Wie verzuipt dit eindejaar?
Met de eindejaarsperiode in zicht, kijken we allemaal uit naar een aantal topgames. Dan spreken we over games zoals Call of Duty, Medal of Honor, Need for Speed en dergelijke. Maar hoe zit het nu met de minder populaire games? Waren dit echt slechte games, of waren het wel degelijk kwalitatieve games en werden ze gewoon achter in de rekken geplaatst omdat de games met een bekende naam hun plaatsje innamen?
Het jaar des Heeres 2008
In het najaar van 2008 kwam de vijfde Call of Duty uit, World at War. Verder hadden we ook nog BioShock (op PS3), Left 4 Dead, Resistance 2 en Fallout 3 als shooter(-getinte) games. Gooi er nog World of Warcraft: Wrath of the Lich King, Rock Band 2 bovenop en de onvermijdelijke Fifa en het was al zwoegen om nog aandacht voor de minder bekende games te verkrijgen. LittleBigPlanet, Left 4 Dead en Dead Space wisten zich staande te houden als nieuwe games, maar dat kon niet van alle games gezegd worden.
Valkyria Chronicles
Dit spel is al vaker ter sprake gekomen als het om een half-vergeten parel gaat. De diepgaande gameplay en een verfrissende grafische stijl waren de reden waarom vele PlayStation 3-liefhebbers plots verliefd werden op deze strategische rpg. Het genre waarin dit spel zich afspeelde, het turn-based genre, is echter niet meteen het allerbekendste en daardoor had het spel al meteen een behoorlijke achterstand ten opzichte van shooters en dergelijke. Gelukkig bleek de titel het op zich nog wel goed genoeg te hebben gedaan om te overleven, maar dan op de PlayStation Portable. Jammer genoeg heeft het spel nooit de cijfers gehaald die het eigenlijk toch wel verdiende.
Mirror's Edge
EA verklaarde toen dat het genoeg had van de vele mindere games die het had uitgebracht - het bedrijf had toen ook niet de beste reputatie - en dat het ook nieuwe, gedurfde initiatieven zou ondersteunen. Dead Space (waar we binnenkort telg twee van mogen verwachten) en Mirror's Edge waren zo'n projecten. Vooral deze laatste blonk uit in vernieuwing en kreeg dan ook behoorlijk wat prijzen. Ondanks het vernieuwende karakter, de originele aanpak en de hype die toch wel rond het spel hing, bleek het niet voorbij de toonbank te geraken. Zeker niet als je het vergelijkt met de verwachtingen van de makers, met name dat er drie miljoen verkocht van zouden worden. Een sequel zou ook (en zelfs een derde spel) in de steigers staan, maar veel is er nog niet over bekend.
Tom Clancy's EndWar
De twee termen die eigenlijk nooit bij elkaar hebben gepast, zijn RTS en console. Doordat er met een controller gewerkt moet worden, is dit een quasi onoverkomelijk obstakel voor de muisvlugge bewegingen die je meestal nodig hebt bij een RTS. Toch wagen sommige ontwikkelaars zich aan de beklimming van deze steile helling. In EndWar gooide Ubisoft het over een andere boeg, door stembesturing in te voeren. Zo kon je je als een echte generaal voelen terwijl je commando's uitsprak. Ondanks het feit dat niet alles tip top in orde was, was het wel vernieuwend voor het consolepubliek, maar jammer genoeg bleek dit niet echt aan de kassa. Vernieuwing wordt vaak geroepen door gamers als een noodzaak, maar het wordt niet altijd omarmd.
Het jaar des Heeres 2009
In 2009 is het nog meer een gevecht om te overleven in het strijdgewoel. Wederom staan Fifa en Call of Duty klaar om geld in het laatje te brengen en daarnaast zijn er nog tal van andere toppers aanwezig. Wat dacht je van Uncharted 2: Among Thieves, Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen, Forza Motorsports 3, Tekken 6, Assassin's Creed 2 en Left 4 Dead 2 om tussen te moeten kiezen.
Verder komen ook nieuwelingen als Borderlands en Dragon Age goed uit de startblokken, waardoor een aantal anderen sowieso gedoemd waren om in te moeten boeten.
Ratchet & Clank: A Crack in Time
De nieuwste avontuur van Ratchet & Clank bleek op gameplayvlak weer alle verwachtingen in te lossen en was wederom een dolle, vrolijke rit van begin tot einde, verpakt in een mooi omhulsel. De verwachtingen bij de ontwikkelaars was dan ook om de voorgaande game te overtreffen, zeker aangezien de install base van de console al een heel pak hoger lag en de eindejaarsdrukte een stevige stimulans zou betekenen. Jammer genoeg bleek het geweld van andere games iets te veel voor onze haarbal en zijn mechanische kompaan.
The Saboteur
De ontwikkelaar van The Saboteur moest al vroegtijdig de deuren sluiten, waardoor het spel niet de afwerking kreeg die het nodig had. Ondanks deze mankementjes (zoals in graphics, hardnekkige bugs en moeilijkheid) bleek het spel op zich wel bijzonder aangenaam te zijn om te spelen, met een behoorlijk hoge verslavingsgraad. Omdat er echter vele andere toppers aanwezig waren en The Saboteur niet opgepoetst genoeg was, verdween het in de stroom en kreeg het geen eerlijke kans. Jammer, een gemiste kans en een spel dat een sequel zou verdienen.
