SPECIAL | Diablo IV: Seizoen 9 brengt chaos, spreuken en eindelijk wat uitdaging.
Dus...er was wat kritiek dat Diablo IV te simpel was geworden, bijgevolg grijpt Blizzard in met Season 9: Sins of the Horadrim. Het nieuwe seizoen wil niet alleen de moeilijkheidsgraad herkalibreren, maar introduceert ook nieuwe systemen zoals Horadric Spellcraft, Strongrooms en een meeslepende loot grind. De season-update draait om complexiteit, snelheid en diversiteit (in builds, geen paniek) en vooral: het serieus op de proef stellen van spelers.
Een van de opvallendste nieuwigheden is dus het Horadric Spellcraft-systeem, waarbij spelers hun eigen spreuken kunnen samenstellen met drie variabelen: Catalyst, Infusion en Arcana. Dit systeem vervangt de wat stugge, verouderde seasonal mechanics van voorgaande jaren en dwingt spelers tot keuzes. De kracht van een spell is afhankelijk van hoe goed je synergie vindt met je bestaande build (dus niet one-size-fits-all) en een verkeerde combinatie voelt direct stroef aan. In de praktijk betekent dit dat min-maxers en theorycrafters eindelijk weer iets hebben om hun tanden in te zetten en op de fora schuimbekkend tegen elkaar ieder extra percentje kunnen afwegen, zoals het hardcore Diablo-fans betaamt.
Blizzard introduceert ook Horadric Strongrooms: mini-dungeons in Nightmare-runs die niet alleen op tijd spelen, maar ook risk/reward-elementen bevatten zoals stat-changing shrines en optionele elite-fights. Deze ruimtes zijn geen nog gauw toegevoegd extraatje: ze vragen om precieze controle en snelle beslissingen. Een enkele fout in zo'n Strongroom kan een hele Nightmare-run verpesten (we spreken uit ondervinding), wat het contrast met de veelal hersenloze clears van Season 8 des te groter maakt. Maar echt wel de moeite waard als het lukt.
Het hoogtepunt voor hardcore spelers is echter de nieuwe “Escalating Nightmare”-modus, waarbij drie aaneengeschakelde dungeons één gruwelijke keten vormen, afgesloten met een herwerkte versie van Astaroth. De moeilijkheidsgraad schiet hier exponentieel omhoog. Spelers worden niet alleen getest op damage output (zie iedere voorgaande baas), maar ook op uithoudingsvermogen, mobiliteit en aanpassingsvermogen. Dit voelt als een bewuste reactie op de kritiek dat slechts 10 % van de spelers echte uitdaging zocht: Blizzard geeft wat gevraagd wordt.
Hoewel Season 9 nog maar net gelanceerd is, tekent zich een duidelijke trend af: Blizzard kiest voor een hogere vaardigheidsdrempel, diepere mechanics en loot-systemen die gebouwd zijn rond inzet en optimalisatie. Voor wie Diablo IV de laatste seizoenen op automatische piloot speelde, is dat misschien even slikken. Maar voor spelers die al sinds release schreeuwen om méér complexiteit en beloning op niveau, is Sins of the Horadrim zonder twijfel een stap in de juiste richting.