Review | Killing Floor 3 schiet vooral in eigen voet
Het is alweer een tijdje geleden dat we een nieuwe entry kregen in de Killing Floor-reeks. Zo kwam Killing Floor 2 uit in 2016, maar de ontwikkelaar heeft natuurlijk niet stilgezeten. Na een goede ondersteuning van Killing Floor 2 heeft het ook gewerkt aan een opvolger, namelijk Killing Floor 3.
Na een verplichte tutorial krijgen we toegang tot de volledige content van Killing Floor 3, die natuurlijk bestaat uit multiplayer-mappen die je alleen of in een groep van zes kan betreden. Een leuk extraatje is de toevoeging van een klein overkoepelend verhaaltje dat je wat opdrachten op elke map laat uitvoeren. Dit geeft je wat te doen op de map, terwijl je verschillende waves aan vijanden probeert te overleven. Dit zorgt er ook voor dat sommige mensen van je team met iets anders bezig zijn in plaats van in een groep te blijven om de vijand te weerstaan als die niet om de opdrachten geven.
Starten doe je telkens in je hub, die de uitvalsbasis is geworden van je avontuur, en waarom hiervoor werd gekozen is voor ons een vraag, want het voegt echt niks toe buiten een extra stap om iets te doen. Maar hier kan je verschillende wapens uitproberen, maar ook skills toewijzen en uiteraard een nieuwe map selecteren waar een VTOL je dan naar de locatie brengt. Vanaf dit punt is het de oude formule die bovenkomt, en dat is natuurlijk wat de game goed doet. Verschillende waves aan vijanden stormen op je af en naarmate de waves vorderen, krijg je wat moeilijkere vijanden op je dak. Na iedere wave kan je naar een trade pod gaan waar je kogels kan bijkopen of nieuwe wapens kan aankopen om je te helpen met de volgende wave. Je tijd is wel gelimiteerd en als de tijd op is, wordt de trade pod gesloten. Uiteindelijk kom je aan bij de laatste wave en hier staat een boss fight je op te wachten.
Killing Floor 3 heeft verschillende classes, en zo speelden wij met de Commando. Deze komt met een unieke gadget, want zo kon de Commando een drone oproepen die helpt vijanden te doden. Naarmate je progressie maakt door rondes te spelen, verkrijg je ervaringspunten die je kan spenderen aan nieuwe skills voor je class. Op bepaalde levels krijg je de mogelijkheid om iets nieuws te unlocken en dit geeft je een keuze uit 2 à 3 opties. De class komt ook met een specifiek starterswapen, maar uiteraard kan je dat gedurende de ronde wijzigen. De vijanden, maar ook objecten in de wereld, droppen resources die je kan gebruiken om items te upgraden, wat je uiteraard doet in de hub.
Je krijgt toegang tot een arsenaal aan wapens die je kan gebruiken om de vijand te bestrijden, en zo krijgen we enkele categorieën zoals assault rifles, shotguns en meer. Ook in de vijanden krijgen we wat variatie, al zijn het wel bekenden vanuit de vorige reeksen, waarin werd gesnoeid en je dus vaak dezelfde ziet wederkeren. De boss fights zijn wel leuk, en diegene die we al hebben kunnen bevechten, brachten wel iets unieks naar voren om je aandacht erbij te houden. Naarmate de waves vorderen krijg je er ook meer op je bord, en naar het einde toe wordt het weleens chaos, waarbij je snel overmeesterd geraakt als je niet oplet. Gelukkig heb je wel een slow motion die je helpt om die lekkere headshots te landen.
Al dit kunnen we beleven op negen verschillende mappen die over de wereld verspreid zijn, al konden die ons nu niet meteen verrassen door hun pracht of layout. Over de gunplay zijn we in het algemeen best tevreden, maar toch hadden we het gevoel dat er iets raars aanvoelde, al konden we daar niet meteen de vinger op leggen. De movement zit wel goed en je loopt vloeiend van hier naar daar, terwijl je vijanden een kopje kleiner maakt. De performance zit uiteraard niet perfect in Killing Floor 3, want zo hadden we stutters terwijl we speelden, en dit met een toch wel beefy systeem.
Verder hebben we ook nog de volgende opmerkingen, want er zijn wel wat wijzigingen die we liever niet zagen. Zo kan je geen deuren meer dichtlassen, wat in de vorige game wel kon en je zo iets meer ademruimte gaf. Munitie is nu iets dat je moet halen uit de trade pod of tijdelijke pods, maar in de wereld vind je geen munitie meer terug. Je kan wel ammo of health refills meenemen, maar dit neemt dan een slot in gebruik dat je liever voor iets anders had. Jezelf healen zit nu achter een limiet en niet achter een cooldown.
Killing Floor 3 zorgt voor plezier, maar niet in dezelfde context als Killing Floor 2 voor ons deed. Er zijn enkele nieuwe toevoegingen gedaan waar we toch onze vraagtekens bij zetten, en dan heb je nog eens de problemen met de performance van de game. We hopen dat de ontwikkelaar het nog kan rechttrekken, dat maakt het nog niet meteen de naam Killing Floor waard.
- Plezierig, ...
- ... maar niet echt Killing Floor
- Performance issues
- Aanpassingen
Jammer kf2 was altijd super tof met vrienden
Geplaatst op 2025-08-05 11:17:48