REVIEW | Lost Soul Aside heeft tijd nodig om op gang te komen
Sony heeft de laatste jaren de gewoonte om ietwat vreemde games op te pikken. Een tijdje terug was dat Stellar Blade van de Koreaanse ontwikkelaar SHIFT UP. Nu trekken we naar China met Lost Soul Aside van UltiZeroGames. Kan het net als Stellar Blade een onverwachte hit worden voor PlayStation?
Lost Soul Aside heeft een beetje een speciaal traject achter de rug. Het begon in 2014 al als een project van een enkele ontwikkelaar en werd dan uiteindelijk opgepikt door Sony, waardoor er meer geld beschikbaar kwam en de studio ook kon uitbreiden. De trailers tijdens de States of Play werden ook vrij goed ontvangen en dus was er wel wat animo rond Lost Soul Aside.
De eerste uren wordt die lichte hype in ieder geval niet waargemaakt. Lost Soul Aside ziet er wel meer dan degelijk uit, maar speelt de eerste uren bijzonder stroef en relatief saai zelfs. De combat is bijzonder eentonig in de proloog en nieuwe aspecten worden redelijk traag toegevoegd.
Ook de movement is een beetje raar, vooral wanneer je gewoon doorheen de omgevingen loopt. De camera lijkt daarbij aan een soort leiband te hangen en schokkerig achter je personage aan te worden gesleurd. Gelukkig is dat minder het geval later in de game, wanneer je eindelijk kan sprinten en iets meer ruimte hebt om te bewegen ook.
De start van het verhaal zet die trend van een middelmatige start voor. Het hoofdpersonage Kaser komt blijkbaar na een lange afwezigheid terug thuis en plots wordt de stad aangevallen door vreemde wezens. Kaser is natuurlijk een echte held en trekt meteen ten strijd, waarna het allemaal even misloopt en zijn zus sterft.
Hoewel de combat later in de game een stuk beter wordt, is dat met het verhaal niet echt waar. Er is een verhaal, maar dat is vaak heel afwezig en wanneer het wel op de proppen komt, is het verwarrend en weinig interessant. Na enkele uren was onze aandacht voor dat verhaal dan ook compleet verdwenen. Dat de voice acting niet echt top is, helpt daarbij ook niet.
Gelukkig pikt na een tijdje de combat dus wel op. Je krijgt meer opties en wanneer je meerdere combo’s kan maken ziet het er ook meteen heel wat flitsender uit. Lost Soul Aside geeft je dan ook steeds meer tools om te variëren. Zo zal je doorheen de game vier verschillende wapens vrijspelen, hebben al die wapens een eigen skill tree, en kan je ze allemaal customisen om bepaalde aspecten versterken.
Daarnaast heb je ook nog je Arena Powers, daar zit een verhaal achter maar het zijn gewoon speciale abilities die je af en toe kan inzetten, om je vijanden op nog meer manieren aan te pakken. Er zijn trouwens best wat verschillende van die abilities en samen met de vier verschillende wapens (al duurt het wel een hele tijd voordat je dat vierde wapen te pakken hebt) kan je als gamer je speelstijl echt vrij goed aanpassen naar je eigen wens. Er zijn ook amper momenten in de game waarop je gedwongen wordt om een bepaald wapen te gebruiken.
Wanneer die combat eindelijk wat uitgediept wordt, is ook de inspiratie van games als Devil May Cry, Final Fantasy XV en een beetje God of War niet meer te ontkennen. En dat bedoelen we als een compliment, want hoe verder je komt, hoe leuker Lost Soul Aside speelt. Dat het verhaal op dat moment niets meer betekent, kan ons dan weinig schelen.
Lost Soul Aside heeft trouwens geen moeilijkheidsgraden, en is best pittig te noemen. Het lost dat echter vrij goed op. Wanneer je een aantal keer sterft krijg je bepaalde accessoires die je beduidend sterker maken, zonder dat vijanden daarom plots veel eenvoudiger zijn om tegen te spelen. Hierdoor blijven gevechten altijd even interessant, maar kunnen minder goede spelers dus ook doorheen Lost Soul Aside spelen. Heb je het gevoel dat je het toch niet meer nodig hebt, dan kan je het accessoire gewoon terug verwijderen.
Zoals het dit soort games betuigt bevat Lost Soul Aside natuurlijk ook heel wat boss fights en die zijn niet om te lachen. Vijanden zijn heel mobiel, hebben flink wat health en zijn niet bang om immense aanvallen op je los te laten. Zelfs met het sterkste accessoire kan je niet zomaar blind aanvallen en hopen dat het allemaal wel goedkomt.
Visueel is Lost Soul Aside een beetje een gemengd verhaal. De game is gemaakt in Unreal Engine 5 en dat valt op met de typische problemen. De belichting doet soms raar en er zijn wat ambetante stutters aanwezig (gelukkig en vreemd genoeg, nooit tijdens de combat). De omgevingen zien er wel goed uit en er is voldoende variatie aanwezig om je geïnteresseerd te houden. De personages zijn dan weer niet zo heel memorabel. Vooral het hoofdpersonage Kazer ziet er verschrikkelijk saai uit.
Lost Soul Aside is geen absolute topgame en komt vooral heel traag op gang, maar wie doorbijt in die eerste uren, die zal interessante combat ontdekken met heel wat fikse boss fights en uitdaging. Het verhaal is vergeetbaar, maar is gelukkig ook zo weinig aanwezig dat je je daar zelden aan zal storen.
- Interessante combat
- Uitdaging
- Boss fights
- Verhaal
- Trage start
@YoniVL: op welk platform heb je hem gespeeld?
Dat was me niet meteen duidelijk uit de review (tenzij ik er grandioos over gelezen heb of de mobiele versie van de pagina dit niet correct weergeeft)
Geplaatst op 2025-09-04 09:51:53
Het is een ps5 exclusive. En het eerste woord waar dit artikel mee begint is Sony.
Geplaatst op 2025-09-04 11:48:23, bewerkt op 2025-09-04 11:49:13