Onze bevindingen over Guild Wars 2: Visions of Eternity
Het is intussen weer een jaar geleden dat we een uitbreiding voor Guild Wars 2 de revue zagen passeren. Ontwikkelaar Arenanet komt daarom op de propper met een nieuwe uitbreiding in de vorm van Guild Wars 2: Visions of Eternity. In dit artikel bespreken we onze voorlopige indruk, aangezien een gedeelte van het verhaal en content pas in andere kwartaalupdates vrijgegeven wordt.
Na de avonturen in Janthir, krijgen we in de hoofdstad Lion's Arch een aantal ontrustwekkende signalen te horen en zien, waarbij we de piraat Sayida en enkele andere oude bekenden inschakelen om dit verder te onderzoeken. Deze zoektocht leidt de speler uiteindelijk naar het geheimzinnige eiland Castora, een volledig nieuw te verkennen gebied in de Guild Wars franchise.

Castora wordt ons in deze initiële uitbreiding voorgeschoteld aan de hand van twee uitgestrekte maps vol met puzzels, uitdagingen en events. In dat opzicht is er weinig nieuws onder de zon en bewijst de intussen gekende formule dat het nog steeds voldoende weet te entertainen. Eén van de uitschieters zijn ditmaal de jumping puzzles. Met een teleport to friend item kon men deze uitdagingen in het verleden vaak shortcutten, maar ditmaal staan er tal van achievements en zelfs enkele mastery punten als beloning te wachten voor zij die de uitdaging aangaan.
Het verhaal vonden we uiteindelijk wat korter dan in de vorige uitbreidingen, maar daar kreeg de ontwikkelaar vaak het verwijt dat de patches doorheen het jaar maar erg magertjes waren. Allicht probeert men om de rest van het verhaal, samen met twee andere grotere maps, wat meer volume te geven wanneer deze in de loop van 2026 verschijnen.

Eén van de grootste toevoegingen zijn de nieuwe Elite Specialisations voor de 9 Professions. Mesmers kunnen zich specialiseren als Troubadour, Guardians als Luminary etc. Qua meta zijn er vooralsnog geen wereldschokkende verschuivingen, maar de meeste specs hebben als doel om uiteindelijk een andere soort speelstijl aan te bieden. De ene zal zich wat meer voor bepaalde content lenen dan de andere.
Spelers die zich vorig jaar hebben laten gaan met het housing aspect, kunnen ditmaal ook nieuwe opties en mogelijkheden verwachten. De modebewuste spelers kunnen zich op hun beurt weer helemaal laten gaan met nieuwe fashion templates. Tot slot zal er een nieuwe grafisch optie in de game beschikbaar zijn, waardoor schaduwen veel scherper en mooier op het scherm verschijnen. Op deze manier zorgen een aantal kleinere toevoegingen toch weer voor wat meer quality of life.

In de vorige uitbreidingen werden enkele mounts (Skyscale en Warclaw) uit Guild Wars 2: Path of Fire wat uitgebreid en van extra mogelijkheden voorzien, waarbij het nu de beurt is aan de Skimmer om wat nieuwe trucjes door middel van het mastery systeem aan te leren. Feit blijft dat de Skyscale in heel wat gevallen nog steeds de voorkeur genieten, maar onderwater kan de Skimmer helemaal tot zijn recht komen.
Zoals eerder gezegd, volgt deze uitbreiding het stramien van de voorgaande uitbreidingen. Dat wil zeggen dat er ongeveer per drie maanden een wat grotere patch uitkomt, met allerlei nieuwe content. Patch 1 focust zich voornamelijk op een nieuwe raid encounter en het uniform maken van strike missions en raids (tot één geheel met extra challenges en een nieuw vormgeven raid finder). Patch 2 en patch 3 zullen dan weer elk op hun beurt een o.a. nieuwe map, masteries en meer verhaal aan het geheel toevoegen.
Met Guild Wars 2: Visions of Eternity zet de ontwikkelaar de trend van jaarlijkse updates verder. Het verhaal - zij het ditmaal wat korter - is op zich een mooie uitbreiding op het geheel, de nieuwe setting in Castora mag er zeker wezen en dankzij wat andere toevoegingen zijn er wederom nieuwe manieren om je Professions te ervaren. Een aanrader voor zij die reeds eerder van dergelijke expansions konden genieten en hierdoor wederom heel wat avondjes en uurtjes zoet mee zijn.