PlayStation 5: onze eerste indrukken
Zoals jullie weten hebben wij zowel de Xbox Series X als de PS5 al een tijdje in ons bezit. Dat heeft ons de tijd gegeven om even aan de slag te gaan met de consoles, om te kijken hoe ze werken en welke verbeteringen ze met zich meebrengen. Vandaag vertellen we jullie iets meer over onze eerste dagen met de PlayStation 5.
Vaarwel laadtijden en opstijgende vliegtuigen
Daar waar Microsoft heel veel heeft gepraat over de Velocity Architecture is het de speciale SSD die bij Sony de ster van de PS5 moet worden. We gaan niet in op de technische details, maar de architectuur zou er voor moeten zorgen dat de iets mindere kracht van de console ten opzichte van de Xbox Series X gecompenseerd wordt.
Zoiets is voor ons redelijk moeilijk te testen, we zijn geen Digital Foundry, maar het is wel duidelijk dat de SSD zijn werk doet. In een game als Spider-Man: Miles Morales is er van laadtijden geen sprake meer en fast travel gebeurt gewoon instant. Ook PS4-games, zoals pakweg God of War dat deel uitmaakt van de PS Plus Collection op PS5, zien hun laadtijden drastisch korter worden.
Het is trouwens iets waar Sony niet echt veel over heeft gesproken, maar PS4-games werken perfect op PS5 en games die gebruik maken van PS5 Game Boost tonen zich zonder twijfel van hun beste kant op de nieuwe console van Sony.
Ook het wisselen tussen games gaat snel. Sony heeft geen echte tegenhanger van Quick Resume bij de Xbox Series X, maar een nieuwe game opstarten kost slechts enkele seconden.
Een grote klacht bij de PS4 was het lawaai van de fans wanneer het toestel hard moest werken. Dat euvel is gelukkig verholpen. De PS5 is fluisterstil, ook wanneer hij flink op de proef wordt gesteld. De koeling doet goed zijn werk, maar van opstijgende vliegtuigen is dus geen sprake meer. Wat wel redelijk veel lawaai maakt, is de disclezer. Gelukkig kan je games wel naar je PS5 kopiëren, waardoor de disc enkel nog wordt gebruikt om te controleren bij het opstarten.
Activities voor trophy hunters
De UI van de PS5 ziet er op het eerste zicht redelijk gelijkaardig uit ten opzichte van de PS4, maar toch zijn er enkele wezenlijke verschillen aanwezig. Sony heeft vooral gekozen voor vereenvoudiging. Je zal een pak minder tabs zien op je home screen. Een deel zijn verstopt achter een extra menuutje, terwijl een andere groep dan weer enkel zichtbaar is wanneer je op de PS-knop drukt op de DualSense.
Het is even wennen en we moeten eerlijk zeggen dat de UI van de Xbox Series X je sneller toegang geeft tot bepaalde aspecten. Langs de andere kant is de UI van de PS5 dan weer heel minimalistisch, wat vooral in de smaak zal vallen bij mensen die gewoon hun games willen spelen.
De grootste vernieuwing hier zit hem in het Control Center, dat je toegang geeft tot heel wat content. Zo kan je walkthroughs vinden (zonder spoilers), trailers bekijken en dankzij Activities kan je razendsnel zien wat je gemist hebt in een game. Bij Spider-Man: Miles Morales kregen we zo een duidelijk overzicht van collectibles die we hadden gemist en konden we onmiddellijk naar de start van bepaalde missies springen - ook weer zonder enige vorm van laadtijden. De trophy hunters en completionists gaan helemaal verliefd worden op de Activities.
De grootste sprong: DualSense Controller
In ons stuk over de Xbox Series X waren we bijzonder kort over de nieuwe controller, die eigenlijk gewoon een kleine upgrade is van de vorige controller. Bij de PS5 is dat een compleet ander verhaal met de DualSense.
Die nieuwe controller is, naast de vrijwel onbestaande laadtijden, misschien wel de grootste sprong voor deze generatie consoles. Net als bij de DualShock 4 zijn er nog steeds een touchpad en een speaker aanwezig in de controller. Daarnaast heb je nu ook een knop op de ingebouwde microfoon eenvoudig in of uit te schakelen. Het sharen van video’s en screens is ook eenvoudiger gemaakt, door enkele shortcuts. Zo start je een video-opname als je lang op de share button blijft drukken of neem je een screenshot als je even dubbelklikt.
Leuke features natuurlijk, maar de echte sterren zijn de haptic feedback en de responsive triggers, die allebei perfect onder de aandacht worden gebracht in Astro’s Playroom, de game die je gratis bij je PS5 krijgt.
Het is echt indrukwekkend wat die twee vernieuwingen in de controller toevoegen aan de ervaring. Astro’s Playroom doet het heel extreem, maar toont wel mooi aan wat er allemaal kan. Elke ondergrond voelt anders aan, je hebt echt het gevoel dat je een boog opspant en ga zo maar door. We zijn dan ook razend benieuwd hoe dit gaat voelen in pakweg racegames en shooters.
