REVIEW | Warhammer 40,000: Space Marine 2 is een schot in de roos
De Warhammer franchise is immens! Er zijn talloze boeken, miniaturen, bordspellen en games gebaseerd op de zeer uitgebreide lore. Eén van de meest memorabele videogames die de reeks heeft opgeleverd is Space Marine. Deze combinatie tussen hack-n-slash en third person shooter is een echte cult favoriet geworden met een trouwe fanbase. Toch heeft Warhammer 40,000: Space Marine 2 dertien jaar op zich laten wachten. Ontwikkelaar Saber Interactive heeft dus tijd genoeg gehad om een waardige opvolger te maken.
We spelen opnieuw met de held Demetrian Titus, enkele honderden jaren na het vorige verhaal. Nadat hij aan het einde van de vorige game werd verbannen als ketter, heeft hij heel wat jaren doorgebracht in ballingschap. Hij vecht niet langer samen met zijn voormalige space marines, maar heeft zich aangesloten bij de Deathwatch. Wanneer een zwerm insectachtige, met sikkels bewapende Tyranids een groep planeten aanvalt, krijgt Titus de opdracht om zich weer bij zijn oude groep aan te sluiten en het planetenstelsel te redden. Als fan van de Warhammer franchise zul je heel wat kleine details en easter eggs te zien krijgen. Het verhaal van Titus en zijn marines is best intens en legt de erg menselijke emoties bloot die onder hun staalharde pantser schuilhouden. De campaign neemt ongeveer 10 tot 12 uur in beslag, maar komt tot een nogal plotseling einde.
Space Marine 2 geeft je meteen een gevoel van macht wanneer je voor het eerst het slagveld oploopt. Het pantser van Titus voelt zwaar, maar toch beweeglijk. Alsof je een tank op twee benen bent. Met het grootste gemak duik je weg van vijanden, sprint je over de map en blokkeer je elke aanval. Niet dat dat erg eenvoudig is, want er komt wel wat timing en ervaring aan te pas om dit ten volle te benutten. Blokkeren is van het grootste belang, want voor je het weet word je overrompeld door enkele tientallen aliens. De timing missen op een cruciaal moment kan dus al snel je dood betekenen.
Close combat gevechten laten de adrenaline door je lijf gieren. Je hebt een mooi aanbod aan messen en kettingzagen om uit te kiezen die allemaal net dat beetje anders spelen. De snelheid van je aanvallen kan hierdoor veranderen alsook de combo’s die je maakt. Vooral de finishing moves zien er lekker bruut uit, waardoor je pantser aan het einde van elk level bebloed en bekrast is. Het is altijd een risico om midden in een zwerm vijanden te vechten, maar met de juiste timing kun je je schild herstellen door finishing moves uit te voeren.
Sta je liever wat meer aan de zijlijn, dan kun je aan de slag met tal van vuurwapens die ook allemaal verschillen in vuurafstand, schade, aantal kogels en snelheid. De wapens vuren duidelijk krachtige kogels af, maar door het pantser is het een fluitje van een cent. Doordat de kogels niet in overvloed aanwezig zijn, ruil je regelmatig wapens in en ben je steeds op zoek naar de juiste combinatie voor jouw speelstijl. Schieten is vooral handig om meerdere vijanden tegelijk te stunnen. Enkel een verdwaasde vijand kun je afmaken met een genadeschot of een finishing move.
De campaign kun je met maximaal drie spelers doorlopen. Een multiplayer sessie starten is extreem eenvoudig en je kunt kiezen uit de campaign, Operations of Endless War. Operations zijn extra missies om coöperatief uit te voeren. Deze opdrachten zijn los verweven met het hoofdverhaal, zonder grote wendingen of spoilers. Je kunt hier kiezen uit zes verschillende militaire titels, met unieke voor- en nadelen. Elke van deze klasses beschikt over andere vaardigheden, skill trees en wapens. Je keuze bestaat uit Assault, Vanguard, Bulwark, Sniper, Tactical en Heavy. Zo heeft elke speler echt een verschillende job in het team. Je kunt dus gerust iemand aanduiden als menselijk schild terwijl de andere twee spelers ondersteuning geven met vuurwapens.
