Square Enix werkt aan nieuwe architectuur voor cloud gaming
Cloud gaming is een term die we in de toekomst nog meer zullen horen dan nu al het geval is, voornamelijk omdat cloud gaming pas in de toekomst echt op punt zal staan, al worden nu wel al de eerste stapjes gezet. Veel uitgevers lijken op die kar te willen springen en dus ontwikkelen sommigen hun eigen architectuur voor cloud gaming. Square Enix bijvoorbeeld werkt aan Project Flare, dat over twee tot drie jaar gebruiksklaar zou moeten zijn.
Project Flare houdt in dat verschillende servers aan elkaar worden gekoppeld om zo tot een soort supercomputer te komen, die dan bepaald berekeningen op zich kan nemen zodat de console of pc bij de gamer thuis daar niet mee belast wordt. Bij Square Enix benadrukken ze dat dit een revolutionaire technologie is die het game design kan veranderen en dat het dus veel meer is dan zomaar het streamen van games, zoals "cloud" services als Gaikai en OnLive doen. Wat dat betreft lijkt Square Enix dus eerder aan te leunen bij wat Microsoft probeert te doen met de Xbox One en de Cloud.
Concreet heeft Square Enix al enkele demo's getoond die demonstreren wat Project Flare kan bereiken. Zo was er een demo van een aangepaste versie van Deus Ex: Human Revolution waarbij dozen enkele meters in de lucht op elkaar stonden gestapeld. De speler kon een doos onderaan de toren weghalen, waarna alles naar beneden kwam met real-time physics, waarvan de berekeningen werden gedaan door de nieuwe cloud technologie. Volgens Square Enix zou een gewone console of pc dit namelijk nooit voor elkaar krijgen.
Project Flare heeft zoals gezegd nog enkele jaren te gaan vooraleer we er effectief de vruchten van zullen kunnen plukken en Square Enix is momenteel nog op zoek naar nieuwe partners die hun kennis willen delen. Zo'n partner hebben ze onder meer bij Ubisoft al gevonden, dat zijn Arcus-technologie beschikbaar heeft gesteld voor het project. Niet onlogisch dus dat Ubisoft over enkele jaren ook zal kunnen profiteren van Project Flare.