Kinect Adventures
Sinds tien november ligt Kinect in de winkelrekken en deze nieuwe hardware wordt gebundeld met een spel dat ons vertrouwd moet maken met de nieuwe spelervaring die het toestel met zich meebrengt. Of Kinect Adventures terecht bij de verpakking werd ingesloten, gaan we proberen te achterhalen aan de hand van deze review.
Wanneer je Kinect Adventures in je Xbox 360-console steekt, zal het toestel je eerst vragen om even de tijd te nemen om kennis te maken. Zo zal het je tonen waar je moet plaatsnemen om optimaal van de controls gebruik te kunnen maken. Eens dit achter de rug is, kan je aan de slag, al moet je niet verwachten dat er enig echt verhaal aanwezig is. Om te beginnen kan je kiezen tussen Free Play en Adventure, later komt hier nog de Timed Play bij.
Keuze te over
In alle modi komen vijf soorten mini-games aan bod en om een goed beeld te krijgen van de gameplay, zullen we deze stuk voor stuk ontleden:
20.000 leaks: Hier zit je als het ware gevangen in een kubus en deze staat om de één of andere vreemde reden op de bodem van de oceaan. Spijtig genoeg vinden de oceaan-bewoners het leuk om hier barsten in te maken. Deze zal je zo snel mogelijk moeten dichten, en dat door gebruik te maken van je lichaam. Je zal soms wel erg vreemde posities moeten aannemen om alle barsten tijdig te dichten. Op zich een heel leuk spel, maar doordat de bewegingen niet altijd even goed worden gedetecteerd zal de pret echter van korte duur zijn.
River Rush: Hier daal je in een rubberen bootje een rivier af, terwijl je hindernissen ontwijkt en zoveel mogelijk adventure pins verzamelt. Je zal moeten bukken, springen en als een bezetene van links naar rechts bewegen om deze afdaling tot een goed einde te brengen. Het snelle tempo van dit spel zal je fysieke conditie enorm op de proef stellen. Helaas gaat de camera ook hier af en toe de mist in, nu en dan worden de bewegingen die je maakt trager doorgegeven naar de Kinect-sensor, wat de gameplay-ervaring niet ten goede komt.
Rally Ball: In deze mini-game moet je ballen kaatsen, die op hun beurt blokken vernietigen. De bedoeling is om deze allemaal te vernietigen voor je tijd om is. Achter deze blokken schuilen dan weer doelwitten en wanneer je deze raakt, komen er meerdere ballen tevoorschijn. In dit gedeelte valt alles werkelijk in zijn plooi. Elke beweging die je maakt, wordt vlotjes geregistreerd en wanneer je niet snel genoeg bent, ga je hopeloos de mist in. Wanneer je trouwens meerdere ballen tegelijk op je ziet afkomen, zal je als een gek met armen en benen moeten zwaaien om alles tot een goed einde te brengen. Rally Ball is ontegensprekelijk het beste wat Kinect Adventures te bieden heeft. De vraag is echter of dat voldoende is om onder de indruk van te zijn.
Reflex Ridge: Hier volg je een traject terwijl je op een bewegend platform staat. Je moet, net als bij River Rush, hindernissen ontwijken en pins verzamelen, maar in tegenstelling tot de wilde waterrace is hier de detectie feilloos. Om de pins te versieren zal je vreemde poses moeten aanmeten en doordat de obstakels hier kort op elkaar staan, is het belangrijk dat je geen seconde de concentratie verliest. Wanneer je heen en weer beweegt om deze te ontwijken is het dan ook belangrijk dat er geen ledematen uitsteken, want dit wordt door de nauwkeurigheid van Kinect genadeloos afgestraft.
Space Pop: In deze mini-game bevind je jezelf weer in een kubus - dit keer eentje met lage zwaartekracht, waarin je transparante ballen moet raken. Deze ballen komen uit gaten in de vloer, het plafond en de muren. Hier wordt - zoals bij 20.000 leaks - de dieptesensor weer toegepast. Door met je armen te fladderen kan je door de lucht zweven en door ze naast je te houden zak je weer naar beneden. Dit klinkt op zich veelbelovend, maar daar blijft het bij. Space Pop is een saaie bedoening, ook al is de precisie zo goed als feilloos.
Redelijk fotogeniek
Kinect Adventures ziet er grafisch redelijk goed uit en op dit vlak kan het met de huidige Kinect-games concurreren, al is er weinig variatie in de toch al erg kleurrijke omgevingen. Het ziet er allemaal kindvriendelijk uit, wat goed bij het spel past. Spijtig genoeg geldt niet hetzelfde voor de muziek. De eerste dertig minuten werkt deze opzwepend en biedt deze zelfs een meerwaarde. Daarna begint dit te vervelen, alhoewel de deuntjes perfect in het plaatje passen zijn er te weinig van.
Het spel heeft echter nog een leuke extra feature, namelijk de 'Living statues'. Wanneer je sommige gedeeltes van de Adventure mode tot een goed einde brengt zal je deze ontvangen, waarna je deze een deuntje kan doen zingen en een dansje kan laten opvoeren. Dit kan hilarische resultaten opleveren, die je kan herbekijken en zelfs uploaden om ze te delen met je Xbox Live-vrienden. Hetzelfde geldt voor de foto's die tijdens het spelen van jou en je vrienden worden genomen.
Je vrienden kunnen namelijk ook deelnemen in elke verschillende mode, wat voor grappige momenten zorgt. Wanneer je met zijn tweetjes speelt, heeft de sensor trouwens absoluut geen moeite om onderscheid te maken tussen de deelnemers. Nog indrukwekkender is het feit dat wanneer een derde persoon die niet in het spel betrokken is, probeert om het spel te verstoren door even tussen te komen met gekke gebaren, dit geen invloed zal hebben. Dat je elkaar bij momenten voor de voeten loopt, drukt de fun van het spel dan weer een beetje. Om de pret compleet te maken kan je natuurlijk ook via Xbox Live een avontuurtje meepakken. Hier kan je met vrienden of gewoon met een nobele onbekende aan de slag en kan je kiezen wel of niet met mekaar te communiceren. Al het leuke wordt hier dan weer overschaduwd door de trage 'matchmaking'.
- Toont de mogelijkheden van Kinect
- Levende standbeelden
- Rally Ball
- Repetitief
- Vervelende muziekdeuntjes
- Space Pop