IN MEMORIAM | TimeSplitters
Regelmatig kijken we in In Memoriam terug op een reeks die we zijn kwijtgeraakt en die een gat in ons hart heeft achtergelaten. Een IP dat meer verdiende dan het heeft gekregen of gewoon een reeks games waarvan we meer wilden, ongeacht de vraag of het goed afgerond werd. Dit is een reeks uit het hart, het gebroken hart.
Vandaag richten we onze aandacht op een serie die gamers meenam op een reis door tijd en ruimte, gevuld met chaotische multiplayer-gevechten en een eigenzinnige humor: TimeSplitters. Het begon allemaal in 2000, toen Free Radical Design de eerste TimeSplitters-game uitbracht voor de PlayStation 2.
TimeSplitters was uniek in zijn benadering van de first-person shooter. Het bracht niet alleen intense singleplayer-campagnes, maar ook een multiplayer-modus die snel de harten van gamers veroverde. Het verhaal draaide om tijdreizen en een kwaadaardig ras bekend als de TimeSplitters, die door de tijd heen chaos veroorzaakten. Spelers werden aangemoedigd om door verschillende tijdperken te reizen, variërend van het Wilde Westen tot de verre toekomst, om de wereld te redden.
Wat TimeSplitters echt onderscheidde, was zijn focus op de multiplayer-ervaring. Het spel bracht een schijnbaar eindeloze reeks aanpasbare personages, levels en spelmodi, waardoor het een feest was voor elke gamer die hunkerde naar hectische schietpartijen. De kenmerkende humor, vaak absurd en dikwijls ook doorspekt van satire, maakte TimeSplitters tot een luchtige en vermakelijke ervaring, een verademing in vergelijking met andere serieuze shooters in die tijd.
TimeSplitters 2, uitgebracht in 2002, bouwde voort op het succes van het origineel. Het breidde de tijdreisconcepten uit en introduceerde nieuwe personages en wapens. De multiplayer-modus werd nog diepgaander, en de "MapMaker" gaf spelers de mogelijkheid om hun eigen levels te creëren, wat leidde tot een schijnbaar oneindige bron van creativiteit.
De derde titel, TimeSplitters: Future Perfect, kwam uit in 2005 en borduurde verder op het verhaal van de vorige games. Future Perfect bracht ook een coöperatieve modus, waarin spelers met een vriend konden samenwerken om de uitdagingen van de campagne het hoofd te bieden. Het was een toevoeging die de sociale aard van TimeSplitters nog verder benadrukte.
Ondanks het succes en de lof van critici, leek de TimeSplitters-franchise een stille dood te sterven na Future Perfect. Free Radical Design werkte aan een vierde deel, maar de ontwikkeling werd stopgezet, waarschijnlijk vanwege financiële problemen en andere uitdagingen.
Fans van TimeSplitters hielden echter lang de hoop levend. Zeker toen de ontwikkelaar in 2018 in handen kwam van THQ Nordic (een onderdeel van de Embracer Group). Een terugkeer van TimeSplitters werd zelfs aangekondigd, maar na enkele jaren doken er steeds meer donkere wolken op rond de studio en eind 2023 sloot Free Radical Design de deuren, waardoor TimeSplitters nu helemaal dood en begraven lijkt.
TimeSplitters had niet alleen invloed op het FPS-genre, maar ook op de manier waarop gamers sociale interactie in games zagen. Het benadrukte het belang van samen spelen en plezier hebben in plaats van alleen competitie. De reeks leerde ons dat games niet altijd bloedserieus hoeven te zijn, maar ook gewoon leuk kunnen zijn.
TimeSplitters was meer dan een serie first-person shooters. Het was een feest, een viering van vriendschap en plezier in gaming. Het is daarom des te jammer dat sinds kort de hoop op een terugkeer van de reeks vrijwel volledig werd ingedrukt door de sluiting van de ontwikkelaar Free Radical Design. Laat ons allemaal hopen dat we ooit nog een nieuwe game van TimeSplitters krijgen.
Zo spijtig dat we nu misschien nooit meer de serie zullen zien terugkomen. Allemaal dankzij Embracer
Geplaatst op 2024-01-07 23:00:53