Muramasa: The Demon Blade
Hardcore gamers vinden niet dat de Wii-console over al te veel "must-have" games beschikt. Mario-games scoren veelal goed, net zoals de klassieke Metroid, Zelda en andere games uit de Nintendo-stal. Andere, zoals MadWorld, geraken niet eens uit de startblokken. Ook deze Muramasa: The Demon Blade wist op zich wel hoge ogen te gooien op basis van zijn art en grafische stijl. De scores waren over het algemeen bijzonder goed, maar toch wist het spel geen vuist te maken tijdens het eindejaar en ging het eigenlijk roemloos ten onder tegenover de gekende eindejaarstoppers.
GTA: Chinatown Wars (PSP)
Grand Theft Auto staat al jaren garant voor hoge reviews en torenhoge verkoopscijfers. Toch bleek GTA: Chinatown Wars niet het gehoopte schot in de roos. Nadat het op de Nintendo DS al minder deed dan verwacht, bleek het ook op de PlayStation Portable - waar eerdere GTA's wel op scoorde - een schampschot. De reviewscores waren wel zoals we gewoon zijn van de reeks, maar het langwerpig doosje bleef akelig vaak in de rekken staan. Piraterij zal ongetwijfeld zijn deel van het negatieve werk hebben gedaan, maar het spel toonde wel aan dat de naam GTA op zich niet meteen hopen games aan de man wist te brengen.
Het jaar des Heeres 2010
Zo zijn we aangekomen aan de vooravond van het huidige eindejaar en wederom ziet het er naar uit dat Call of Duty: Black Ops, Fifa 11, Need for Speed: Hot Pursuit, Medal of Honor, Fable 3, Gran Turismo 5, World of Warcraft: Cataclysm, Wii Play, Donkey Kong Country Returns en consoorten het eindejaar zullen domineren. Omdat we nog niet in de toekomst kunnen kijken, zullen we nog geen definitief oordeel kunnen vellen over welke titels ten onder zullen gaan, maar met ons expertenoog zullen we toch eens een aantal games onder de loep nemen die - wat we er al van weten - het verdienen om een reddingsboei toegegooid te krijgen voor de Call of Duty-zondvloed die eraan zit te komen.
Sly Collection
In navolging van de God of War Collection en als voorloper op de Ico Collection mag Sly, onze sluwe vos uit het PlayStation 2-tijdperk, zich ook terug gaan uitleven in HD-kwaliteit. Wat betreft de gameplay weten we al meteen wat we mogen verwachten en dus kunnen we met een gerust hart zeggen dat die wel in orde zal zijn. Ook het grafische ziet er aangenaam uit, maar gezien de hoeveelheid titels die meer aandacht naar zich toe zullen trekken, vrezen we dat het leven van deze Collection niet echt met een denderende vaart zal beginnen.
GoldenEye 007
Het is een ware klassieker in het shootergenre en nu beleeft het zijn terugkeer op de Wii. Ook al staat er een stevige campagne voor klaar, toch zou het ons niet verbazen dat games als Call of Duty: Black Ops, Donkey Kong Country Returns en Epic Mickey met de pluimen gaan lopen, zeker omdat deze games meer in de lijn liggen van wat de gemiddelde gamer van een Wii-game verwacht. Dat andere 'hardcore' games op Wii ook al problemen hebben ondervonden (Madworld, Red Steel, No More Heroes), zou een veeg teken kunnen zijn.
Enslaved: Oddyssey to the West
Een grafisch leuke actie-rpg kan de meeste mensen wel bekoren, maar hem in een periode uitbrengen waarin de kleppers zitten, is om problemen vragen. Namco Bandai heeft - getuige de reviews - een zeer goed spel in huis, waarbij het verhaal en de interactie op een volwassen manier worden overgebracht, maar toch lijkt een mogelijks goede start meteen gefnuikt te zullen worden door Medal of Honor dat zopas verschenen is en die de barrage aan gekende sequels inluidt.
Vanquish
Platinum Games heeft zijn strepen dit jaar al verdiend met Bayonetta, maar met Vanquish waagt de studio zich aan het shootergenre, met dezelfde flitsende acties en hoog tempo. Sega zelf heeft het volste vertrouwen in de titel, mede omdat het naar eigen zeggen in een ander segment van de shooterwereld zit dan Call of Duty: Black Ops en Medal of Honor. Ondanks de positieve trend in de vroege reviews lijkt de gepinde positie tussen Medal of Honor en Call of Duty: Black Ops wel een bijzonder zware dobber te zullen worden.
Majin and the Forsaken Kingdom
Wat we tot nu toe hebben gezien van Majin and the Forsaken Kingdom doet ons sowieso denken aan The Last Guardian en andere games van Team Ico, wat al een mooie vergelijking is om mee te krijgen. Het zal Namco Bandai sowieso een hart onder de riem zijn als ook deze titel - net zoals Enslaved - deftige reviewscores weet te behalen. De release eind november geeft het spel iets meer ademruimte, vermits Assassin's Creed: Brotherhood net gepasseerd is dan. Toch zal het nazinderen van de drukke novembermaand en het aankomend gebulder van Gran Turismo 5 (ondanks het andere doelpubliek) een bijzonder zware last zijn op de schouders van Majin.
Zie zo, 4Gamers heeft zijn deskundige *kuch* oog laten vallen op dit eindejaar en opgelijst welke titels volgens ons minder aandacht zullen vergaren dat ze waarschijnlijk verdienen. Misschien helpt het jullie om toch eens stil te blijven staan bij de games in de winkel. Voor welke games vrezen jullie? Zijn er nog andere games waarvan jullie denken dat ze ten dode opgeschreven zijn of sluiten jullie aan bij de eerder vernoemde titels?