Het is moeilijk om goed uit te leggen hoe het voelt, want het is iets dat je echt zelf moet ervaren. Je zal waarschijnlijk ook snel je controller doorgeven aan de mensen naast je in de zetel, om ze ook eens te laten voelen wat de DualSense allemaal met zich meebrengt. Met dit soort zaken is het natuurlijk altijd afwachten hoe ontwikkelaars er mee om gaan, maar uit onze gesprekken met enkele ontwikkelaars lijkt het toch dat ook zij zeer enthousiast zijn over deze nieuwe controller.
Sony heeft met de Activities een leuke toevoeging voor de speler op PS5 en voegt daar natuurlijk ook mooiere graphics en snellere laadtijden aan toe, maar de grootste vernieuwing is zonder twijfel de DualSense, waarmee het zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie. We zijn benieuwd hoe lang het duurt voor die met een gelijkaardig systeem op de proppen komt.
En de noise level?
Dat had je bij het Xbox artikel zo mooi vermeld.
Geplaatst op 2020-11-06 15:12:56
Hier ook:
Een grote klacht bij de PS4 was het lawaai van de fans wanneer het toestel hard moest werken. Dat euvel is gelukkig verholpen. De PS5 is fluisterstil, ook wanneer hij flink op de proef wordt gesteld. De koeling doet goed zijn werk, maar van opstijgende vliegtuigen is dus geen sprake meer. Wat wel redelijk veel lawaai maakt, is de disclezer. Gelukkig kan je games wel naar je PS5 kopiëren, waardoor de disc enkel nog wordt gebruikt om te controleren bij het opstarten.
Geplaatst op 2020-11-06 15:14:30
Darn, ik dacht dat ik het goed geskimmed had.
Niet meer reageren als ik artikelen check tijdens lange laadtijden. My bad, sorry. Dat wordt dus zeker een PS5 kopen wanneer het kan.
Geplaatst op 2020-11-06 19:19:39
De enige reden voor mij om hem niet te kopen is dat ik hem niet kan kopen ...
Geplaatst op 2020-11-06 15:43:42
Heeft de nieuwe controller een gyroscoop?
Geplaatst op 2020-11-06 15:49:03
Jup
Geplaatst op 2020-11-06 15:56:18
noice, nu hopen dat ze er eindelijk tegoei gebruik van maken
Geplaatst op 2020-11-06 19:27:24
Sixaxis?
Geplaatst op 2020-11-06 22:58:40
Bij Xbox bestaat al jaren het dualsense-systeem .
Geplaatst op 2020-11-06 16:03:53
Please explain
Geplaatst op 2020-11-06 16:47:39
Nah man, niet op de level van de Dual Sense. In de Xbox One controller heb je vibratie in de triggers. Maar in de Dual Sense wordt er echt weerstand geboden zodat je bvb meer moeite moet doen om een boog op te spannen of om een geweer af te schieten
Geplaatst op 2020-11-06 19:10:03
Moest ik hem nu nog kunnen bestellen ook eh
Geplaatst op 2020-11-06 17:14:37
Ziet er allemaal goed uit, spijtig genoeg hier ook geen day one kunnen halen... :(
Kleine opmerking misschien, je spreekt daar over het snel starten van een opname of nemen van een screenshot, maar dat is niet nieuw, dat kan bij de PS4 ook ;)
Geplaatst op 2020-11-06 18:06:59
Daar was het toch altijd eerst menu om te kiezen wat je wou?
Geplaatst op 2020-11-06 18:49:28
Nee, je kunt dat instellen. Bij mij is één druk een screenshot, 2 keer drukken opname starten en lang drukken opent het Share menu. Maar er zijn andere opties.
Geplaatst op 2020-11-06 19:07:05
Klopt, maar nu hebben ze shortcuts via de controller gedaan, waardoor het stuk sneller kan. Je kan die ook aanpassen.
Geplaatst op 2020-11-06 19:04:25
Hoe bedoel je shortcuts op de controller? Het lang drukken of dubbel drukken? Want dat kan al op PS4 ;)
Geplaatst op 2020-11-06 19:08:52
Ah, dat heb ik dan gemist. My bad
Geplaatst op 2020-11-06 19:36:46
Rap is de ps4 nu toch ook niet voor opnames enz, duurt van mij soms 3-4min tot hij reageert
Geplaatst op 2020-11-06 23:00:18
Hetgeen mij nog tegenhoud is dat er niet echt een zotte launch game is. Nog even wachten op een grote titel die het de aankoop waard maakt lijkt mij.
Geplaatst op 2020-11-07 13:38:59
Als ik hem al aanschaf zal ik wel wachten tot er een slim-editie uitkomt . Ik vind het nogal een lomp ding . Anderzijds begint de twijfel te groeien om over te schakelen naar PS doordat men eindelijk de controller deftig hebben vernieuwd . Nu nog ene maken met de thumpstick en het kruis omgewisseld .
Geplaatst op 2020-11-07 17:56:14
Want!
Geplaatst op 2021-01-11 15:49:30