Aan het einde van elke missie krijg je punten om te levelen om zo je personage uit te bouwen tot het ultieme moordwapen. Er is dus genoeg om steeds over na te denken tussen de missies door. Echter zijn er voorlopig nog niet zoveel missies beschikbaar. Operations wordt op termijn verder uitgebreid, maar tot die tijd voelt dit toch eerder aan als een snelle hap.
Eternal War is misschien wel dé verrassing van Space Marine 2. Er is een eenvoudige team deathmatch modus en de meer uitgebreide Control modus waarbij je een gebied zo lang mogelijk moet zien te veroveren. Het zijn de verschillende klasses en de goed ingedeelde maps die van Eternal War een plezier maken om te spelen. Met een goed samenwerkend en variërend team kun je met slimme tactieken de vijand steeds verrassen. Ook hier is het aanbod nog wat kaal en zullen er in de toekomst extra maps en varianten worden toegevoegd. De uit te voeren missies beperken zich ook maar al te vaak tot het bewaken of aanvallen van een specifieke locatie. Hier mocht wat meer variatie zijn.
Space Marine 2 maakt gebruik van de Swarm Engine. Zoals de naam al aangeeft, is deze engine bijzonder sterk in het tevoorschijn toveren van grote aantallen tegenstanders. Op de achtergrond zie je vaak honderden zoniet duizenden troepen paraderen, maar ook van dichtbij mag je je aan heel wat beweging verwachten. Telkens je een Tyranid neermaait, lijken er twee nieuwe op te staan. Het voelt echt overweldigend aan en de lijken stapelen zich al snel op. Wat dit extra indrukwekkend maakt is dat elke vijand altijd even gedetailleerd in beeld komt. Er wordt dus niet ingeboet aan kwaliteit om de kwantiteit te boosten. Tussen de grootschalige gevechten door zijn er ook iets kleinere settings die erg knap in beeld komen. Denk hierbij aan een pikdonkere ruimte die je alleen maar kunt verlichten door je vlammenwerper of pistool te gebruiken.
Space Marine 2 is een schot in de roos! Fans van de franchise kunnen alleen maar dolgelukkig zijn met de vele details die dit spel rijk is. Maar ook nieuwe spelers zullen zich meteen thuis voelen in dit universum dankzij de vele expositie in woord en daad. De kracht van dit spel ligt wel in de multiplayer aangezien hier veel meer mogelijkheden zijn in teamcompositie en tactiek. Grootste minpunt is een zeker gebrek aan content, maar daar gaat Saber Interactive snel verandering in brengen. FOR THE EMPEROR!
- Brute combat
- Online speelplezier
- Grafische pracht
- Ode aan de franchise
- Abrupt einde van campaign
- Mag meer content bevatten
- Objectieven iets te simplistisch
olla, net geen 90
Ik leun zelf meer naar een 80
"...een nogal plotseling einde"?!
de laatste 2-3 uur dacht ik steeds aan het einde te zijn maar "verassing"... 😅
Ik stoor me toch wat aan de laadtijden van de game...
enja, het is ergens eenvoudig in zen opzet om van arena naar arena te huppen via een corridor (wat meer jetpack verkennings-vrijheid in volgende game?)
Voor deel 3: vrijheid in de volgorde waarin je objectives aanpakt, mss met sint-objectives in dezelfde missie dat de voortgang beïnvloeden?
maar toch o zo bevredigend dat afslachten van de xenos 😁
Ik hoop al even dat ze de eerste game zouden porten naar de huidige gen, met gewoon 4k en 60fps
1 van de titels dat ik helaas gemist heb met PS3, en gezien het succes van aanwezige spelers dat er al was tijdens early acces van deeltje 2... let's hope 🥰
Geplaatst op 2024-09-12 13:35:29, bewerkt op 2024-09-12 13:37:18
Doe ik deze game te kort als ik zeg dat 't een Gears of War aftreksel is?
Geplaatst op 2024-09-12 16:15:46
Nah, Gears is god tier, dus giga compliment 😁
Geplaatst op 2024-09-15 07:55:37
@Fr3nkmeister
De Gears of War vergelijking is me echter zoek.
Geplaatst op 2024-09-17 14:00:59, bewerkt op 2024-09-17 14:01:36
Na de comment van de ceo van Saber koop ik de game direct. Wokers weer kwaad lol
Geplaatst op 2024-09-19 20:19:57