Overnamedoelwitten voor Sony: onze suggesties
Microsoft en Sony hebben de voorbije jaren al flink wat studio’s overgenomen zodat ze exclusief voor hen games kunnen maken. Niet geheel onlogisch, want studio’s als Sucker Punch (InFamous, Sly en recent Ghost of Tsushima) of Ninja Theory (Bleeding Edge en Hellblade: Senua's Sacrifice) kunnen met hun games natuurlijk ook heel wat gamers naar je platform lokken.
Het is dan ook niet verrassend dat er regelmatig geruchten opduiken over andere overnames, zoals onlangs nog die van Warner Bros. Interactive. Wij vonden het wel eens een leuke denkoefening om na te gaan welke studio’s Microsoft en Sony aan hun arsenaal kunnen toevoegen om hun aanbod games te vervolledigen, zeker na het nieuws van de overname van Bethesda door Microsoft.
Het gaat hier ook echt over een denkoefeningen en we begrijpen ook dat onze voorstellen niet altijd even haalbaar zijn, maar wat is er leuk aan haalbaarheid? Hieronder vind je onze voorstellen voor Sony. In een eerder artikel presenteerden we al onze overnamedoelwitten voor Microsoft.
People Can Fly
Tot enkele jaren geleden verschenen er af en toe nog shooters exclusief voor PlayStation, maar tegenwoordig is dat al een stuk minder. Zowel Guerrilla Games (Killzone) als Insomniac Games (Resistance) hebben de focus op andere projecten gelegd, dus wordt het tijd dat er misschien nog eens een echte FPS-ontwikkelaar op de proppen komt, zeker vermits het genre nog altijd immens populair is.
Ons voorstel is People Can Fly, dat met Painkiller, Gears of War, Bulletstorm en nu Outriders flink wat ervaring heeft in het shootergenre. Het zijn dan niet allemaal first-person shooters, maar het is een genre waar het op PlayStation zeker wat kan toevoegen. Alleen is de vraag of de studio daar wel zin in heeft, nadat het eerder ook al onderdeel was van Epic Games.
Bungie
Een ervaren rot in het shooter-genre is Bungie. Dat kwam al eerder van onder Microsofts vleugel uit en belandde toen in een constructie onder Activision-Blizzard, maar ook daar besloot het de deur achter zich dicht te trekken.
Met Destiny heeft het ook een vaststaand gegeven in het shootergenre en heeft het natuurlijk sterke consoleshooter-ervaring bij de vleet, maar Sony zou wel met héél erg straffe voorwaarden over de brug moeten komen om een net (tweemaal) vrijgevochten studio in te kunnen lijven.
Relic Entertainment
RTS games zien we over het algemeen niet heel vaak op consoles. Het is dan ook gewoon een genre dat moeilijk werkt met een controller, maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet proberen - zeker niet als je dan toch je teentjes in het pc-water hebt geduwd via Horizon. Op dat vlak kan Sony misschien kiezen voor een overname van Relic Entertainment.
Relic Entertainment werkt momenteel wel aan een Age of Empires IV voor Xbox Game Studios, maar als Sony de ontwikkelaar binnenhaalt, dan brengt het ook nog eens ervaring binnen via franchises als Homeworld (eigendom van Gearbox), Company of Heroes en Warhammer 40,000: Dawn of War mee. We vermoeden wel dat er dan een flinke duit moet worden betaald aan Sega, dat momenteel het moederbedrijf is van de ontwikkelaar.
Arc System Works
Arc System Works is een ontwikkelaar die niet iedereen meteen herkent, maar met Guilty Gear en BlazBlue heeft het wel twee ijzersterke namen binnen het fighting genre. Het is daarnaast ook nog de ontwikkelaar van Dragon Ball FighterZ.
Het is dus de perfecte ontwikkelaar voor Sony om een exclusieve fighter te maken (over PlayStation All-Stars Battle Royale gaan we even zwijgen), iets wat PlayStation al lang mist. Sinds 2017 heeft de Japanse ontwikkelaar ook een Amerikaanse tak, dus de mogelijkheid om een game te maken die ook op de Westerse markt aanslaat, is zeker aanwezig.
