit en doen de reputatie van Soldner-X 2 als een van de grafisch knapste games op PSN opnieuw eer aan. Ook heeft elk level weer z’n unieke trance-achtige soundtrack, die dynamisch verandert als je energie bijna op is of tijdens het gevecht met een eindbaas. Door de dynamische moeilijkheidsgraad zal je ze echter snel hebben uitgespeeld, wat ook een van de grootste punten van kritiek was van op originele spel. Gelukkig zijn er daarom heel wat nieuwe challenges voorzien, waarbij je bepaalde delen van het spel opnieuw moet spelen om bepaalde doelstellingen te halen. Zo moet je in een beperkte tijd een hoeveelheid power-ups verzamelen, de dynamische moeilijkheidsgraad op een bepaald niveau houden of een level uitspelen terwijl je bij elk schot energie verliest. Hiervoor is er zelfs een extra geheim level voorzien, waarin je meer vijanden te slikken krijgt dan je voor mogelijk houdt. Het zijn vooral de challenges die zorgen voor de herspeelbaarheid en de uitdaging van deze game. De meeste ervan zijn immers alles behalve gemakkelijk, maar de volhouders worden met een elftal nieuwe trophies beloond.
Fans van Soldner-X 2 zullen in hun nopjes zijn met wat The Last Chapter te bieden heeft. Drie gloednieuwe levels met knappe eindbazen, extra uitdagende challenges, elf nieuwe trophies, sublieme graphics en een pompende soundtrack maken van deze uitbreiding een must voor wie het oorspronkelijke spel bezit. Vanwege de dynamische moeilijkheidsgraad zal je je echter moeten verdiepen in de challenges als je voldoende uitdaging en herspeelbaarheid wil ervaren.