REVIEW | Frostpunk 2 laat je niet in de kou staan
Ondergetekende heeft de eerste Frostpunk nooit echt gespeeld, maar de interesse voor de opvolger was wel groot, dus we grepen de kans om met deze eens aan de slag te gaan. Frostpunk 2 werd wederom ontwikkelt door 11 bit studios.
Frostpunk 2 speelt zich af na de gebeurtenissen van de eerste game en je keert terug als steward van een community overlevenden. In de eerste game hebben we de gruwelijke winter overleefd, maar in Frostpunk 2 begint men te denken aan uitbreiding. Dit is dan ook een van de nieuwigheden in de game, namelijk de mogelijkheid om nieuwe communities op te zetten die los staan van elkaar, maar wel elkaar kunnen voorzien van grondstoffen.
In de story krijg je geleidelijk aan meer en meer verantwoordelijkheid en bouw je verder op je voorgaande resultaten. Gelukkig zijn er een aantal opdrachten die je moet volbrengen om verder te geraken in het verhaal en het helpt ook om de focus te behouden. Het lijkt wel allemaal wat makkelijker geworden, want beginnen doe je met wat huizen, extractie en voedsel gebouwen, maar er echt naar om kijken moet je niet.
Er wordt nu ook per dag gewerkt en niet meer met een dag- en nachtcyclus wat vroeger voor extra uitdagingen zorgde. Je kan wel nog steeds je arbeiders forceren om langer te werken als de nood hoog is, maar dat brengt dan weer andere nadelen met zich mee. Na verloop van tijd moet je af en toe keuzes maken zoals het toestaan van kinderarbeid of ouderen wegsturen om voedsel te besparen. Het lijken moeilijke keuzes, maar ook al vallen er slachtoffers word je niet echt bestraft voor de keuzes die je maakt en voelt het een beetje aan als een bijzaak.
Op het einde word je telkens geconfronteerd met een whiteout wat een enorme koude is waarbij de vraag naar warmte en voedsel exponentieel stijgt. Houdt de community stand dan heb je een succesvolle campagne geleid, maar wanneer de community uitsterft is het game over. In de community heb je verschillende groeperingen die het niet altijd met elkaar eens zijn. Je speelt de neutrale persoon en je probeert iedereen tevreden te houden. De groeperingen hebben elk hun noden en ideetjes. De ideeën kan je uitwerken naar werkelijkheid en zal ervoor zorgen dat je nieuwe gebouwen kunt plaatsen. Nieuwe wetten kan je voorstellen, maar daarvoor moet je genoeg voorkeursstemmen bezitten en uiteraard komt hier de tevredenheid van de groeperingen terug. Faal je iedereen dan kunnen ze je zelfs wegstemmen.
Frostpunk 2 brengt enkele nieuwheden naar het scherm ten opzichte van de eerste in de reeks, maar laat ook enkele elementen vallen. Zo is de dag- en nachtcyclus verloren gegaan, maar krijg je wel verschillende facties en de mogelijkheid om nieuwe communities ergens anders op te starten. Niettemin doet Frostpunk 2 veel goed en kunnen we het aanraden als je nieuw bent tot de reeks.
- Communities
- Stemmen
- Weglaten dag/nachtcyclus