IN MEMORIAM | The Darkness
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag richten we onze aandacht op een reeks games die misschien niet zo wijdverspreid bekend is, maar die zeker zijn stempel heeft gedrukt op een donker hoekje: The Darkness. Het begon allemaal in 2007, met de release van The Darkness, een first-person shooter gebaseerd op de gelijknamige comicbookreeks.
Ontwikkeld door Starbreeze Studios (dat we nu kennen van Payday) en uitgegeven door 2K Games, bracht The Darkness een duister en volwassen verhaal. Spelers namen de controle over Jackie Estacado, een maffialid dat de kracht van een oeroude duistere entiteit bezit. Wat volgde was een combinatie van crime drama, bovennatuurlijke krachten en heel wat intense actie.
The Darkness was opmerkelijk vanwege zijn diepgaande verhaalvertelling en karakterontwikkeling. Het verkende thema's van wraak, macht en de prijs van duistere krachten op de ziel. Daarbij waren ook de dialogen tussen Jackie en The Darkness absoluut van de bovenste plank. Denk aan hoe Venom en Eddie Brock met elkaar communiceren, maar een flink stuk duisterder. Die brutaliteit toonde zich trouwens ook in de gameplay, die vaak flink wat gore bevatte.
De kracht van The Darkness was niet alleen te vinden in het verhaal, maar ook in de sfeer. De spelwereld was doordrenkt met duisternis, en de straten van New York voelden gevaarlijk aan. De cinematografische presentatie en de voice-acting werkten samen om een meeslepende ervaring te creëren die de spelers in de wereld van Jackie trok.
Na het succes van het eerste deel kwam in 2012 The Darkness II, dat ditmaal werd ontwikkeld door Digital Extremes (dat eerder onder andere meewerkte aan Unreal). Het behield de duistere esthetiek en het verhaal, maar bracht ook verbeteringen aan in de gameplay. The Darkness II werd net als het eerste deel vrij goed ontvangen en beide delen konden rekenen op een trouwe schare fans.
Helaas, ondanks de lof van critici en een toegewijde fanbase, lijkt The Darkness-franchise in een soort schemerzone te zijn beland. Er zijn geen officiële aankondigingen geweest voor een derde deel, ondanks een immense cliffhanger aan het einde van het tweede deel, en het lijkt erop dat Jackie's duistere avonturen tot een vroegtijdig einde zijn gekomen.
Toch blijft The Darkness voortleven in de herinneringen van degenen die het hebben gespeeld. Het bracht een unieke mix van horror, actie en verhaal naar de tafel en liet een onuitwisbare indruk achter op diegenen die zich durfden onder te dompelen in zijn duistere wereld.
The Darkness was niet zomaar een schietspel;. Het was een reis door de schaduwkant van de menselijke ziel, doordrenkt met bovennatuurlijke krachten en emotionele diepgang. Beide games toonden aan dat videogames een perfect medium kunnen zijn om volwassen verhalen vol complexiteit te vertellen, zonder daarbij goede gameplay uit het oog te verliezen. Momenteel kunnen we echter enkel maar hopen dat Jackie plots weer uit het duisternis opdoemt, klaar voor The Darkness 3.
Ik weet dat er een tijdje terug geruchten waren dat er een deel 3 kwam, maar zelfs een remaster zou ik waarderen als ze geen sequel maken. De eerste was volgens mij een console exclusive, dus als ze die naar PC brengen zou dat wel tof zijn.
Geplaatst op 2023-12-24 15:54:35
Ik wil Mike Patton wel nog eens naar mij horen roepen.
Geplaatst op 2023-12-24 21:50:55
Deze was echt top ! een deel 3 of remaster zou zeker goed zijn. deel 2 op pc is ook echt zot.
wel best creepy game :D
Geplaatst op 2023-12-26 17:43:33