BioWare
PlayStation heeft een aantal action-adventure games die dicht aanleunen tegen RPG’s, maar echte RPG’s zijn er tegenwoordig een pak minder te vinden op het platform. Een ontwikkelaar als BioWare zou best in dat gat kunnen springen, met reeksen als Dragon Age en Mass Effect op het palmares, al vermoeden we dat EA hier een stokje voor zal steken en dat heel wat Xbox-gamers ook niet blij zullen zijn met BioWare in Sony-handen, ook al heeft de studio met Andromeda en Anthem wel wat pluimen verloren.
Level-5
Een andere optie, al is het meer Japans getint, is Level-5. Waarschijnlijk denken vele mensen dan aan Professor Layton, Yo-Kai Watch of de Inazuma-reeks, maar met Dark Cloud, Ni No Kuni en White Knight Chronicles heeft het al wel wat (exclusief) PlayStation-werk achter de rug. Het zou niet eens zo'n absurde zet zijn dus, mocht Sony echt willen.
Nadeel is waarschijnlijk wel dat het bedrijf die andere Japanse gigant, Nintendo, maar al te graag aan diens kant houdt, gezien eerder vernoemde reeksen, aangevuld met het vele werk op de verschillende Nintendo-consoles en handhelds.
Larian Studios
Ja, we zijn hier even maar wat trots op onze eigen Belgische vaandeldrager. Niet enkel mag het de honneurs waarnemen met Baldur's Gate III, het heeft ook een tijdloze klassieker gecreëerd met Divinity: Original Sin II.
Wil Sony dus meteen huidige topkwaliteit op (isometrisch) RPG vlak, dan zit het met Larian meteen goed (en kan het die pc-avonturen ook ten volle aangaan, vermits de studio een stevige fanbase heeft op pc). Met BioWare, Level-5 en Larian kan het ook meteen een behoorlijke variatie aan RPG's voorschotelen, dus haal die geldbeugel maar open.
Revolution Software
Het succes van titels als Life is Strange of vrijwel alles van Telltale Games heeft aangetoond dat dit soort adventure games zeker een toekomst hebben, maar het is niet iets waar een studio van Sony momenteel in uitblinkt.
Telltale Games heeft echter al de deuren gesloten en gewoon om tegendraads te doen willen we nu even niet DontNod Entertainment noemen. Daarom kiezen we voor Revolution Software, de ontwikkelaar van Broken Sword en Beneath a Steel Sky. Met de ondersteuning van Sony kan het ongetwijfeld nog enkele sterke avonturen ontwikkelen.
Welke studio's lijken jullie nog een mooie prooi voor Sony?
Delen in de comments!
De enigste dat ik zou zien gebeuren zijn From Software en Kojima Productions en die zetten jullie bij Microsoft.
Geplaatst op 2020-09-23 17:16:48
Je vindt die logisch omdat het studio's zijn die al voornamelijk PS-games maken, terwijl het doel van deze specials eerder was om eens te kijken hoe ze hun aanbod kunnen uitbreiden en een breder publiek aantrekken.
Geplaatst op 2020-09-23 20:48:39
fromsoft.
Geplaatst op 2020-09-23 17:45:28
Beetje vreemd om in te leiden met Ninja Theory, een developer uit de MS stal
Geplaatst op 2020-09-23 17:56:16
In de inleiding gaat het over zowel Microsoft als Sony en hun overnames, dus werd van elke partij een voor hen exclusieve studio vermeld.
Geplaatst op 2020-09-23 18:13:25
Niet veel gelijkaardig aan zenimax om over te nemen.
Geplaatst op 2020-09-23 19:01:27
De winst van sony is zo laag dat ze afhankelijk zijn van de playstation .... dus zie ik ze nog niet snel iets overnemen
Geplaatst op 2020-09-23 19:03:33
Ik zou niet echt happy zijn als Sony 'Larian Studios' zou kopen. Dan zouden hun games maar jaren nadien op de pc komen.
Geplaatst op 2020-09-23 19:12:12
Ik zou RTS op console geweldig vinden.
Geplaatst op 2020-09-23 20:15:16